Tips å trix för en färsking!

T

Tummetott

Hej på er alla distans proffs!

Jag är en färsking på det här å har nada koll på nåt, än så länge!
Skulle vilja ha lite tips om distans ridning:

*finns nån distansklubb i Jönköpingstrakten?
*hur man lägger upp träningen för en häst som är inriden i höstas, (6 år, pigg å modig! rider en långtur på 2-3 timmar varje vecka, mest skritt, lite trav.)
*foder? (hon får 1kg kraft grund på morgon + 1dl korn, samma på kvällen. 7kg hö fördelat 2+1+2+2 (1kg ihagen till lunch)
*finns det några bra böcker om distans?
*vad behöver man?
*Vilka lincenser krävs?

Altt information slukas tacksamt!

Min häst är ett varmblod, aldrig inkörd. 159cm i manken, långa bakben, litet huvud, stora lungor å en vilja till 1000!

Sv: Tips å trix för en färsking!

Ah, är du från JKPG-trakten? Jag är oxå debutant inom distans med tänkte avverka en CR nu i April. Vore kul att ha någon att träna med? Håller på med arabgalopp oxå. :bump:

hej på dej du!

vart bor du? har du tre egna hästar? hemma, eller uppstallad nånstans? pluggar du till instruktör? vart då? vilken cl ska du rida?

håller på och rider till mitt sto, så det lär nog inte bli nån ritt i år, måste få henne musklad å i fin form innan jag startar henne...
har du några träningstips på att träna hennes rygg?

skulle vara kul å ta en "träningsritt" ihop!

Tummetott skrev:
*foder? (hon får 1kg kraft grund på morgon + 1dl korn, samma på kvällen. 7kg hö fördelat 2+1+2+2 (1kg ihagen till lunch)

Foderstat kan jag hjälpa dig med, älskar att räkna. :love: Men då måste du ha analyserat grovfoder.

Bok som jag verkligen rekommenderar är Naturen som ridhus av Elisabeth Hjortvid. Det är den enda bok jag faktiskt har två exemplar av, en i stallet (med fläckar :o ) och en finbok i bokhyllan. ;) Säljs både från Tidningen Ridsport och distansritt.nu men även direkt från författarinnan.

Tjena!
Är inte helt ny på det här med distansritt men däremot ny i jönköpingstrakten. Har i det senaste försökt luska fram info ang distansläget häromkring. Det närmast närliggande klubbar med distansinriktning jag hittat finns i Skövde o Skara...

Kan också varmt rekomendera Elisabeths bok "Naturen som ridhus". Mkt finns att läsa på nätet. En del ryttare har egna hemsidor där de ofta lägger ut sk träningsdagböcker för sina hästar.

Av inlägget att läsa verkar du ha en mkt bra grundidé när det gäller ridning o träning. Foder däremot får ngn som är mer specialicerad uttala sig om!!

Är själv tacksam för tips om distans i jönköpingstrakten.

Tummetott skrev:
Hej på er alla distans proffs!

Jag är en färsking på det här å har nada koll på nåt, än så länge!
Skulle vilja ha lite tips om distans ridning:

*finns nån distansklubb i Jönköpingstrakten?
*hur man lägger upp träningen för en häst som är inriden i höstas, (6 år, pigg å modig! rider en långtur på 2-3 timmar varje vecka, mest skritt, lite trav.)
*vad behöver man?
*Vilka lincenser krävs?

Altt information slukas tacksamt!

Min häst är ett varmblod, aldrig inkörd. 159cm i manken, långa bakben, litet huvud, stora lungor å en vilja till 1000!

På vår hemsida kan du hitta all en info du önskar.

www.nerikesdistansryttare.org

Hälsning Maja

Hej,
Välkommen att titta på vår tävling Mössebergsritten 22 april. Första start, 5 mil går kl 9.00. Gå omkring där och titta på vackra hästar och prata med oss funktionärer. Tävlingsplatsen är uppe på Mösseberg strax utanför Falköping. Det är inte långt från Jönköping. Arrangörer är Floby Ryttare dit du naturligtvis också är välkommen att bli medlem. Vi är ett ganska bra distansgäng nu och kommer att starta med ett lag i lag-SM. Växjö distansryttarsällskap är också en bra klubb ganska nära dig.
Hälsn Lilian Tanneby
tävlingsledare Mösseberg

Hej ni från trakten!!
Ni är alla välkomna till vår klubb, Billingens Distansridklubb. Vi har vårt säte utanför Skövde men har flera medlemmar i Jönköpingstrakten. Vi ska ha en träningsritt den 9 april i Brandstorp, ligger 4 mil norr om jönköping mot Hjo och vi kommer också att ha en lokal tävling den 17 juni, samma plats. Gör gärna ett besök på vår hemsida, http://www.billingensdistans.com där finns proppen till våra tävlingar och info om hur ni kommer i kontakt med någon av oss i klubben.

Hoppas vi ses!

Therese

Först o främst vill jag säga att jag tycker det ser mkt positivt ut med distansritt runt om kring jkpg. Trodde faktiskt att man skulle behöva åka en bra bit för att hitta "vänner" med liknande intresen ;)

Till Tussi:
Kikade på er hemsida häromdagen men jag hittade inte så mkt info om träningsritten den 9e april. Vart när o hur?? Ev jag o en kompis skulle vilja vara med. Till vem skall vi anmäla vårt intresse?
Mannie

Manni; såg i prop. att det finns en prova på ritt, kanske skulle va nåt?:) har ju inte jätter tränad totto (inte min bak heller!:smirk: )

Hm, måste ta tävlingslicens!!!

Hej igen!
Kolla dina privata meddelanden, Tummetott!

*kl*

Vad skoj! Jag bor ju här i jkpg och har funderat på om man skulle pröva sig på distans :) Har ett arabsto som gått en 50 och en 80 förr i tiden.

Träningsritten i Brandstorp lät jättekul! Inte långt heller. Får kika på hemsidan lite nu... Vi kanske kunde dra ihop lite folk?

Ifall nån vill ta och träningsrida ihop så har vi jättefina ridvägar :love: Speciellt nu på vintern kan man rida långt, över A6 golfbana bl.a. (inte så kul att bli beskjuten av golfbollar på sommarn hehe) och sen vidare mot Rogberga/Riddersberg!

(hrm... jag blev visst lite till mig :p )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka