Tips för att lära hoppning?

J

Joannabaanana

Hej!
Jag har en foderhäst på nio år som är bra på dressyr och nu skulle jag vilja börja hoppa med honom. Jag tränar dressyr 1gång/vecka så jag får just nu tyvärr inte träna hoppning också fast det vet jag inte om det skulle gå för att han kan inte så mycket än. Han kan ju hoppa, (han är ju trots allt en häst) har hyfsad kondition, är en polsk arab och är rätt framåt när jag ska galoppera till nåt hinder. I traven är han säkrast och hoppar nästan alltid även om han tvekar före och det blir ett jättehopp. I galoppen kan han vara lite rusig och osäker men på låga hinder går det bra. Har tränat bommar med honom och hoppade nyligen några små kryss och rätuppstående som inte stod på rad. Det gick bra :D Men han är inte så hoppsäker, vi skulle behöva träna på tekniken, att vi båda blir säkrare, olika slags hinder (han förstår inte när det ligger två hinder i rad och ibland vill han bara slänga sig över ett hinder) m.m. Några tips på vad man kan hitta på själv för o träna hoppning? Målet är att vara med i en clear round, om jag hinner innan han ska lämnas tillbaka i maj..
Blir jätteglad för alla tips ;:banana:

Sv: Tips för att lära hoppning?

Hm. Löshoppning? så han får träna på att taxera lite smått och bli säker på sig själv. LÅGA hinder :smirk: Sen kan du börja med att hoppa mkt låga hinder så han blir självsäker och så smått öka på ;)

Sv: Tips för att lära hoppning?

Finns möjligheten att träna på cavalettis under dressyrträningen? :)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 211
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 017
Senast: Lycan
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka