Tips för att göra de mörka vintrarna ljusare?

Sar24BB66

Trådstartare
Detta passar ju kanske inte hit just nu när sommaren äntligen kommit, men tänkte ändå starta denna tråd så är man förberedd när vintern kommer! ;) då blir det mörkt, kallt och rått, motivationen tryter och det tar nästan emot att bege sig till stallet. När man kommer hem från skolan/jobbet är det redan mörkt, allt är ogjort i stallet och hästarna ska få motion på något vis. Så har ni några tips på hur man kan göra vintern lättare, speciellt om man har eget stall men inget ridhus? :) kanske man kan få lite inspiration härifrån! För oj så lätt det är att sköta hästarna nu på sommaren, bara det skulle vara så under vinterhalvåret också...:)
 
Sv: Tips för att göra de mörka vintrarna ljusare?

Hm, kom på nu att tråden kanske ligger fel, ber om ursäkt i så fall, moderator får gärna flytta tråden! :)
 
Sv: Tips för att göra de mörka vintrarna ljusare?

Vi har satt upp vit ljusslang längs de vägar på gården vi går med hästarna på vintern. Hade vi haft en ridbana hade jag haft det runt den också.
Det lyser inte så mycket men tillräckligt för att man ska kunna se utan att bli bländad av ljuset. Det kostar inte så mycket i elförbrukning heller, är LED.
 
Sv: Tips för att göra de mörka vintrarna ljusare?

Håller med ovanstående om att belysning utomhus gör mycket, så att det inte känns så motigt att vara någon annan stans än bara inne i stallet.

Annars så tycker jag att riktigt bra vinterkläder är A och O, tycker nästan vår/höst är svårare. På vintern är det ju bara att bylsa på sig ordentligt och sedan finns det inte så mycket som slår en barbackatur! Så länge man slipper bli kall och blöt, för då känns allt ganska misserabelt rätt omgående.
 
Sv: Tips för att göra de mörka vintrarna ljusare?

Tack båda för svar! Jo det är sant, belysning gör vintern lättare. :) ljusslangen är en bra idé!

Nejlica, håller med om kläderna, dock kan de ibland orsaka att motivationen tryter tycker jag, då man måste packa på sig så mycket så man knappt kommer upp på hästryggen :p
 
Sv: Tips för att göra de mörka vintrarna ljusare?

Hehe, ja, håller kanske med om att det kanske inte låg helt rätt i tiden med en sån här tråd - fast kanske tänker man annorlunda och mer positivt nu i maj än fram i november?

Iaf
Utöver bra belysning över hagar och ridbanor så:
*infravärme över uppstallningsplatsen
*värmeslinga i rör + termobar el motsv för att slippa vattentrassel
*två ridytor: en som man rider på när det är plusgrader och en som är slät och som man håller sig på när det är minusgrader och barmark. Alt att man håller efter ridbanan och saltar o harvar osv så att det går att rida där även när det fryser och innan snön har lagt sig.
*låta hästen få en längre vila på vintern istället för på sommaren + rida färre dagar/vecka
*fixa med jobbschemat, om det går, så att man är jobbfri några ljusa timmar även vardagar.
* dra ihop ett trevlig gäng till en ridkväll i veckan i något ridhus. Se till att man har bra däck och bra dragbil som man kommer iväg.
*ha hästarna på lösdrift för att spara stalltid vanliga dagar
 
Sv: Tips för att göra de mörka vintrarna ljusare?

Ja lite tidigt nog att gruva sig för pest månader tror jag iof ;)
 
Sv: Tips för att göra de mörka vintrarna ljusare?

Lösdrift och vettig vattenhantering - det gjorde hela grejen för mig.

Vi har en vattenslang i ett värmeskåp, vattnet i uppvärmda baljor. Så vi behöver aldrig släpa eller bära vatten, fattar inte hur jag stod ut innan.
 
Sv: Tips för att göra de mörka vintrarna ljusare?

Jag impregnerar alla mina vinterkläder så jag alltid är torr :)
 
Sv: Tips för att göra de mörka vintrarna ljusare?

Med rätt förutsättningar är det inte så jobbigt under vintern heller. Bra vatten så man slipper tänka på det hela tiden eller bära tungt flera gånger om dagen.

För mig handlade det mycket om att göra klart så mycket som möjligt när man hade tid. Hade jag en stund över så fyllde jag hönät/höpåsar för flera dagar framöver för att göra det enkelt. Då slipper man det där varje kväll när man kommer hem i mörkret.

Sen som andra skriver så är det jätteviktigt med bra belysning. Man måste kunna se vad man gör. Däremot kan jag också tycka att det är tungt att rida när det är mörkt, så på vintern försökte jag alltid att vara aktiv på träningar, så man fick åka iväg hemifrån en eller två dagar i veckan. Jag longerade eller tömkörde hästarna mycket mer på vintern också. Dessutom vilade mina hästar en hel del på vintern när det kändes extra trist.
 
Sv: Tips för att göra de mörka vintrarna ljusare?

Jag håller med dig i det där med att åka på träningar vintertid, man har ju dessutom en anledning till att hålla igång och det är alltid nåt man ska träna på till nästa gång.

Men när jag skaffar eget ställe kommer jag verkligen göra allt för att kunna bygga någon form av ridhus.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
622
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 836
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 436
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 009
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp