Tips för att få ner ändan i sadeln?!

F

FTW

Jag har just börjat rida en rätt knepig häst, som tydligen behöver drivas rätt mycket med sätet. Ridläraren står och hojtar at jag ska sitta djupt och tungt, men HUR kan jag trycka ner sätet när hästen börjar studsa ?
Själv svävar (nåja ...) jag en bit ovanför sadeln när det börjar älgas iväg. :o

Finns det några fiffiga övningar för att lära sig att trycka sig neråt och bli tyngre än man är?

Om du rider mycket utan stigbyglar kommer du få ett djupare säta då du inte kan "ställa" dig upp i dem.
Försök tänka att slappna av när hästen blir så, även om man inte tycker det själv så är det för att man spänner sig man hamnar ovanför sadeln.
Jag hade förut lätt för det men då jag red barbacka ett tag (ca. 1 halvår och då red jag bara barbacka ungefär 3-4 dagar i veckan) så fick jag en djupare och bättre sits än jag hade, men det var den där sadeln jag inte kunde sitta i sådär jätte bra.
Hästen blir ändå inte lugnare för att man spänner sig och då är det lika bra att man slappnar av :)
Att bli tyngre än vad man är, det är däremot omöjligt om man nu inte ska rida med tunga stenar i fickorna eller så ;)
Utan för att få en djup, följsam och stadig sits är det nog träning som är den fiffiga övningen :D

Men något som är jätte bra är att bli longerad, med eller utan sadel och inga tyglar man kan hålla i sig med (dem är inte till för det heller). Stödet ska sitta i magen :)

Ofta spänner man magmusklerna och försöker sitta emot. Det som händer då är att man just sitter EMOT hästens rörelser istället för att sitta MED. Rid skritt och känn hur hästen väljer att röra dina höfter medans axlarna är vågräta. Räta upp bäckenet, sträck på dig och tänk dig att du har en kulled mellan över- och underkropp som gör att höftrörelserna inte fortplantas uppåt. När du är helt koncentrerad rider du övergångar till trav och försöker känna hur hästen rör dina höfter, en i taget. Bryt av innan du börjat studsa. När man lärt sig hästens rörelser blir det mycket lättare att följa med, det blir lite som att man trycker ned en sida i taget men man följer även med framåt och bakåt, med en sida i taget. Hästen flyttar ju ett bakben i taget och sänker och höjer växelvis rygghalvorna utifrån det, så det är ju helt logiskt att man som ryttare inte kan följa med hästens rörelser genom att låsa höfterna, men det är oftast det som händer. Detta är mycket lättare att känna barbacka än med sadel (eftersom sadeln inte rör sig speciellt ensidigt heller!). Sedan jag kom på detta älskar min häst travarbetet på ridbanan barbacka, hon är aldrig lika avslappnad med sadel på. En del hästar ÄR ju genom avel mycket svårare att sitta på än andra, kanske kan du prova på en annan tills du får det att fungera?/Å

rid utan stigbyglar ett tag,dåkommer du ner i sadlen ordentligt. det gjorde jag på min förra medisponny, dom första gångerna fick jag rejäl träningsverk, efter 1 1/2 timmes dressyrträning, men det gick över igen.

:) :)//johanna

det låter som om hästen är i obalans och har mycket påskjut.
försök rida en lugnare takt och slappna av i axlarna. sitt inte tungt det finns inget klumpigare.
följ med från höften och neråt och var så mjuk du kan o avslappnad. sjunk ner med bäckenet så du kan känna ryggen.se till att få med ryggen på hästen.

tips på övningar är att när du står still:
* dra ihop knäna ovanför sadeln och släpp dom sakta neråt efter 5 sekunder.
* lägg bak låret ett steg o låt det ligga där för det lägger sig rätt av sig själv.

lycka till

jag har en häst som tar väldigt stora kliv i alla gångarter, och en som man måste hela tiden hålla om för att inte hon ska sakta av :S .. men något som jag har märkt är att så fort jag råkar titta ner.. så tappar man koncentrationen och man kommer i "otackt" och man börjar studsa!.. sedan brukar jag tänka på att jag försöker sträcka på mig så mycket som möjligt..

som de andra också har sagt är att rid gärna barbacka ett tag!.. då löser det sig.. det har det iaf gjort för mig, någorlunda iaf ;)!

alltid innan jag börjar ett dressyrpass och skrittar igång hästen så brukar jag låta benen hänga å dingla bara.. då kommer man ner väldigt bra i sadeln. det funkar då bra för mig iaf! det är också en bra hjälp när du ställer in stigbyglarna. rid med de läder du brukar till en början, sen skrittar du lite utan stigbyglar å sen lovar jag att när du tar dina stigläder igen så kommer de kännas jätte korta! :)
annars så tycker jag att de andra har gett bra svar och tips! :)
lycka till!

:confused:
I princip alla de tränare jag haft och andra jag pratat med säger att man ska spänna och rida med magmusklerna! :confused:
Fattar inget! Ska magen vara spänd och "framtryckt" eller lös och slapp?
Fast jag tycker ju i och för sig att när man spänner magen så hänger en del andra muskler också med i spänningen, och det är ju inte så bra ...

Stämmer bra att hästen är i obalans. Den är otränad och oskolad, och har en tendens att kliva iväg med älg-steg, samtidigt som den helt oftast saknar framåtbjudning helt, vilket tillsammans ger en oerhört svårriden gång.

Efter en evighets lösgörande rörelser kan hästen lyckas få fram ändan till resten av kroppen, och då är livet för mig lättare, men fram tills dess ... :crazy:

* dra ihop knäna ovanför sadeln och släpp dom sakta neråt efter 5 sekunder.

Menar du att knäna ska träffas uppe i luften, ovanför sadeln?

* lägg bak låret ett steg o låt det ligga där för det lägger sig rätt av sig själv.

Menar du att jag drar bak hela benet i sadeln så låret hamnar långt bak, och sedan väntar tills det glider (förhoppningsvis) på plats?

Ska prova detta! :)

Tack för alla tips!
Jag ska höja min blick och försöka slappna av.
Och framför allt - jag ska spänna på mig allt vad skydd jag har och rida barbacka ! :p :crazy:

kunde inte ens rida lätt i början på mitt hbl för han var omusklad och hade stått i 4 år.

japp knäna ska mötas ovanför sadeln. du kommer känna att bäckenet sjunker ner.

låren skall du bara flytta bak fem cm ca.

lycka till

FTW: När du rider barbacka så akta så att du inte klämmer åt med knäna eller benen eller drar upp benen eller gör något annat sådant. Det hände nämligen mig. Jag hyrde en shettis (det var för ett tag sedan, ja) i två eller tre veckor och red barbacka varenda gång jag red shettisen vilket blev två ggr per dag. När jag sen kom tillbaka till ridskolan så tappade jag mina stigbyglar hela tiden. Det var för att jag klämt åt med benen för att hålla balansen och denna ovana satt kvar även när jag red med sadel. Men det har jag slutat med nu. Det var två eller tre år sedan så konstigt om det skulle hålla i sig. Så akta bara att du inte klämmer med benen får då kan du även bli spänd i hela kroppen och hästen kanske då tycker det är obehagligt och tappar balansen ännu mer och du studsar mer osv.

Lycka till! :D

Det beror på om du vill ha en följsam eller en inverkande sits. En duktig ryttare kan ställa om på några millisekunder. Båda sitsarna behövs vid ridning förstås. Även en inverkande sits är följsam, men inte avslappnad. Det finns många olika sorters sitsar, ryttaren måste kunna dem alla.

jag skulle nog undvika att sitta alltför mycket på en sådan häst. jag skulle nog försökt jobba den mycket under lättridning (som man gör med en unghäst) och tömköra den tills den har blivit starkare och mer balanserad. kanske kan du öva din egen balans på någon annan mer skolad häst under tiden? då är det bra att rida utan stigbyglar som många har föreslagit.

Ang. att spänna magmusklerna så spänner man dem automatisk då man sitter rätt, jag gör iallafall det men sen vet jag inte om det är samma sak för alla andra.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
369
T
Ridning Jag har nyligen börjat rida ett varmblodssto och behöver hjälp med upplägg för att börja utbilda. Det är just det att hon står mitt...
Svar
12
· Visningar
1 436
Senast: Thundra
·
Träning Som många här säkert vet har jag en kbl travare som sticker vid ridning. Han har nu blivit lite bättre och kan nu alla fall stå still...
Svar
11
· Visningar
983
Senast: Mirre
·
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 528
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama