Tips för häst som inte lyfter bakbenen?

P

ponnyryttaren

Är det någon som vet nån bra hoppövning för en häst som ibland är lite nonchalant med bakbenen? "släpper ena bakbenet"

Det är ju bra med stutts men, man kan väl ha en liten serie? och hur kan den se ut?

/ Tacksam för svar så fort som möjligt:banana:

Sv: Tips för häst som inte lyfter bakbenen?

Har inget med hinder att göra, men som jag har gjort nu med mina hästar: rider i snön! Då får de träna på att lyfta på alla benen :smirk:

Ja jo vi tränar mycket markarbete och så. men jag vill ha tips på en hoppövning..:D

vilken av dem är det som maskar? ;)

passa på och rid i mycke snö..=) och en hopp gymnastik hoppning med hästen tex 3 stutts första ett litet mitten lite högre och sista lågt.. då får den upp ryggen delvis oxå.=)...
och när du jobbar på marken jobba mycke me att flytta bakdelen och ha en liten gnista i traven el galoppen.... hästen är kanske väldigt dåligt musklat bak... så det kan vara därför den inte lyfter på bena

Studsövningar är som sagt alltid bra. Man kan göra rätt långa serier, upp till ca 10 hinder, om det är lågt, bara hästen får pausa emmellan.

Kanske serier med 1-2 galoppsprång emellan kan vara bra? Man kan ju bygga som en "trappa" då så att det blir högre och högre.

Har man en häst som är väldigt nonchig så kan man ju hoppa med djupa skållor/tunga bommar, så att det känns lite när hästen river.

Hur gammal är hästen? Det kan ju helt enkelt ha med orutin hos hästen att göra, och då skulle jag helt enkelt hoppa så mkt som möjligt men lågt, om det är på det viset.

Lycka till:) :) :)

Du kan göra markarbete, med olika längd mellan bommarna. Du kan sedan gå i olika terränger, med lite småkullar, så de måste se upp för var de går ( inte såna terränger med hål i som de kan fastna med hovarna i, men små kullar, backar och stenar--> !skritta!)

Själv så rider jag mkt i snö med min arab som "maskar" med sina ben och "släpar" dom men nu efter mkt snö och mkt bom och mark arbete så har han fått kläm på det där med att lyfta hovarna så det är bara att jobba på..

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama