tips för att inte välta vatten hinkar i hagen?

Moppa123

Trådstartare
min häst är expert på dra omkull vatten-hinken med hovarna --
Har ni något bra tips på hur man kan få henne att sluta med det?! bildäck att stoppa hinkar i ska jag prova, letar dock fortfarande däck....

andra tips mottages tacksamt!
 
Re: tips för att inte välta vatten hinkar?

Häng upp hinken, antingen hinkhållare eller rep.
Bildäck finns det ju i överflöd på skroten om du vill testa det.
 
Re: tips för att inte välta vatten hinkar?

jag glömde skriva att det är ute i hagen hon har sådant "badsug".

så vet inte riktigt hur jag ska hänga upp vattenhinkarna, finns väldigt lite träd i hagen.

TACK för Skroten-tipset!! ska iväg i em och leta!
 
Re: tips för att inte välta vatten hinkar?

Bara en sak med begagnade bildäck (vilket för övrigt är en jättebra idé). Tänk på att däcken inte får vara för slitna. I däck finns det ju såna här "trådar" av metall av ngt slag som är JÄTTEVASSA! Kolla det så de inte skadar sig i hagen. :)
 
Har du flera hästar i samma hage är ju ett badkar inte så dumt att ha. Annars kan du köpa en lite större balja (finns t.ex. i byggvaruhus) som du lägger ett par rejäla stenar (väl rengjorda) i botten på. Funkar jättebra för mina hästar.

;) Krocket
 
har du forsökt med en större vatten balja och lägga en stor tung sten i den?
det gjorde jag till min häst i norge,det funkade jättebra.
 
Vi hade ett badkar när de var två i hagen, men de välte omkukll det :crazy: ... men eftersom hon är själv nu så ska jag helt klart prova med STOR sten i baljan!!!

Smart tänk även ang, bildäcket! hade jag inte tänkt på...
huga om hon fastnat :crazy:

tack för alla tips! här ska testas :banana:
 
Hmmm - jag har ett gammalt gjutjärnsbadkar i ena hagen. Vi får ta i för kung och fosterland när det ska flyttas...

;) Krocket
 
hahha ok, jo det här de hade var stod på 3 ben och vinglade ganska bra ... så de hade det nog inte så svårt när de skulle välta det kan jag tro...

ska ut och leta efter abnormt stora stenar eller abnormt tunga badkar nu :bow:
 
Om det e i hagen kan det vara svårare om du inte vill snickra?1
Till ponnyna har jag en plast tunna som jag kapat i lagom höjd blir som baljorna man kan köpa på Grodden.
 
Rinns ju rätt stora svarta baljor (runda) som är mer svårvälta. Vi använder såna. Du behöver kanske inte fylla hela om det är jobbigt föra tt du behöver bära dit vattnet.

Går det inte att binda hinken i stolpe annars?

Om du ska ha bildäck så försök få tag i så små som möjligt och ha gärna en sån där svart stallhink som rymmer minst 20 liter. Vanliga hinkar är för smala så dem kan hästarna välta/leka med ändå.

Du kanske kan knyta fast hinkens handtag i bildäcket så blir det ännu knepigare.
 
Knyta fast hinken i däcket och stolpen, det ska jag göra :) (spännband). Var på en däckfirma och fick tag på ett lastbilsdäck, ska se om jag kan pressa ner stor baljan i den annars fick jag även "smådäck" till 20-liters hinkarna...

I morgon ser jag säkert hästen stående I den fastknytna baljan :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 212
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 404
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 827
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 558
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp