Tips för att få hästen att bära sig själv bättre.

sannish

Trådstartare
Jag behöver massor av tips hur jag ska få min häst att bära upp sig själv mycket bättre.
Tror inte jag behöver förklara mer :)

Sv: Tips för att få hästen att bära sig själv bättre.

Du kommer få samma svar av alla. Rid hästen rätt, rid för tränare.
Man lär sig inte rida via nätet.

Jag brukar rida markarbete och ta hjälp av bommar så att ryggen kommer upp naturligt, det brukar hjälpa och jag kör korta pass men ofta tex 20 min pass 2-3 dagar i veckan tills hästen är stark nog att bära sig själv bättre :)

Som alla redan sagt, ta hjälp av en bra tränare. Det gör enorm skillnad :)

Annars eller där i mellan så kan du ju tömköra, gjorde det på min ponny förut och han började bära sig själv ordentligt efter några gånger, det har även hjälpt mig i ridningen, min tränare såg skillnad och jag känner stor skillnad :D

Som alla andra skrivit, ta hjälp av en bra tränare! Tills dess, många många halvhalter! och övergångar!

Bortsett från det självklara svaret med att skaffa tränare så:

Övergångar, tempoväxlingar, flytta framdel och bakdel, alla övningar som aktiverar bakbenen. Ett par steg sidvärts, sedan fram med bra tryck, några steg sidvärts, sedan fram igen med bra tryck.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På Hufvudsta diskuterar vi en hel del hur vi ska öka kunskapen i hästhantering och få in det i undervisningen. Vi ser att det ofta är...
Svar
1
· Visningar
577
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
950
Senast: Amha
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
1 041
Senast: Lejd
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 094
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31