Tips att komma ihåg banan på?? :o

Deimion

Trådstartare
Hej! Jag ska ut på tävling på fredag igen, tredje lokala tävlingen. Dock är jag vääldigt ororlig för att glömma banan IGEN. Har häst två första gångerna att jag fått hjärnsläpp och galopperat runt, runt för att hitta rätt hinder. Hur gör NI för att komma ihåg den??

Jättetacksam för svar! :D

Sv: Tips att komma ihåg banan på?? :o

jag går banan först en gång. sen "rabblar" jag upp den i huvudet för mig själv. sen går jag en gång till om jag hinner/orkar/om den är svår. sen rabblar jag den i huvudet gång på gång tills den sitter som en smäck.
jag spelar liksom upp en film i mitt huvud när jag och pållen hoppar hinder efter hinder:)

Ritar upp den i huvudet många gånger, försöker hinna titta på så många som möjligt innan mig och ritar den i sanden. Går den så många gånger jag hinner! Är jätte dålig på att komma ihåg banan, glömde den en gång. Visserligen bara klubbhoppning på min ponny som liten men det sitter kvar i huvudet och vill inte vara med om det igen!

Jag har lärt mig banan utifrån banskissen, när jag sedan går banan är det för att hitta linjerna (lätt klass). Åkte en del ensam tidigare och utan uppstallning och skötare fick man hoppa över att gå banan om man hade tidig start. Med 60 sek efter startsignal hann man kolla linjerna från hästryggen, nu när det är 30 vet jag inte om jag skulle hinna lika bra. Hindrena är ju numrerade också så man har ganska bra chans att hinna hitta rätt hinder om det är logiska vägar på banan! Kräver ju dock att man vet vilka man hoppat redan ;).

Tack så jättemycket för alla svar! Utanför kan jag banan som en smäck emn så fort jag kommer in tar nervositeten över och jag blir helt skakis >.< Kanske blir bättre på fredag då tävlingen är på 30*70 bana ;)

jag har gjort så att jag namnar dom, mkt enklare för jag namnar dom efter färg, då blir de naturligt för mej med. typ 1an röd, tvåan grön/vit, 3an röd, å ibland är de ju reklam hinder typ agria osv så då namnar jag dom efter det,

Jag va som dej innanm lärde mej banan, kom in å sen försvann det, red liksom efter halva minnet+numrena haha

Men sen jag namnade dem så har de blitt enklare för då blir dom på rätt följd, liksom rätt ordning å då behöver jag inte tänka så mkt utan de går automatiskt å kan fokusera på att rida isf att leta bana..

Jag brukar rita banan i sanden, om och om igen. Ibland låtsasgalopperar jag den (utan häst :eek:) också, fast naturligtvis i miniformat bredvid transporten. Jag tycker att jag får in banor bättre i kroppen än i huvudet, så om svängarna sitter i bålen när jag snurrar runt för mig själv, brukar de sitta där när jag är i sadeln inne på banan också. :)

Jag måste gå banan själv, annars finns det inte en chans att jag lär mig den. Då memorerar jag linjer som hindren står i t.ex långsida-diagonalt. Ungefär så som dom står.
Annars lär jag mig genom att kolla på dom som rider, absolut bästa sättet för mig, två ekipage och jag kan banan och omhoppningen.

Nu tävlar inte jag själv, utan följer bara med andra men så funkar det för mig :D

Ja, det star jag prova! Färgerna ser man ju från långt håll vilket jag tror att de är lättare att se Tack!

Det lät som en bra idé! :D

Tack för alla svaren! Uppskattar det enormt!!

Jag brukar gå banan en gång, sen vända mig bort och rabbla upp färgerna på hindrena i ordningen dom ska hoppas. Typ röd oxer, plank, vitt räcke o.s.v. Min förra tränare blev alltid sur på mig över de när jag skulle berätta banan för henne för att hon skulle se om jag kunde den och tyckte jag va jätte irriterande för hon kunde inte färgerna på hindren :P Men funkar de så funkar de och de tycker jag att de gör. De funkar super :D abslout värt ett försök xD

Har egentligen inga problem med det men skulle jag virra omkring så brukar jag tänka helt logiskt på vägarna och vad som logiskt är mest tänkbart att dit skall jag.
Dom flesta banbyggar bygger nämligen ofta de mest logiska vägarna.

Jag brukar gå banan en gång, sen vända mig bort och rabbla upp färgerna på hindrena i ordningen dom ska hoppas. Typ röd oxer, plank, vitt räcke o.s.v. Min förra tränare blev alltid sur på mig över de när jag skulle berätta banan för henne för att hon skulle se om jag kunde den och tyckte jag va jätte irriterande för hon kunde inte färgerna på hindren :P Men funkar de så funkar de och de tycker jag att de gör. De funkar super :D abslout värt ett försök xD

Ja, det ska jag också prova :)

Har egentligen inga problem med det men skulle jag virra omkring så brukar jag tänka helt logiskt på vägarna och vad som logiskt är mest tänkbart att dit skall jag.
Dom flesta banbyggar bygger nämligen ofta de mest logiska vägarna.

Jo, det brukar jag också göra.
Men hindret låg en helt olågisk väg andra sidan av ridhuset och i en konstig vinkling... :crazy:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare