Tipps på hur man rider olika terränghinder

karolinakempe

Trådstartare
;) tänkte mig en tråd med alla olika hinder som finns på en bana samt hur man ska rida dem.
hoppas någon vill hjälpa till.

Sv: Tipps på hur man rider olika terränghinder

Fånga upp hästen så du har en spänstig galopp 5 språng före hindret. Mjukna, håll om, stå/sitt stilla tills hästen hoppar, gasa i landningen.

Kan man göra det tycker jag, jag får bästa känslan och sprången.:idea:

tack!!¨
Men inte hoppar man väll alla hinder så? eller:laugh:?
Något man ska tänka på vid bank ,grav o.s.v

Jag brukar plocka tillbaka hästen en lite mer när vi kommer till ett nerhopp till exempel. Rätar upp mig lite extra, håller om med benen och förbered för att ge tygel i nedhoppet.
Nu är det inga stora gravar vi hoppar, rider bara debutant ännu. Men när det kommer till graven brukar jag också plocka tillbaka en hel del, gärna ner till trav de sista stegen. Mina hästar tycker det är lite otäckt med grav, så jag håller om med benen ordentligt där.

Vid nerhopp i vatten fick jag tipset att verkligen lätta ordentligt på handen, se till att ha en samlad galopp innan utan att behöva hålla allför hårt och sedan ska man bara kunna lätta av för att undvika kast ut i vattnet.
Risken om man håller lite för mkt är att hästen mer stretar emot, upp med huvudet och kastar sig ut och B hindret blir svårt att hinna med.
Sen jag började testa funkar nerhopp och vatten MKT bättre och han börjar lära sig att "droppa ner".

Vad som än händer på alla hinder; luta dig tillbaka, rid framåt och håll om för allt vad du är värd! :D I nerhopp, djuplandning mm, alltid lång tygel. Om hästen "klämmer" över hindret så sporrarna i magen och full fart framåt i landningen!

Det var väl typ det :p

Senast ändrad:

Haha verkar som vi har liknade tränare. Det jag får höra när jag hoppar terräng är nästan bara "sitt tillbaka", SKÄNKEL! och om hästen står emot lite så "FRAMÅT i landningen" :D
Men jag hoppar mest unghästar också, man behöver ju inte vara så extrem på en gamal häst som vet vad den ska göra :p

Annars är ett annat bra tips jag fick av en tränare jag red för när jag hade ponny.
Ju närmare hindret man kommer, destu lägre hand.
Jag tänker på det fortfarande ibland när jag känner att jag fixar alldeles för mycket innan hindren

;) tänkte mig en tråd med alla olika hinder som finns på en bana samt hur man ska rida dem.
hoppas någon vill hjälpa till.

Några av de vanligaste "felen" man ser på en terrängbana (lägre nvå då) är att ryttaren hoppar som om denne rider banhoppning dvs tempot är för lågt, för samlat och ryttaren "fäller ihop sej" alldeles för mycket i språnget. (eller så rider ryttaren som en blådåre för man ska ju rda fort)

Mitt viktigaste tips är tråkigt. Rid för en bra tränare! Allra viktigast i början så man börjar rätt, sen är felen inlärda.. :idea:

Titta på filmen om fälttävlan. En del tips får du där.

Det är så man lär sig att rida terräng när man rider för svårklassryttare (i Tyskland, det gör också sitt till :angel:) :grin:

Vad är det som är tråkigt :confused:
Dottern påstår att det är sk*tkul att träna för en bra tränare :angel:

med tråkigt menar jag att det är det "vi gamla" brukar tjata om:D
att träna för tränare
mina döttrar älskar också det
spec att testa olika

tack!!¨
Men inte hoppar man väll alla hinder så? eller:laugh:?
Något man ska tänka på vid bank ,grav o.s.v

Ähh, jag gör som jag gjorde när jag hoppade in fullblod på häck och steeple:devil::

1. Håll hårt i halsringen
2. Blunda
3. Smacka
4. Kisa lite med ögonen o kolla att du är på väg mot ungefär rätt hinder
5. Oavsett distans till hindret, Smacka ett par gånger till
6. Blunda igen och be en bön att du överlever den här gången också

:angel:

Ähh, jag gör som jag gjorde när jag hoppade in fullblod på häck och steeple:devil::

2. Blunda
3. Smacka

:bow: :bow:

Tips nummer 1 praktiseras flitigt på 6åringen :angel:

2. Blunda
3. Smacka

Håller fullständigt me:rofl::rofl::rofl:du har så rätt så

jag har en bra tränare :D som jag och nya hästen börjar för om 2 veckor.
tänkte bara det kunde vara roligt med en hinder tråd. Känns konstigt att man ska rida lika på alla men men säger ni det så:banana:

då tutar jag på:bow:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 311
Senast: Lady_S
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
932
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 285
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka