Tips för att få hästen att lyfta på bakbenen

millan71

Trådstartare
Jag undrar om någon har bra tips för att få hästen att lyfta sina bakben. Jag har en skadad häst som vi fått rekommendationer att få honom att jobba mer med att lyfta fötterna eftersom han har en tendens att släpa bakhovarna lite i gruset på mjukt underlag. Har testat att linda han bakben ovanför hasen och ner och det går ett tag men sedan "vänjer" han sig vid det och går som vanligt. Samma med transportskydd och boots, behöver något annat-klurigare.
Anyone?

Moderator: Ligger tråden fel så flytta den gärna

Sv: Tips för att få hästen att lyfta på bakbenen

bommar, gå rakt ut i skogen, viktmanchetter (obs! lätta vikter, lång invänjning på mkt korta sträckor!).

Det kan hjälpa massor att ta ut en ET och behandla hästen, det skulle jag prova!
Min häst som gått omkull och fått lårkakor på rumpan blev behandlad i morse, och det var skillnad direkt! Hon gick supermkt bättre redan i skritten (har inte kollat traven!) och tog ut steget fram bättre!

Vi är under behandling hos sjukgymnast. Vetrinären kan inte hjälpa oss längre. Det är svårt att få honom att lyfta på benet längre sträckor. Kalhygge har jag inte inom nära räckhåll och bomträning har vi 2 dagar i veckan så detta skulle vara när vi går på raka sträckor på plant underlag för att inte överanstränga honom. Jag har funderat på resårband med metalllänkar man knyter fast och hänger på has eller hoven? Nån som testat det?

Jag funderade också på viktmanchetter, eller tunga skor (dock är ju ridskor tunga,..) och viktboots.
I högt gräs brukar de lyfta benen högre, likaså vatten och sen i snö på vintern.

Vad har han haft för skada?

Ja högt gräs kanske. Han har en konstaterad skada på miniskeln och trasigt ledbrosk i sitt ena bakknä. Min sjukgymnast vill inte att han ska överanstränga knät utan långsamt bygga upp det igen. Vetrinären ville ödma ut efter artroskopin, men jag ger honom minst 1 år så får vi se vart vi är då. Han är bara 6 år så jag hoppas han läker ihop, hon på hästrehab har gott hopp till det. kruxet är att vi ska endast promenera 20 min på plant underlag och få honom att jobba igenom med sitt bakknä.

Fler tips någon? tas tacksamt emot!

Hej! Jag tycker att ideén med vatten låter bra, om din häst inte är rädd för det såklart. Vatten är ett motstång i sig och stärker musklerna. Testa att vada lite och se om det funkar. Bommträning är oxå bra, fast det kan bli lite tråkigt. Hur pass långt är din häst kommen i återhämtningen, klarar den av trav och galopp? prova rida lite galopp i vatten, bygger muskler som attan :)

Alltså, är det meningen att du bara ska använda redskap för att stärka hästen? Att den ska få lulla själv och på så sätt bli starkare?
Rider du eller leder du den?

Ja högt gräs kanske. Han har en konstaterad skada på miniskeln och trasigt ledbrosk i sitt ena bakknä. Min sjukgymnast vill inte att han ska överanstränga knät utan långsamt bygga upp det igen. Vetrinären ville ödma ut efter artroskopin, men jag ger honom minst 1 år så får vi se vart vi är då. Han är bara 6 år så jag hoppas han läker ihop, hon på hästrehab har gott hopp till det. kruxet är att vi ska endast promenera 20 min på plant underlag och få honom att jobba igenom med sitt bakknä.

Fler tips någon? tas tacksamt emot!

Det finns väl flera hästrehab som har både hästsimbassänger och skrittband där de vadar i vatten? Vad säger din sjukgymnast/hästrehab om det? Och stretching men det kanske du redan gör?

Vi stretchar varje kväll och än så länge rider vi bara i skritt 20 min 1 gång i veckan, men vi får trava för hand fast det är mest start och stopp vi övar eftersom det får knät att arbeta. Han ska inte trava längre sträckor. Det är 4 månader sedan han gjorde sin artroskopi så vi har inte kommit så långt i rehabiliteringen. Tyvärr har inte min hästrehab simbassäng, det finns inte så många hästrehab norrut (jag har 13 mil enkel resa till min). Jag tror jag ska testa att vada med honom trots att promenaden blir längre än 20 minuter just den dagen men det kan ju inte göra något 1 dag i veckan.

Dethworship: Vi ska ännu bara använda redskap och gå på promenader för hand för att han ska stärka upp sitt knä och lyfta bakhovarna. Just nu är han liksidig, han släpar tån lite på båda bak och det är ju bättre än sist vi var på rehab för då släpade han det sjuka benet mycket mer.

jag har rehabiliterat en häst som artroskoperades båda bakknäna pga brosktillbakabildning. vi gick över bommar/snö/skog 15 min 2 ggr om dagen i två månader. efter det bytte vi ut ett pass mot viktmanchetter bak 5 min. endast skritt vid hand alt skritt på töm hela den tiden (sammanlagt 4 mån).
efter det började vi sakta skritta ut i skog o mark och ökade sedan på succesivt. allt som allt tog det 9 månader innan hon var helt igång och vi hade flera bakslag. men med en envis ägare och en veterinär som var villig att prova det mesta klarade vi av det tillslut!
idag tävlar hon 110 hos ny ägare:laugh:

jag har rehabiliterat en häst som artroskoperades båda bakknäna pga brosktillbakabildning. vi gick över bommar/snö/skog 15 min 2 ggr om dagen i två månader. efter det bytte vi ut ett pass mot viktmanchetter bak 5 min. endast skritt vid hand alt skritt på töm hela den tiden (sammanlagt 4 mån).
efter det började vi sakta skritta ut i skog o mark och ökade sedan på succesivt. allt som allt tog det 9 månader innan hon var helt igång och vi hade flera bakslag. men med en envis ägare och en veterinär som var villig att prova det mesta klarade vi av det tillslut!
idag tävlar hon 110 hos ny ägare:laugh:

Vad kul att höra. Här är läget lite annorlunda, en envis ägare, en positiv sjukgymnast men en vetrinär som inte alls tror på nån som helst behandling. Vi fick inte ens tid för ett återbesök. Jag VILL att han ska bli helt bra så man kan snäppa dem på näsan och säga: NI HADE FEL :devil:

Vi har nu testat att gå i vatten och det var superbra + att det säkert är både skönt och kul för honom att få plaska. Ska nu köra på med det 2 dagar i veckan och hoppas på bra resultat :bump:

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 235
Senast: Centaur
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 435
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar