Tips för att få manen att växa?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Hur får man manen att växa snabbare? Har ni några bra tips?
Hästen har ju lång och tjock man men jag hade gärna haft den längre... (är nu dryga 80 cm)

Sv: Tips för att få manen att växa?

Att fodra med jäst är väldigt effektivt. Funkar på mina.

Man ser ganska stor skillnad ganska snart. Biverkningar vet jag inget om. Jag ger vanlig foderjäst. Har inte märkt något på mina. Börjar med att ge dom halva dosen och ökar sedan.

Foderjäst är väl till för känsliga magar?

Jag vill att den ska bli 120 cm... :D

Det beror ju på hur lång tillväxtcykel han har, men med tanke på att svansen växer dryga 30 cm/år tror jag nog manen kan bli 120 cm också...

Jag har ju en haflinger, så jag vill ju att han ska ha lång fin man...

Jag har faktiskt ingen aning......
Är dålig på sånt......

kan man köpa det typ överallt?

Endel hästar får aldrig lång man och svans pga. deras gener...tänkte bara påminna om det om du inte visste =)

Nej, har bara äldre bilder, men där har han säkert 70cm lång man. Hur lägger man in dom här?

Jo det vet jag, men med tanke på att hans svans växer hur mkt som helst tror jag nog att det går... Som fyraåring hade han dryga 60 cm lång man som jag blev tvungen att klippa bort till 40 då den var så sliten och det var i princip bara dreads... Och nu bara 1½ år senare är den 80 cm.. så jag tror nog han kan få längre.. :)

Att alltid hålla manen flätad är ett tips. Den slits då inte lika mkt.
Mina båda är flätade och vi sparar:-)

MvhT

Jag flätar bara manen när jag rider, jag tycker hans man slits mer om man flätar den. Han är väl lite sprallig i hagen och det har hänt att han har slitit loss den å då har han tappat stora tussar. Bättre att han får gå med den utsläppt då.
Tycker det blir finare med om man har den utsläppt, för denblir inte lika flottig.
Flätar den däremot på vintern då han har hals på sitt vintertäcke, men annars får han gå med den utsläppt.

Jag får väl oxå prova det här med jästen, då nåt pucko ryckte av manen på min avelsmärr så det bara va 3 cm fjun kvar. DET blir fina knoppar till fölmönstringen det.
Den har visserligen vuxit lite, men den är tunn o ful... :mad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Glanssprayen går åt som smör här hemma. Funderar på att testa denna? Eller vad använder ni vars hästar har tjocka svansar och långa...
2
Svar
25
· Visningar
2 083
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 039
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar