Det behöver vara riktigt torrt när man smörjer dit det.Tycker du? Jag tycker att det rinner av ganska snart men jag kan ju testa ikväll då jag inte har lyckats få tag på något av de andra alternativen (de var slut överallt )
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det behöver vara riktigt torrt när man smörjer dit det.Tycker du? Jag tycker att det rinner av ganska snart men jag kan ju testa ikväll då jag inte har lyckats få tag på något av de andra alternativen (de var slut överallt )
Ja det är lurigt med vacciner, svårt att veta hur man ska göra.
På ett sätt är det ju en sund reaktion att kroppen vill kapsla in och göra sig av med en främmande patogen genom att forma en böld. Jag vet inte om det beror på ett för bra immunsystem eller för dåligt, tror mer på det förstnämnda då ett nedsatt immunförsvar leder till att vaccin inte fungerar alls och man får inte en reaktion. Varken immunitet eller biverkningar. Kanske är hästar som i liten grad utsatts för medicinering mer benägna att få en kraftig reaktion på vaccin?Det stämmer ju in på våra iaf. Eller så är de överlag känsligare.
Det finns många människor som fått hemska biverkningar, böldar och kroniska skador pga vacciner.
Men det verkar finnas väldigt få studier på hästar och biverkningar av vacciner, tror att veterinärer och ägare inte tänker på att rapportera det.
Det behöver vara riktigt torrt när man smörjer dit det.
KL
Var ju ingen kul tråd att läsa det här, hästen fick en stor knöl nästan en vecka efter influensa + botulismvaccination...
Har inte haft temp eller reagerat på annat sätt förrän nu.
Sitter i telefonkö hos vet...
Kom fram till veterinären som nog tyckte att jag var lite pjoskig...
"Så länge han inte är öm på bölden, verkar opåverkad och kan röra halsen och äta obehindrat från marken ska den inte öppnas"
Han trodde att det var en blödning som håller på att resorberas iom att den flyttar sig nedåt.
Jag kunde massera den med Radital eller Hirudoid för att påskynda.
Kom fram till veterinären som nog tyckte att jag var lite pjoskig...
"Så länge han inte är öm på bölden, verkar opåverkad och kan röra halsen och äta obehindrat från marken ska den inte öppnas"
Han trodde att det var en blödning som håller på att resorberas iom att den flyttar sig nedåt.
Jag kunde massera den med Radital eller Hirudoid för att påskynda.
Håller tummarna för att det går bra! Min veterinär pratade om en antiinflammatorisk salva man kan stryka på bulan om den verkar störa/göra ont. Kanske kan det vara något att fråga om?
Ja det är jättesvårt! Sjukdomar som är dödliga vill jag ju absolut skydda ifrån men hur gör man i ett sådant här läge
Egentligen är det ju det! En av de (fyra!!) veterinärer jag har pratat med menade att det måste berott på nedsatt immunförsvar men jag ser ingen anledning till att hon skulle ha det? Hon har aldrig varit sjuk tidigare (peppar peppar). I vårt fall stämmer också din teori om liten grad av medicinering in. Nu är hon en känslig individ men frågan är varför reaktionen kom nu? Hon har bott hos mig i nio år och visst, en mindre reaktion fick hon vid tredje sprutan i grunden (lätt feber och lite hängig i 2 dagar) och då bytte vi vaccintillverkare och den reaktionen kom inte tillbaka förren nu när hon blev så fruktansvärt sjuk. Hon har alltid varit lätt påverkad efter vaccinationen men inte mer än vad hon blir om någon går på henne, dvs. grejar med henne utan att hon tycker att det är okej. Hon är en häst med stor integritet som tycker att det är jobbigt när människor hon inte har lärt känna och därmed bjuder in grejar med henne överlag. Hon reagerade likadant med hovslagaren första gången men när jag nästa gång bad henom ta det lite fint och vänta in att hon okejat honom så har det alltid gått bra sedan. Det är ju svårare med veterinären eftersom hon inte träffar henom så ofta utan som regel bara en gång/år (tack och lov). Det blir ju inte som med hovslagaren som kommer var sjätte vecka i snitt.
Ja tyvärr är det så. Både jag och min hemmaveterinär har letat efter information men det verkar inte finnas så mycket och inget om hur länge en stelkrampsvaccination håller "på riktigt" utan bara rekommendationer om vaccination var tredje år. Veterinären har anmält reaktionen som biverkning iallafall.
Jag har läst att även hästar som aldrig vaccinerats har antikroppar mot stelkramp. Och antagligen räcker vaccinet i mer än 3 år, men det är individuelt hur länge. Det är också möjligt att ge serum om de skulle drabbas. Så det är inte nödvändigtvis kört utan vaccin. Det krävs ett djupt smalt sår för att de ska få det också, tex spiktramp, och då kan man ju behandla om hästen får en skada som innebär hög risk för stelkramp.
KL
Var ju ingen kul tråd att läsa det här, hästen fick en stor knöl nästan en vecka efter influensa + botulismvaccination...
Har inte haft temp eller reagerat på annat sätt förrän nu.
Sitter i telefonkö hos vet...
Den här har flyttat sig 15 cm från injektionsstället och har från att i förrgår kväll varit 5 mm hög och ganska "utsmetad", tagit ihop och blivit mindre i omfång men högre och flyttat sig nedåt ännu mer.Okunnig veterinär. Det var det samma jag fick höra i början. På min häst började också bölden "rinna" neråt, dvs den spred sig över ett allt större område. Det är INTE ett tecken på att den håller på att försvinna.
En stor böld resorberas ytterst sällan eftersom det är en inkapslad mängd var.
Det hjälper inte att smörja, dock kan det hjälpa lite på ömheten i muskulaturen. Men är det en böld så måste den öppnas när den har mognat. Om den är mogen kan man kolla med ultraljud. Det är ett farligt ställe att ha en böld eftersom den är nära nackkotorna om den utvecklas inåt, vilket de ju gör eftersom de utvecklar sig från nålspetsen. På ultraljud syntes det väldigt väl hur nålen stuckits in och vid spetsen började bölden.
Min ena häst fick en allvarlig reaktion på vaccinationen i slutet av augusti. Kvar blev en rejäl svullnad vid vaccinationsstället. Den svullnaden har nu utvecklats till en böld som öppnades i fredags. Det rinner och såsar mängder så huden behöver verkligen skyddas. Jag provade att smörja med vaselin vilket veterinären tipsade om men jag tycker att det försvinner för fort, det skyddar inte ens en hel dag trots att det går åt en hel burk vid varje tillfälle utan pälsen är kletig av var och därmed även huden. Finns det något annat smart? Hon har tjock päls och jag vet inte vad som är bäst, klippa eller ha pälsen kvar? Jag tänker att pälsen kanske skyddar något? I dagsläget är bara det som var svullnaden klippt, dvs kanske 3-4 cm under öppningen som veterinären gjorde (8-10 cm snitt som ett kors). Kanske kan man sätta något under bölden så att det inte hamnar på huden utan droppar rakt ner? Snögg? Sitter det när det såsar så? Hästen är av den tillitsfulla typen som går med på det mesta. Hon tycker att jag är lite märklig med mitt sprutande av bölden, tvättande av hals och bog och bli blåst med hårfön (vilket bara det tar ca 40 minuter, som sagt, tjock päls) men hon tar det med ro.
Alla tips mottages tacksamt!