Passion
Trådstartare
Nej ingen risk för att hunden blir bortskämd om belöningen används som belöning och inte som muta! Men om man HELA tiden behöver hålla på och tjata på hunden för att annars gör den något olämpligt så bör man kanske tänka att hunden ska motioneras lite innan den släpps lös, och sedan behöver den inte vara lös på hela promenaden. Man kan ha den lös i flera omgångar istället, så får den vila sig lite mellan varven. Ägaren också .
Mina hundar har jag lösa nästan överallt när det är ljust, både på fält bland harar och i stan där jag bor. Jag försöker ha med mig godis i fickan åtminstone 3-4 ggr i veckan, och har jag inte det så blir det någon annan form av bra belöning som att fa och slita i kopplet. Jag har olika inkallningsord beroende på om det är okej om de kommer lunkande eller om det är full fart som gäller. Vidare har jag ett kommando som betyder tvärnit och ett som betyder "stanna typ där och sätt dig".
Mina "skarpa" kommandon belönas varannan gång i alla fall. Har det varit störning på detta så blir det alltid stor belöning! Då får de veta att de är världens bästa hundar. Men det som jag inte har så höga krav på att de ska anstränga sig för får de mindre belöningar för. Jag kräver dock alltid att de ska lyssna. Alternativet att strunta i att göra som jag säger för att de inte har lust finns inte. Då får de bannor! Sedan tränar vi några gånger på att kommandot sitter, och så får de belöning för att de gör rätt. Jag kopplar aldrig upp och låter det vara tills nästa gång utan stöter vi på situationer där vi inte är överens så löser vid det på en gång, även om det står folk och glor.
Hur har du tränat in att dom ska komma snabbt vs lunkande? Hur kan man banna en lös hund som inte kommer på inkallning eller så går iväg för långt?