Sv: Tips för framtung ponny
Hej!
Tycker det är synd att ingen svarar så därför gör jag det fast jag inte har så mycke att komma med!
Du menar att ponnyn ska gå i bättre form än den vad den gör nu typ?
Tömkörning är ju ett utmärkt sätt att korrigera/träna hästen om man själv är kunnig eller har hjälp, annars blir det pannkaka
.
Jag har gått några "kurser" i tömkörning för några år sen så jag har lite hum om det.
Det gick med stora framsteg bra att tömköra "kurshästarna" först med hjälp och sedan fick jag förtroende att vara själv med hästen för han ansåg att jag var tillräckligt duktig. Men jag tror det handlade om att jag lärde mig just den hästens knappar och det blev ju hur bra som hellst då! Var lite kul när "ridtjejerna" kom och var lite häpna över att jag lyckats få just den hästen (en annan historia) att gå så bra, i sluta och öppna efter långsidan och i bra form. Men jag hade ju lagt ner många timmar med en bra tränare och haft samma häst!
Det märktes när jag bytte häst då blev det så man nästan glömt alla små detaljer man skulle göra för att få fram hästen rätt liksom. Jag ångrar att jag inte fick mer tid där.
Ja så jag vet inte riktigt hur bra/dålig jag är så jag kanske inte ska yttra mig alls?
Hemma har jag två shettisar 2 och 3 år nu och en äldre fjording. Fjordingen har jag liksom bara luffsat runt i skogen med och shettisarna har jag kört in. Men nu har jag fått för mig att träna mer med en av shettisarna. Så då kikade jag in här och tänkte att det kanske står nått tips. En shettis är lite grövre spec i bringan/bogen och lite högre i bak och går då fint på bogarna
. Den andra är däremot är lite smäckrare och har lättare för sig. Gör fina tempoväxlingar och är lätt i steget, va lyckad man känner sig när hästen gör bra ifrån sig
fast det är för den ganska naturligt
.
Lite roligt är det att dom är helsystrar! Dom är väldigt olika! Ena har mer efter stoet(smäcker och "arg") och den andra mer efter hingsten (grov, lugn, och hög i bak).
Men att tömköra sägs ju vara bra som sagt va. Vad jag lärt mig så ska man få/se till att hästen är lydig, stannar och sätter igång på komando, man ska göra många tempoväxlingar så hästen blir följsam liksom.
Folk kanske inte tränar sina ponnyer? Eller oxå orkar dom inte skriva. Och jag som kan sitta här flera timmar och skriva ner småkraffs!
Fast hästarna i första hand såklart! Var ut och släppte ut, fodrade, vattnade och mockade åt de 6 hästarna jag har i stallet nu, innan jag satte mig här i 7-taget! Morronpigg var det!
Ismira och Lina
Ovanligt dom lyckas stå lika
!!
M. v. h. Lisa