Tips för att få upp järnvärdet!

SiZo

Trådstartare
Jag har nu nästan helt slutat blöda från ändtarmen, sprickan är kvar, men den blöder väldigt sällan nu, och det blöder jätte mkt mindre när det väl blöder.
På detta har jag stoppat in en hormonspiral och har ingen mens längre.

Mitt mål är att få ge blod om några månader. Det borde ju gå om jag är målmedveten med min kosthållning tycker jag.

Jag äter mkt ägg, och ganska mkt broccoli. Har funderat på att köpa blutsaft, men den är ju såååå dyr.
Kan tyvärr inte äta järntabletter då det går rakt genom mig :meh:
Men järnrik mat verkar inte vara något problem, än så länge iaf.

Det känns ju värt att göra ett seriöst försök att få till det med blodgivning, nu när jag inte ens får mens längre. Då måste det ju finnas så det räcker och blir över till någon annan :D
 
Sv: Tips för att få upp järnvärdet!

Messmör sägs vara järnrikt. Inte supergott dock :o

Köp gjutjärnsgrytor/pannor och laga maten i. Sägs att de släpper ifrån sig järn till maten.
 
Sv: Tips för att få upp järnvärdet!

Bluthsaften fungerade jättebra för mig när jag hade lite lågt järnvärde. Efter en flaska bara så var jag mycket piggare. Annars innehåller all inälvsmat och all blodmat mycket järn. Även kött, skaldjur, fisk, bladgrönsaker, pasta, gryn och fullkornsbröd innehåller mycket järn. Att ta för vana att ta en persiljekvist då och då är inte alls fel.
 
Sv: Tips för att få upp järnvärdet!

Är det inte så att man också bör öka C-vitaminintaget för att kunna ta upp järnet..?
 
Sv: Tips för att få upp järnvärdet!

Jo det är det väl... Det är väl där jag går bet :D
Jag är jätte dålig på att äta frukt :p
 
Sv: Tips för att få upp järnvärdet!

Om du inte är veggo så ät rött kött, blodkorv och blodpudding. Det är lättare för kroppen att ta upp animaliskt bundet järn än järn som är bundet i grönsaker.
 
Sv: Tips för att få upp järnvärdet!

Jag kör på Blutsaft när det behövs. Köper det på netto ( kostar 99 kr där):)
 
Sv: Tips för att få upp järnvärdet!

Som redan nämnts är det lättare för kroppen att ta upp animaliskt järn och det krävs förvånansvärt stora mängder vegetabiliska livsmedel för att komma upp i justa nivåer.

C-vitamin är inte nödvändigt om du äter animaliska järnkällor, men bör ingå i en vegetarisk måltid för att du ska kunna tillgodogöra dig järnet.

Det finns ett tunt hårdbröd som heter Mjälloms paltbröd som är mycket rikt på järn. Jag började äta det medan jag egentligen ännu var vegetarian och till en början var jag ganska tveksam, men det smakade riktigt bra och kändes helt ok ur etisk synvinkel. Några dubbelmackor(det är supertunna skivor, så det blir inte mycket!) paltbröd om dagen och du är hemma!
 
Sv: Tips för att få upp järnvärdet!

Leverpastej, blodpudding, spenat och så C-vitamin.
C-vitamin finns i apelsinjuice.
Om du köper C-vitamin brustablett så kan du dela på en i 16 bitar och ta en bit om dagen.
Man behöver bara 60mg och brustabletten innehåller 1000mg.
 
Sv: Tips för att få upp järnvärdet!

Om du köper C-vitamin brustablett så kan du dela på en i 16 bitar och ta en bit om dagen.
Man behöver bara 60mg och brustabletten innehåller 1000mg.

Spelar det nån roll? Det är ju lättare (snabbare) att bara stoppa en i vattenglaset och inte behöva pilla med småbitar menar jag.
 
Sv: Tips för att få upp järnvärdet!

Orkar man inte dela kan man kanske ta en överdos var 16:e dag istället? :p

TS: Det skrivs ju om c-vitaminbrus. Jag dricker "järnbrus", men i dem finns även c-vitamin.
 
Sv: Tips för att få upp järnvärdet!

För säkerhets skull.
Det kan finnas de som tror på dig.

C-vitamin är vattenlösligt och kan inte lagras i kroppen.
Så det måste intas ofta i liten dos.
 
Sv: Tips för att få upp järnvärdet!

Jag har inte kollat up exakt hur mkt järn det är i det. Men jag köpte brännässelpulver nyligen iom att jag fick för mig att det kunde vara bra för mina blodvärden.
Kan vara bra att kolla upp kanske?
 
Sv: Tips för att få upp järnvärdet!

Jag som i flera år har haft problem med mitt järnvärde käkar blutsaft. Det är så enormt mycket billigare att köpa den och vara pigg, än att vara så trött att jag inte orkar jobba. Så för mig lönar det sig.
 
Sv: Tips för att få upp järnvärdet!

Det är sant, men den är ju så dyr! Får kolla på ÖB om den är billigare där :)
 
Sv: Tips för att få upp järnvärdet!

Naturell järnsaft. Det brukar kosta halva priset och mycket godare. Googla.
 
Sv: Tips för att få upp järnvärdet!

Tack så mkt!

OT
Tror ni inte att jag har börjat blöda för det igen då? :cautious:
Jävla skit! Jag är måttligt road av min kropp i dagsläget!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp