Tips för igångsättning!

Pilo

Trådstartare
Hej!

Min häst har stått i mer eller mindre 6 månader för att han hade en skada som sen visade sig vara krampad muskel. Men nu är good to go, men jag vet inte riktigt hur jag ska börja.
Jag har dessutom börjat känna mig nervös inför det här för han har så otroligt mycket överskottsenergi.

Jag har inte tillgång till ridhus att släppa honom i så han får springa av sig och ingen bra mark att longera i heller nu när det är så blött.

Jag är bara rädd att vår första ridtur kommer vara uppochner åt alla håll och kanter för att han vill springa av sig och jag vill inte sitta och "kriga".
Eftersom jag har haft dåliga erfarenheter av körning då han är superpigg så törs jag inte sätta honom för kärran heller då han inte kommer ha fokus med sig.

Något som har nått tips?

Är det bara för mig att ta på mig som en michelingubbe och ta tjuren vid hornen?

Jag är ju ute och går med honom, men det är dags för nästa steg och senaste gångerna nu vill han inte gå på fyra ben längre för att han vill iväg.
Det är ingen elak eller ouppfostrad häst, han har bara mycket energi just nu.

Sv: Tips för igångsättning!

Gå ut och gå. Gärna i någon backe så han får jobba av sej energi.. Gå med han 2 dagar i sträck och sen rid en liten sväng på tredje dagen.

Sen är det bra att rida ca varannan dag och i bland med 2 dagars vila. För det tar 48 h för muskler att bildas.. Rider man varje dag så kan man ta på musklerna i stället för att bygga. Ingen snabb energi som havre eller annat. Utan havre fri musli eller pellets hade jag kört..

Korta runder i skritt och backar som jobbar upp musklerna på långa tyglar så de verkligen får jobba med hela kroppen.
Kör jag för att bilda mycket muskler. I ca 2 månader, sen börjar jag jobba de i samling. Korta stunder i väldigt låg form. Allt eftersom de bildar muskler kan man kräva högre form.

Senast ändrad:

Tack för svar!

Just nu får han ca 2 dl betfor, blandat med Glukosamin, nyponpulver och sen mineraler.
Sen hö självklart.

Han är ganska lugn när jag går, men jag vet att han kommer vara superpigg när jag hoppar upp. Men det är bara att bita ihop i början antar jag?
Bara rädd att han kommer spänna sig och ta i för kung och fosterland i början och göra nått dumt.

Tidigare när han stått kanske en vecka eller två så är det nog för att han blir självaste "taktmeister". :cool:

Han är ganska lugn när jag går, men jag vet att han kommer vara superpigg när jag hoppar upp. Men det är bara att bita ihop i början antar jag?

Japp, så är det :D.

Jag är i samma situation som du men min har "bara" stått i ca 3,5 månader pga en sparkskada så jag vet hur du känner det. Satte igång att rida för tre veckor sedan efter att ha promenerat för hand ett par veckor. Det var bara att ta på sig säkerhetsvästen och hänga ett fegsnöre runt halsen på hästen. Skönt att ha något att hålla i när pålle hoppar jämfota av överskottsenergi :angel:.

Phu.... Jahopp. Hej och hå, önska mig lycka till :rofl:

Finns en tråd speciellt inriktad på igångsättning. Där finns många tips:laugh:

Åh! Får jag söka på! Borde jag tänkt på från början :angel:

Tack!

Ingen snabb energi som havre eller annat. Utan havre fri musli eller pellets hade jag kört..
Kornkross är annars bra, lugnar dom flesta hästar ^^ Men håller med - ingen havre

För oss har det gått bra hittills. Om TS har överlevt vet jag dock inte men det får vi väl hoppas :D.

Min pålle lugnade ner sig ganska snabbt så nu har vi bara kvar dom normala skrämselrycken som han får emellanåt när det dyker upp nåt läskigt. Senast var det en fin liten älg :devil:.

Jag har varvat ridningen med promenader/joggingturer och tömkörning. Nu är vi inne på sjunde veckan och har börjat galoppera lite för nån vecka sedan men bara korta sträckor än så länge. Om två veckor ska vi börja träna lite korta dressyrpass för tränare igen. Ska bli väldigt kul!!!

När det gäller havre, som en del har nämnt, så har det ingen negativ effekt på min häst så det är nog väldigt olika.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 111
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 269
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter