tips för fånghästarna

orion_x

Trådstartare
Just nu har vi tydligen en meterologisk vår, och gräset spirar på nytt, näringsrikt.
Min häst står återigen med ett litet återfall och detta ska tydligen vara förklaringen, ville bara dela med mig. Sen fick jag även tipset att ge henne proviva fruktdryck. Det ska bli billigare än magtarm-balans och där i finns samma nyttiga bakterier som hästen har. 1L till stor häst och 1/2L till B-ponny en gång om dagen.
Så nu ska jag iväg och köpa pro viva.... Att sko hästen kan också minska känsligheten för småanfall.. men vill det sig riktigt illa så kan hästen bli så känslig att den inte tål någon stress alls utan att få lätt fånganfall.

/ *maria som snart går och hänger sig*

Sv: tips för fånghästarna

Min fick ett återfall för snart 2 veckor sedan. När man tittar ut över hagen kan man inte se att det finns några gröna grässtrån alls men när man tittar riktigt nära så visst finns det...

Jag undrar hur det är med nedfallna löv? Kan de innehålla socker? Någon som vet? I hagen finns ett flertal stora lönnar, almar och lite andra lövträd. "Letar vilt efter en orsak till återfallet"
//marti

Hur är det egentligen med avmaskning? Någon som vet? Min islänning som fick fång i juli är äntligen pigg och glad igen. Precis som ni andra är jag ju livrädd för återfall. Jag skulle behöva avmaska nya kompisen, och henne med antar jag för att det ska vara någon nytta med det(?), men är rädd för att det ska störa mag- och tarmbalansen??!!! Kanske det fixar sig om jag kör med Proviva några dagar före och efter avmaskning? Vad tror ni?

Ingen aning. jag skulle inte våga ge min häst avmaskningsmedel som det är nu. Men att ge pro viva ökar chanserna för att klara tarmfloran. kan säga arr det var inte svårt att få hästen att äta det. Gav henne en halvliter nypondricka och det slank ner fort... Däremot såg sulan mysko ut, det har den aldrig gjort innan, så imorgon ska jag försöka få en tid i Kalmar och åka och röntga:cry:

:idea: Jag har hört om en tjej vars häst fick upprepade fånganfall utan någon uppenbar anledning. Hon hade beslutat sig för att avliva hästen tills hon upptäckte att han (ROcky) fick fång efter varje skoning. Fanns förut att läsa på http://medlem.spray.se/lindaboj/ men tyvärr inte längre. Säkert kan man meila henne för att få reda på hela historien. Har även läst om en hel del människor som har botat sina hästar från kronisk fång genom barfotaverkning. Då dras hovbenet upp till sin normala plats i hoven. Läketiden är ju lång och man kan kanske fråga sig om hästen lider alldeles för mycket under den tiden, men som vän till sin häst tror jag man vet det själv. På http://www.barfotahast.has.it/ finns mycket bra information om fång och om hur man kan bota det.
Hoppas det har varit till någon hjälp!
:bump: :banana:

fast min häst har aldrig haft skor, och är tyvärr bara 2,5 år... men hoppas få tid på kliniken så de kan kolla hur mucket som är fel.

Gör ett träckprov så du vet om du behöver avmaska eller inte. Jag tog ett i våras och det visade i princip ingen mask av något slag och pratade sedan med V*d*labs veterinär som rekommenderade mig att inte avmaska förrän till nästa vår om det behövdes efter ett nytt träckprov. Jag mockar mina rasthagar ganska noggrant typ varje dag och det verkar ha en negativ effekt på parasiterna...

Tidigare under åren har jag slaviskt följt mitt avmaskningsschema (utarbetat av tillverkaren av en viss sorts maskmedel) men bestämde mig i våras för att göra träckprov och utgå från det.
//marti

Jag har en fånghäst, shettis, som jag trodde var färdig för slakt i våras. Fick tips om probiotika, Rubicon, som verkligen verkar fungera. Han har inte fått något återfall och går nu nästan helt normalt efter att ha varit i princip helt orörlig när det var som värst.:idea:

Liknande trådar

Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 031
Senast: Solei69
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
17 548
Senast: Lord Owen
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 330
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama