Tips för att behålla den långa manen?

A

Atlantico

Har en häst med ca 40 cm lång man. Tjock och fin. Mitt problem är nu inför sommaren då täcket åker av. Han har idag täcke med hals och det gör att de andra kusarna låter bli att tugga av hans man. Hur ska jag då göra för att få behålla den långa manen i sommar? Någon som har några tips? Funderar på att sy någon typ av hals i "flugtyg" som man kan fästa i grimman som skydd mot fnattiga kamrater.
 
Sv: Tips för att behålla den långa manen?

Kanske lite extra flugmedel i manen, av typen hemmagjort med tex vitlök eller annat som luktar/smakar illa kan fungera? Något som inte är giftigt i alla fall...
 
Sv: Tips för att behålla den långa manen?

Min häst har nästan metermanen ;) Är 9 år och har bara blivit klippt en gång, med små toppningar emellanåt. Men jag har aldrig haft något speciella problem att få den att hålla sig lång, visst ibland har han gnuggar in sig mot ett träd och fått några trollflätor, men det är ju bara att lösa ut. Sedan om man ska bosta igenom manen några ggr i veckan kommer den ganska snabbt att bli väldigt tun. Men han har i alla fall man, inte riktigt till knäna men nästan, och pannlugg till mulen och han verkar trivas med det då det blir ett naturligt skydd i alla väder, så jag tror inte det kommer bli några problem.
Sedan under ridning och transport måste man ju göra en inbakade fläta längst hela så att den inte fastnar i något.
 
Sv: Tips för att behålla den långa manen?

Såg att det var någon här på forumet som satte som en strumpa runt manen. Men nu hittade jag inte det inlägget...
Annars funderade jag på ett tunt hals täcke, typ exem täcke.
 
Sv: Tips för att behålla den långa manen?

Prova att sätta nåt "äckligt" i manen som de andra inte vill tugga på, som Buschiq sa.

För att slippa att manen blir tunn när man kammar den så bör man ha mängder med pälsglans i den. Och använda en hårborste (för människor), inte mankam eller piggborste, de sliter mer på stråna. Jag kammar nästan aldrig min shettiskilles man, bara när vi ska på utställning eller tävling. Då schamponerar jag den först och har pälsglans i när den har torkat. Sen kan man kamma! :)

De som har sett min shettis vet att han har en riktigt tunn man naturligt, inte alls nåt "shettisburr", men han kan däremot ha enstaka hårstrån som går ner på bogen. Mitt problem med honom har varit att han kliar sig på träd och annat när han ska fälla vinterpälsen, och då ryker tyvärr de långa manstråna oftast med... :smirk:
 
Sv: Tips för att behålla den långa manen?

Man kan prova att "dutta" lite lätt på manen med någon produkt som innehåller tjära. Den doften avskräcker hästkompisarna!
 
Sv: Tips för att behålla den långa manen?

Använder också ett vanlig stor hårborste till han - funkar super! Och att man börjar borta nere vid topparna och sedan smyger uppåt då man lätt löser ut tovorna utan att behöva slita av massa hår :D
 
Sv: Tips för att behålla den långa manen?

Tänkte först på att göra en inbakad fläta och låta honom ha den i hagen, men kom på att han är oskyddad mot insekter då. Du kan ju hälla tabasco i manen, garanterat effektivt, men går bort när der regnar.
 
Sv: Tips för att behålla den långa manen?

Tackar för alla supertips. Att man inte borstar den så ofta är en självklarhet. Och mycket pälsglans som någon skrev. Kan nog funka med att sätta ngt som smakar äckligt i manen för kompisarna. Känns inte schyst att sätta på honom täcke när solen skiner för att jag är fåfäng ;) .
 
Sv: Tips för att behålla den långa manen?

Jag har frieserhästar och då vill man verkligen inte att de förlorar man eller svams. Jag har löst det med hjorthornsolja. Luktar vidrigt men garanterat att fölen håller sig borta. Sedan använder jag balsam när jag tvättar "håret" och efter det glansmedel medans det är blött och innan jag borstar ut. Använder fingrarna först, sedan mjuk borste och sist en vanlig grovpiggad hårborste.
 
Sv: Tips för att behålla den långa manen?

OJ OJ..

min häst sliter av sin man när han har täcken så den blir mycket tunnare på vintern....

men det e vel olika antar jag...har också täcken med hals och med halvhals...det blir massor av glanssprej för hans del på vintern....

men som andra har sagt...vitlök och flugsprej..

även aloe veras Veterinary spray funkar super!!!!
 
Sv: Tips för att behålla den långa manen?

Det finns nått speciellt..är det Ättika? hästar hatar det. Det här med Vitlök borde du inte testa, Många hästar älskar Vitlök, och många hästägare utfodrar med vitlök, t.e.x Jag. Det hjälper mot hosta och förkylningar. Och det funkar! :D
 
Sv: Tips för att behålla den långa manen?

Var får du tag på hjortronsolja? Det är nog det bästa jag haft mot flugor någonsin.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 898
Senast: Seabaz
·
Hästvård Min ena häst fick en allvarlig reaktion på vaccinationen i slutet av augusti. Kvar blev en rejäl svullnad vid vaccinationsstället. Den...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 090
Senast: Lindsen
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 302
Senast: Unafraid
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp