Tips för att öka hästens självförtoende vid hoppning

E

emmasol

Hejsan!
Jag rider en jättemysig häst som jag brukar hoppa någon/några gånger i veckan. Hon är jätteduktig när det är små hinder, men när hindrerna kommer upp i höjd brukar hon fega ur och vägra. Just nu tränar jag på höjder som hon är säker vid (hon hoppar 60cm utan problem), och hon älskar det.

Jag undrar om ni har några tips på hur jag kan få hennes självförtroende att öka. Om ni har någon bra övning eller så, som jag kan prova, eller om ni har något annat tips.

Jag jobbar så att jag hoppar en höjd som hon är säker med ett tag, gör lite olika övningar och sånt, och sedan höjer jag successivt.

Denna filmen är från dagens hoppning. :)

http://www.youtube.com/watch?v=tOFYGSlE-5U&feature=channel_video_title

Sv: Tips för att öka hästens självförtoende vid hoppning

Du har rätt tänk vad gäller att få hennes självförtroende att öka, hoppa ofta och höj sakta. En del hästar kräver lite mer tid :)

En sak jag tänkte på var, är hennes mun kollad? Hon slog en del med sitt huvud och verkade inte helt nöjd. Eller byt bett kanske...

Och för att förenkla för hästen så borde du tänka på att alltid ha markbom:)

Du har rätt tänk vad gäller att få hennes självförtroende att öka, hoppa ofta och höj sakta. En del hästar kräver lite mer tid :)

En sak jag tänkte på var, är hennes mun kollad? Hon slog en del med sitt huvud och verkade inte helt nöjd. Eller byt bett kanske...

Och för att förenkla för hästen så borde du tänka på att alltid ha markbom:)

Precis vad jag också tänkte skriva! Hästen verkar väldigt missnöjd med bettet/handen?

Hur reagerar hon om ni hoppar serier med lite tätare hinder eller kortare vägar?

okej, då fortsätter jag bara i samma riktning. :) det med markbommen var en bra idé också. i början använde jag dem inte eftersom hon blev osäker när det låg bommar framför hindret, men nu när hon är säker kan jag ju lägga in det igen.

ja, hennes mun är kollad flera gånger, och allt ser ut som det ska. jag rider henne på hackamore eftersom hon är otroligt känslig i munnen och inte accepterar något bett. jag tror att hon kastar med huvudet för att hon inte riktigt vill ta mina förhållningar. jag har varit dålig att träna på det, så jag får nog ta tag i det. när jag rider dressyr slänger hon inget alls med huvudet, utan det är mest vid hoppningen när hon blir het.

Precis vad jag också tänkte skriva! Hästen verkar väldigt missnöjd med bettet/handen?

Hur reagerar hon om ni hoppar serier med lite tätare hinder eller kortare vägar?

jag tror, som sagt, att det beror på att hon inte vill ta förhållningarna riktigt, och då slänger hon med huvudet för att komma undan. hon är inte alls sån i dressyren, utan det är bara när hon blir extra het och inte vill lugna ner sig. ;)

serier vägar funkar bra det också, fast inga höjder där heller, för då vägrar hon. kortare vägar funkar också jättebra, för hon går fram för skänkeln och hoppar fint.

rider jag kortare vägar brukar hon heller inte kasta med huvudet lika mycket, utan då är hon mer fokuserad på jobbet eftersom det händer saker hela tiden. det är när man rider noggrant och lite lugnare som hon blir irriterad. det var därför jag tränade linje idag, för att få henne att lyssna.

Ibland kan man ju lura hästen att hoppa lite högre genom att rida kortare vägar och "överraska" hästen lite :angel:

ja, det är sant, så kanske hästen inser att det inte är så farligt. höhö, kanske prova det med damen någon gång.

min ponny fegar ur på högre hinder om jag har hack för han tycker (min teori, han svarar inte när jag frågar) inte att han får tillräckligt med stöd på hack.

hm, jag vet inte om det kan vara problemet, men det går inte att rida henne på bett, för då tar hon inte stöd någonting alls.

men jag tror inte det beror på hackamoret på henne iaf, för i början vägrade hon gå över bommar. tror det beror på att hon är oerfaren och osäker bara. men tack för att du delade med dig det. :)

Tycker också att du tänker helt rätt, lågt och höj sakta. Om du har möjlighet tror jag det vore bra att ta med hinder i det vanliga dressyrarbetet att du använder dig av bommar och småhinder. Detta för att göra det mer naturligt för hästen och att hinder är säkert att hoppa. Att man inte gör så stor sak av hindrena så att säga :)

Som många andra också sagt, vissa hästar behöver mer tid än andra :)

okej, det har jag möjlighet till, så det kanske jag borde lägga till. det skulle nog vara bra för henne, för alltid när det kommer fram bommar och hinder blir hon lite hispig i början, så det ska jag tänka på. tack för tipset. :)

Jag tycker inte den där hästen ska hoppas högre alls innan den är kollad i rygg och bakben.
Tycker den visar väldigt tydliga tecken på att den har ont eftersom den främst kastar med huvudet efter den har hoppat och när den måste anstränga sig i svängarna när den galopperar.

delvis kl

Tycker den inte ser ut att tycka om trycket från hacket. Det fortsätter ju klämma om nosen tills skänkeln på det är helt nersläppt, vilket man inte känner i tygeln. Blir lite fixerad i huvet och halsen då, försöker skaka loss lite, vika in nosen ibland. Skulle testa rida samma övningar med mkt lättare hand och se hur det ser ut. :)

Jag tycker inte den där hästen ska hoppas högre alls innan den är kollad i rygg och bakben.
Tycker den visar väldigt tydliga tecken på att den har ont eftersom den främst kastar med huvudet efter den har hoppat och när den måste anstränga sig i svängarna när den galopperar.

jag brukar känna igenom hennes rygg lite då och då, och hon reagerar aldrig på något. ska känna igenom henne lite extra imorgon och se om hon reagerar på något.

jag tror dock inte problemet sitter där, utan jag tror det beror mer på att hon inte gillar min hand. men jag ska tänka efter lite mer på hur hon är med rygg och bakben.

delvis kl

Tycker den inte ser ut att tycka om trycket från hacket. Det fortsätter ju klämma om nosen tills skänkeln på det är helt nersläppt, vilket man inte känner i tygeln. Blir lite fixerad i huvet och halsen då, försöker skaka loss lite, vika in nosen ibland. Skulle testa rida samma övningar med mkt lättare hand och se hur det ser ut. :)

delvis kl?

ja, jag håller med. hon har börjat reagera mycket på trycket från hacket nu faktiskt. hon försöker liksom komma undan när jag tar i henne. när jag red i fredags så provade jag att rida med en myyycket lättare hand, och då gick hon mycket bättre faktiskt, och kastade ingenting med huvudet. så det är nog handen hon inte gillar, den har nog blivit lite för hård.

ska rida med mycket lättare han framöver, sen kanske man borde byta "betsel", eftersom hon inte verkar gilla hacket längre.

:)

Att klämma och känna hjälper inte om det sitter i ryggraden (vilket de flesta ryggproblem gör).

Visst kan det även sitta i handen (som faktiskt är väldigt hård/stum), men just med tanke på i vilka situationer hästen slänger med huvudet så skulle jag ändå kolla igenom ryggen. Har sett många hästar med ryggproblem som reagerar exakt sådär.
När hästen i sin egen "form" lite på bogarna och lång, så går den mjukt, men så fort den samlas ihop eller hoppar så slår den ifrån med huvudet.

det är tyvärr inte min häst, så det är inte jag som avgör om en vet ska kolla upp henne eller ej. men jag tror det beror på handen, så jag ska se om det blir bättre när jag har en mjukare hand. om inte, så ska jag föreslå att låta någon titta på henne.

det är tyvärr inte min häst, så det är inte jag som avgör om en vet ska kolla upp henne eller ej. men jag tror det beror på handen, så jag ska se om det blir bättre när jag har en mjukare hand. om inte, så ska jag föreslå att låta någon titta på henne.

Det tycker jag nästan att du ska "kräva" för annars så är det hästen kommer illa ut om den har ont. Det är lika bra att kolla upp hästen en gång "för mycket" än en gång för lite.

det har du helt rätt i, det är bättre att vara på den säkra sidan. dock tror jag inte det behövs, för jag har ridit med mycket lättare hand i veckan, och nu kastar hon nästan inte med huvudet alls. har hoppar och ridit dressyr, och nu går hon som en klocka. :)

Lite OT men tycker sadeln ser ut att ligga väääldigt långt fram!

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 593
Senast: MimmiNO
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 947
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 823
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka