Tips å råd för villrådig 2års-ägare mottages tacksamt

J

Java87

Jag behöver verkligen lite synpunkter på hur NI där ute skulle göra i min situation.
Äger en häst som nyss fyllt två år och lånar en häst som jag tränar och snart ska tävla med.
Mitt "problem" är att jag känner på nåt vis att tiden inte riktigt finns för min 2 åring. Han är välhanterad på alla sätt å vis, tränsvan, longerad, transportvan, dock har jag inte gjort så mkt mer med honom. Man hör så många andra som tömkör nästan dagligen, åker till ridhus och verkligen förbereder för inridning till hösten. Jag får lite panik och känner mig SÅ sen. Är jag det?
Men jag hinner verkligen inte lägga så mkt tid på honom just nu då jag hellre lägger tid på den jag ska tävla. Har funderat på att sälja men det vill jag egentligen inte..
Tycker ni att jag är sent ute med honom? Hade tänkt att till senhösten/vintern, då den häst jag lånar åker hem, börja på riktigt med honom.
Tycker det verkar som att vi mer å mer frångått att hästarna rids in vid tre års ålder, nu ska helt plötsligt ALLA va inridna vid 2,5 år. Det kommer ju inte min att vara..
Hur tycker ni? Är jag som sagt så sent ute så att det vore bättre att sälja till nån som har ordentligt med tid nu? Vad förlorar jag på att vänta med inridningen till vintern eller kanske tillåmed nästa vår?
Tacksam för lite synpunkter från alla visa bukare:)

Sv: Tips å råd för villrådig 2års-ägare mottages tacksamt

Jag tycker absolut inte att du ska ha någon panik. Visst jag har tömkört min 2-åring några gånger men thats it. När jag känner att jag måste lägga mer tid på mina andra hästar så får han helt enkelt gå och skrota i hagen och det tror jag absolut inte att han lider av.

Sen tycker jag inte att det spelar någon roll om du rider in honom i höst/vinter eller när han är 3 år. Jag hade bara tänkt att sitta in min till hösten/vintern men har jag fullt upp med dom andra så får han vänta. Det enda planerade jag har är att han ska få gå på löshoppningskurs i höst, detta har vi inte heller gjort.

Så ta det lugnt du!

Är du inte ute efter att få super resultat eller ens visa på 3-års visningen så tycker jag inte att det finns nån anledning att du ska behöva sälja din lilla eller rida in den nu! Finns ju många som inte blir inridna förs dom är 4... Jag tycker att du kan fortsätta hålla på med den som du gör nu och sen lägga ner energin på inridningen när den andra hästen har åkt hem igen;)

Å va skönt att höra:) då tar jag det lilla lugna ett tag till. Tack snälla..

Jag satt o läste din text o tänkte i mitt stilla sinne: E det jag som skrivit det här!. Så fick ja titta på avataren en gång till :angel:
Jag är i precis samma sits nämligen.
Jag har en 2 års hingst och har lånat ett halvblodssto som jag tränar och börjat tävla lite med. Ägaren är utomlands och kommer hem i Augusti.
Jag gjorde på det här viset för att jag skulle kunna "koppla bort" Prince och bara låta honom gå o växa till sig och må bra. Han hanteras ju dagligen genom att han leds ut o in i hagen o står uppbunden på gången o borstas o så.
Sen åkte jag faktiskt till grannen förra helgen o prova löshoppa honom lite o det gick så bra så nu kan han få gå o bara ta det lungt igen o jag kan focusera på träningen med den andra hästen.
Jag känner ingen panik inför hösten utan han blir nog inriden tids nog. Hade jag haft några problem med honom nu hade jag ju givetvis tagit tag i dom direkt men han är så snäll och lugn.

Så njut du av tiden med den andra hästen o låt lillen få sin tid när den e kommen :laugh:

Här är en till med en snart tvåårig hingst och ett lånat sto som jag rider och ska tävla under sommaren... :) Jag hittar på nåt med tvååringen en eller två gånger i veckan, mer än så behövs inte tycker jag. Jag ska köra in honom under våren och sedan ska han mest få gå på bete hela sommaren.

Å vad lättad jag blir när jag hör er andra som inte heller har så bråttom.
Som du säger, daglig hantering och nån aktivitet ibland kanske räcker såhär i början. De är ju trots allt rätt små. Min är så sen i växten oxå så jag skulle nog känna mig enorm om jag hoppade upp nu. Eller nu, men till hösten iaf:)

Men då tränar och tävlar jag vidare på den äldre hästen och slutar ha dåligt samvete för lillhingsten ( som snart ska bli "fjolla;))

Du är inte sen. Tvååringar räcker det om de kan ha träns, normal daglig hantering som leda till och från hagen osv. Möjligtvis kan man löshoppa dem ett par gånger.
Kan du detta är du fortfarande i god tid för treårs om så önskas.
Unghästar skall INTE överaktiveras.

Men det låter ju kanoners. Man blir ju lite att tvivla på sina egna kunskaper och sin egna känsla då så många runtomkring är i full gång redan med att aktivera sina små. Det är cykelvändor (:eek:) och löshoppning och tömkörning flera dar/vecka. Men Guuu va nice detta låter, jag ska verkligen "tagga" ner nu och bara koncentrera mig på den andra:)

Min femåring har jag inte hunnit utbilda nåt vidare än...:cool:

Så känn dig inte stressad. Det går även att rida in en fyraåring. Och vissa börjar inte med sina treåringar förrän på våren. Din häst dör inte av att få ta det lugnt.

Kan bara instamma med alla andra! Dessutom tycker jag att det later tidigt att rida in vid 2,5 ars alder? Nar min hast var 2 ar gick han fortfarande pa losdrift (fast med daglig hantering, han var ingen vildhast:D). Han var sutten pa vid 4 ars alder och "inriden" vid 6. Han ar 20+ nu, ar hogt utbildad, har aldrig haft en skada och har givit mig sa mycket gladje!! Sa om du ska ha honom for egen del, och om du planerar att ha honom i manga ar framat sa finns det ingen som helst anledning att ha brattom! Det ar bara bra att unghastar far tid att vaxa och utvecklas i lugn och ro.

du ska absulout inte känna att du ligger efter eller känna dig stressad.

min -07 går i hagen leds till och från tvättas fötter lyfts hovar och borstas. Varken tränsad, longerad, tömkörd eller liknande. Han kommer skrota vidare tills fram i höst då jag kommer börja tränsa honom och ev longera lite resten tar vi i januari, vi har all tid i världen och de tas himla tidigt ändå.

Min femåring har jag inte hunnit utbilda nåt vidare än...:cool:

Så känn dig inte stressad. Det går även att rida in en fyraåring. Och vissa börjar inte med sina treåringar förrän på våren. Din häst dör inte av att få ta det lugnt.

Instämmer här.

Min femåring är fortfarande mest riden i skog och mark och vi slappar vidare nu tills det blir ridbart ute- då jäklar smäller det (mest för att hon är helt överladdad och bara vill jobba nu).

/ Lavinia, som inte tycker man måste vara på en viss nivå vid en viss ålder- livet är ju mer än bara hästar (nåja) och lugn "igångsättning" lider ingen av.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 260
Senast: Nielaa
·
Ridning Känner att jag skulle behöva lite hjälp med detta. Har ingen irl som jag kan diskutera detta vettigt med utan hoppas på att få hjälp här...
2
Svar
25
· Visningar
4 257
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: Tagliabue
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar