Tips behövs!

Bellini

Trådstartare
Idag när jag kom hem så satt det en lapp på dörren att hunden hade skällt länge och stört hela huset! :( Har jätteångest och vet inte vad jag ska göra.

Han har haft problem tidigare med att vara själv, men vi har tränat, och nu har det gått bra ett tag, tills nu tydligen...

Tror inte han är så stressad. Han äter gärna upp kattmaten ifall den glömts framme och rensar kattlådan :crazy:
Han biter inte sönder saker men krafsar på dörren och skäller som bara den tydligen. Han vill ofta vara nära och följer med vart vi än går i lägenheten. :crazy:

När jag lämnar honom i bilen kan han skälla fast han gott och väl ser mig. Är det dumheter då?

Vet inte hur vi ska träna med detta. Har provat med burträning, men han avskyr buren. Burför honom = bli lämnad ensam verkar det som. Han är 2 år gammal.

Snälla hjälp med lite tips och råd!

Sv: Tips behövs!

Det är nog tyvärr bara att börja om från början.
Försök annonsera efter en dagmatte som bor i ditt närområde. Det kanske finns någon människa som skulle tycka om sällskapet?

Jag har inte haft detta problem men jag skulle nog börja om från början med ensamhetsträningen, några minuter åt gången. Försöka minimera tiden den behöver vara själv. Dagmatte? Dagis? Hundrastare?

Jag hade en bjäbbig hund en gång och testade faktiskt en apparat man pluggar i eluttaget som funkade för oss. Denna hund skällde ju när det gick någon i trapphuset (hissen utanför våran ytterdörr = skällande nästan hela tiden).

Min mamma hade en hund som ylade när den lämnades själv och hon fick börja om med ensamhetsträningen samt lägga om aktiveringen så hunden fått stor dos mental och fysiskträning innan den skulle vara själv (en väldigt aktiv och rastlös rackare).

Köpte ett anti-skallhalsband förra veckan. Funkar super! Sprejar citronluktande vätska då hunden skäller. Ungefär som ett hårsprej sprejar. Sitter i halsbandet och riktas in under hundens haka. Verkar dirékt då hunden skäller och överraskar därför hunden som kommer av sig..... Kostade 1079 kr, men jag skulle gärna köpa fler om det skulle behövas (har 4 hundar). Men sedvanlig ensamhetstränig kvarstår ändå naturligtvis.

Provat att ha radio eller TV:n på när du lämnat honom? Ibland kan det hjälpa....

Eller som tidigare har nämnt. Dagmatte eller kanske dagis?

Vad gäller skällandet i bilen så hade jag också det problemet. Istället för att gå tillbaka och tysta dom, så började jag ignorera dom och tillslut slutade dom skälla, då gick jag fram och berömde dom.

Hade samma problem med en av mina hundar jag med förr,

Jag köpte ett anti-skallhalsband som han fick ha på när han var hemma och sedan börja jag minska med att ta halsbandet varannan gång också vidar, Nu behöver han det inte alls för han skäller inte längre när han hör folk i trapp uppgången eller nå.

Det är nå jag kan rekomender för det fnkar och det har funkat för andra med:)

Jag provade antiskall på min förra hund, fanns då så man kunde hyra ett halsband på djuraffären för att se om det funkar. Fick förklarat för mig att det fungerar på 19 av 20 hundar. Tyvärr var då min den 20:e hunden då han inte brydde sig nämnvärt att det sprutade citron under näsan :D

Mao fungerar det på de flesta hundar DOCK inte på alla.

Hej!

Jag förstår hur fruktansvärt det är när det blir så - har själv en dvärgschnauzer som tyvär inte fixa(de!) att vara ensam hemma när vi bodde i lägenhet... Läget var desperat för oss och vi hade verkligen följt ALLT till punkt och pricka när det gällde ensamhetsträningen. Han är en jättefin och lydig hund i allt annat och förstörde ingenting hemma - han bara skällde och ylade. Så här gjorde vi och det blev bättre:

Vi ordnade 1 fönster som han fick hoppa upp och titta ut igenom. Vi gjorde klart och tydligt för honom att det var ok - dvs lade dit ett märgben (fyllt) och diverse annat smått och gott. När vi gick visade vi oss tydligt så att han skulle se oss från fönstret och när vi såg honom där och märkte att han noterat att vi var där gick vi vår väg.

Det som var bra med detta var att han faktiskt (efter några gånger) lade sig tillrätta i fönstret och bara kikade ut. Dessutom stod han inte direkt innanför dörren och skällde, vilket minskade oljudet i trapphuset om han lät lite grann... För vår hunds del tror jag att mycket berodde på att han inte hade ngn översikt - i fönstret kunde han sitta sedan även när vi var hemma och titta ut på vad som hände!

Hoppas att det löser sig - jag vet att det är fruktansvärt det här!!

Mvh/Karin

Tack för era tips!

Vi får börja om med ensamhetsträningen verkar det som då. Fick ju tips om antiskallhalsband här också :) Ekonomin är ansträngd för tillfället pga dyra veterinärräkningar (öroninflammation och misstanke om borrelia) men jag hittade ett begagnat, håller halsbanden så att det är värt att satsa på ett begagnat?

Mvh Lina

Jag skulle inte anvanda anti-skallhalsband pa en hund som har separationsangest. Skaller hunden enbart pga ljud i trappuppgangen ar det val en sak (men da borde den ju ocksa skalla nar du ar hemma och nagon gar i trappan), men din hund verkar ju skalla av angest att vara ensam. Sprutar du da citron i ansiktet blir den ju annu angsligare = forstarkt radsla att vara ensam hemma.

Som andra skrivit, borja om med ensamhetstraningen. Vi har nyss flyttat till hus och min hund som varit svar att trana ensamhet forut fick ett "aterfall" nar vi var pa nytt stalle. For mig har det funkat att ha en speciell rutin, jag sager at min hund att ga och lagga sig pa "sin" fotolj (dar hon har en speciell utsiktsplats genom fonstret), jag ger henne en morotsbit och sager "ses snart!". Da vet min hund vad som forsegar och att det ar "som vanligt". Nar jag sedan kommer hem ignorerar jag hunden tills hon lugnar ner sig och sedan satter vi oss i soffan och "kramas". :) Inget sta och stim.

Lycka till!

Ensamhets träningen är redan påbörjad (igen). Tur att jag är arbetslös och kan ta med honom när jag måste iväg och har tid att träna.

Vad ska jag göra om han börjar pipa/krafsa på dörren? Minska tiden igen? Vill inte gå in och säga till för han blir glad även om jag låter sträng :crazy:

Han skäller till engång om det går ngon i trappuppgången. Och han skäller även när bromsar gnisslar utanför. Mina bromsar på bilen gnisslar, vet ine hur han kunnat lära sig att jag är på ingång då...

Borjar han pipa/krafsa pa dorren skulle jag vanta ut honom. Sta helst inte just utanfor dorren, hundar vet ofta att du star dar och gnaller da hogre. Har du en kamera eller kan ringa din telefon sa att du hor nar det tystnar skulle det ju vara bast (stor han hela huset med sitt skall kanske du inte behover nagon kamera ;) ) Nar han antligen tystnar kan du ga in igen, men ignorera hunden. Ta av dig jackan och satt dig i soffan, etc. Upprepa detta, det kan ta tid. Han maste inse att det ar tyst och lugn som gor att matte kommer tillbaka, inte tjut och krafs.

Jag tror ocksa att det ar viktigt att fa rutin pa det hela. Sag att du gar ut varje morgon kl 9 i en kvart. Samma procedur, han ska ha en plats dar han ar trygg, garna fa ett gott ben (som han enbart far nar han ar ensam) eller nagot att tugga pa, och sedan gar du. Upprepa varje dag, sa tillslut inser han nog att varlden inte gar under och att du faktist kommer tillbaka.

Aven en langpromenad innan han blir lamnad kan lugna ner honom. Se bara till att han fatt komma in och slappna av i en halvtimme-timme innan, sa att inte ar "stimmig" fortfarande. Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Vad bra skrivet och bra tips! Jag ska absolut prova att göra som du skrev. Har ingen kamera men kan sno karlns mobil :)

:bow::bow::bow:

Du har redan fått bra tips, men jag kan lägga till en sak... Tänk på att hunden känner din sinnesstämning. Om du går runt och oroar dig innan du lämnar hunden så känner den din oro och blir också orolig.

Är du säker att hunden klarar 15 min utan att yla, lämna då 15 min. Är du säker på en minut - lämna då en minut. Efter ett tag kommer du känna att du kan utöka tiden igen och du kommer att vara säker på att hunden klarar det. Men du får inte vara orolig, dalta eller skälla på hunden för då lämnar du hunden i den sinnesstämningen.

Jag vet att det är jobbigt... jag kan komma på mig själv ha lite skuldkänslor innan jag lämnar hunden och ofta när jag har haft det så är han lite orolig - följer mig med blicken eller springer efter mig på toa osv. Då brukar jag sätta mig ner och läsa eller kolla på TV en stund innan jag går, helt ignorera hunden och när han är uppenbart avslappnad så går jag... Allt hänger på rutiner, sinnesstämning och tajming.

Lycka till med träningen!

Ps. Läs eller kolla på Barbro Börjesson - hon har en bra filosofi om ensamhetsträning tycker jag! Ds

Anti-skällhalsband tycker jag är en lite sorglig metod, lite som att sätta upp vävargaller i boxdörren hos en rastlös, sysslolös häst med stereotypt beteende. Risken är att hunden hittar andra vägar att visa sin oro och stress på. Tugga sönder saker, kissa inne, det finns mycket han kan hitta på. Att få en dusch citronsaft i ansiktet när man skäller ut sin frustration/stress gör ju inte jycken gladare.
Jag vet att det kan vara svårt att få bukt med, speciellt när du kanske MÅSTE lämna hunden ensam för jobb/skola eller vad du nu går till. Hitta en dagmatte är ju ett utmärkt sätt. Se också till att han är rejält aktiverad både fysiskt och mentalt innan du går, så han känner sig nöjd och trött och sömnig. Följ sen också goda råd om Ensamhetsträning. Lycka till!!!
PS! Kanske du kan ge honom ett riktigt smaskigt märgben (rått!) innan du går? Som han BARA får när han ska lämnas ensam, så lämnandet inte enbart blir nåt negativt? DS.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 473
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 298
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 567
Hundhälsa Jag känner mig ganska vilsen just nu. Jag har en hund som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Jag ska försöka förklara Hade...
Svar
5
· Visningar
2 241
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Livskristråden
  • Vilken vagn?

Hund, Katt, Andra Djur