Tips för att sluta takta?

S

_Sparris__

Nån som ridit en häst som har svårt att koppla av och bara lugnt skritta, istället för att gå och takta hela tiden. Tror ju egentligen inte att de finns nån lösning på problemet än att rida, rida rida. Förväntar mig inge, men jag tänkte fråga iaf ifall nån kommit på nån super metod.

Sv: Tips för att sluta takta?

ja har ridit nåra sånna som inte kan skritta..speciellt när man skrittar av har vart problem..
men om man har långa tyglar o liksom bromsar med sätet o inte låssas om de så mycke så har de funkat tillslut.

Kan ju vara så att hästen taktar för att den är stressad.
Inte kanske bara tillfälligt, utan rent allmänt.

Mitt tips.. skritta skritta skritta , på lång tygel.. inte bli arg
utan hela tiden bara låta den gå..fort om den så vill , håll inte tillbaka utan låt den skritta på. och så fort den visar tecken på att börja slappna av och skritta ordentligt - beröm!
Den kommer att lugna ner sig och upptäcka att det är OK att
skritta lugnt.
Det tar tid , men det går! (vet av erfarenhet)

Haha, jaaa jag red min 23 åriga dressyrhäst idag som är halvpensionär och den enda gångart han vill gå i förutom trav och galopp är "pistage" - en korsning mellan piaff och passage typ. Det går inte att göra nåt åt. Han blir så tänd och het att han skiter fullständigt i att han blir trött. Jag kan inte göra speciellt mycket jag heller. Pillar jag i nån tygel eller sitter till så blir det bara "värre". Så jag får bara acceptera att det inte går att skritta av min häst, om man inte hoppar av föstås..

Men nu gäller ju detta en gammal tävlingshäst som inte behöver "lära" sig nåt mer. Om det är en yngre häst får man nog ställa sig frågan om den är stressad, av något eller av ryttaren, eller om den är het och inte lyssnar och försöka lösa det problemet. Jag rekommenderar mkt dressyrarbete.. OCH massor av beröm när hästen gör rätt. Alltid mer beröm än fyande!!!! Grundregel nr. 1!!

asmodeus skrev:
Haha, jaaa jag red min 23 åriga dressyrhäst idag som är halvpensionär och den enda gångart han vill gå i förutom trav och galopp är "pistage" - en korsning mellan piaff och passage typ. Det går inte att göra nåt åt. Han blir så tänd och het att han skiter fullständigt i att han blir trött. Jag kan inte göra speciellt mycket jag heller. Pillar jag i nån tygel eller sitter till så blir det bara "värre". Så jag får bara acceptera att det inte går att skritta av min häst, om man inte hoppar av föstås..

Åh, den gångarten känner jag igen.. ;) Min gamling gör precis samma sak.

Nu vet jag inte om din häst taktar "hela tiden". "Min" tös taktar gärna, speciellt direkt efter uppsittning. Nu har jag börjat trava (ett varv höger och ett varv vänster under lättridning) för att sedan "börja om" ridningen. då kan hon slappna av på ett helt annat sätt. Problemet är mer svårlösligt :angel: när vi rider ut och hela världen är livsfarlig...

*suck* känner igen problemet.. så himla "störigt" (om man får säga så om en hästs beteende) Stoet jag red taktade JÄMT när man red ut!Trodde jag skulle få spunk! Hon brydde sig inte alls om vad man gjorde med sits å förhållande hjälper. Till sist kom jag på lösningen! ;) En häst vill alltid ha det behagligt. Så jag började flaxa med tyglarna så fort hon taktade=obehag. Missförstå mig rätt. Jag red på lång tygel å när hon började takta så flaxade jag med tyglarna så att de dels slog mot halsen å dels ryckte lite i bettet. Det låter ju superhemskt nu när man skriver, men du ska alltså inte RYCKA i tyglarna utan bara "vispa" dem så att de flaxar. Hästen började fundera och saktade av t skritt - då slutade jag kvickt med flaxandet. Så fort hon började takta igen så flaxade jag. Det gäller att vara 100-dels sekundsnabb så att hästen kopplar beteendet med "straffet".
Så höll vi på några dagar å taktandet minskade å tillsist avtog det helt! Ofattbart! hästen hade taktat i flera herrans år å nu SKRITTADE hon. Superskönt! man ser ju lite smått idiotisk ut när man sitter där å flaxar m tyglarna men det hjälpte oss iaf.
Lycka till m flaxandet *skrattar*

Har ridigt två st pållar som kunde det där med att takta. Både två gjorde det på hemvägen och stoet kunde verkligen inte skritta hemmåt varken i vagn eller när man red henne.

Men på dessa två har jag har mycket tålamod och så fort dom taktar tar jag en liten förhållning tills dom skrittar, eller i stoets fall gör halt eller tar ett skrittsteg, berömmer och börjar om igen. Valacken gick det rätt fort med men stoet tog det runt 4 veckor att lugna ner, kunde då skritta en längre sträcka iaf men det skulle behövas otroligt mycket mer jobb med henne

angående flaxanadet med tyglarna (haha rolig grej :D ) så skulle det absolut inte funka på dom två jag red, valacken hade på en gång tagit det som en signal för att springa och stoet hade väl exploderat :rofl:

Mn ena häst brukar ofta takta, det enda som hjälper på honom då är att ge honom helt långa tyglar och bromsa med sitsen, så lugnar han sig efter ett tag.

Hehe de där flaxandet ska jag ta och testa få se hur de funkar på henne. Låter ju som en väldigt enkel lösning ifall de funkar.

För närvarande är de enbart när jag rider ut som hon taktar, väääldigt svårt för att behålla skritten om jag saktat av henne. På ridbanan har hon lugnat ner sig en hel del och de går faktiskt att arbeta skritten där nu :)

Ute i skogen har provat med långa tyglar och säteshjälper, men de inte funkat så bra. Föutom på vägen hem från ridhuset då jag upptäckt att hon taktar för att hon har så bråttom hem, ungefär som när man själv har bråttom nånstans. Går jättefort, springer en bit men övergår till att gå fort eftersom de är jobbigt att springa hela tiden. Lite komiskt faktiskt.

Tar gärna emot ännu fler tips! :bow:

mazariin skrev:
Åh, den gångarten känner jag igen.. ;) Min gamling gör precis samma sak.
Mmmm, visst är den rolig att sitta i....???!! NOT!

Nej den är inte så trevlig.. Speciellt inte när man "skrittar" hem längs den trafikerade vägen.. :crazy:

mazariin skrev:
Nej den är inte så trevlig.. Speciellt inte när man "skrittar" hem längs den trafikerade vägen.. :crazy:
Ah, det är inget större problem för mig, eftersom han inte bryr sig om bilarna och "pistagerar" han går alltså inte på tvären eller så.. Den är bara "studsig" ;)

Aja aj, det är värre. Min går så där bara för att showa.. Han är en riktig super diva han...

hmm detta var en intressant rtåd..
kan bara utgå från mig själv och hästen
när jag började rida madam var hon en uppstressad proplem häst full fart kunda Abslolut inte skritta hon bara trippa hela tidenn nåväl det jag fick göra vad att göra halv halt efter halv halt volt efter volt ( på så vis förstog hon att hon ej skulle komma snabbare hem) vände och red vägen jag kom från en bit innan jag vände.
väldigt fokuserad på hennes gång och kroppsspråk DIREKT jag kände att hon tog ett skritt steg med alla eller 2 ben fick hon beröm och slaka tyglar så höll vi på steg för steg i dag ska ni se henne hon går hur fint som helst i skritt hon kan även ta ett lugnt dressy/hopp pass. ohh vi kan galoppera utan någon som helst stress på hemvägen vilket var omöjligt för ett halv år sedan... det som gjorde mycket var nog långa promenade i skog och mycket pratande med henne det är väl därför vi har en så underbar kontakt hmm måste bara få skriva en sak om ni orkar hehe..
en dag fick hon kolik i början av vår bekant skap promenad promenad efter varandra när jag skulle gå till garaget hämta varmt vatten som hon skulle dricka (min vän stog vid stallet med hästen) nåväl hon hade fullt sjå hålla hästen hästen SKULLE efter mig det kallar jag att hon anförtror sig och litar till 100 på mig..

min häst var ofta så.
hade alltid väldigt bråttom och nöjde sig sällan med att bara skritta när man just galopperat lite grann.:)
ge hästen något annat att tänka på. jobba i form, gör skänkelvikningar, gör halt ibland.
det handlar oftast om att hästen måste lugna ned sig och inte bara tänka på att springa.

jag använder mig av snurrenn är hon inte går tillfredställande långsamt i den gångart jag valt. De viktiga är väl att inte göra den på ett för dominant sätt utan mer bara välja den vägen och sen belöna att de går långsammare. innan hästen stannar släpps den ut. är inte skritten bättre så är de snurr igen. Återigen. aldrig verka brysk, slitande eller arg utan bara lite lätt visa vägen med innerhanden i snurren ev hjälpa till lite med inner skänkel om man har en häst som antigen inte vill gå eller som är överkänslig mot skänkel. tar ett tag innan dom fattar vad som förväntas. men de funkar om man gör det rätt.

Hur gammal är din häst?

Tyvärr är det ju så med taktandet att har hästen lärt sig att det är "OK" att takta och gjort det länge så är det svårt att få bort. Men det är en olydnad och ska ses som en sån tycker jag, oavsett att den oftast härstammar från att hästen har mycket motor och är ivrig.

Bästa tipset är att bromsa med sitsen och genast ge eftergift, slappna av så fort hästen svarar, inte dra i tygeln som andra redan skrivit.

Taktandet lärs ofta in av ryttaren själv, då man ofta vid tex uteridning kortar tygeln ENBART inför att öka tempot, därutöver skrittar man på halvlånga tyglar. det är viktigt att plocka upp tygeln och hästen skall gå kvar, UTAN att ryttaren planerar en högre gångart. Lätt att glömma bort, men träna träna träna på att kortande av tygeln inte betyder övergång till snabbare gångart.

för att få bort kopplingen till detta kan du även träna "åt andra hållet" dvs när du byter från skritt till trav, så gör du det på längre tygel ett tag - du kan korta tygeln sen när hästen är i trav...

svårt att få bort som sagt om det är inlärt, men det går och beror mest på ryttaren!
Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
559
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 151
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar