tipps på hur man får bort päls sökes

Sv: tipps på hur man får bort päls sökes

Det finns diverse auktionssajter världen över som säljer både Furminators och kopior. Bara ett tips ;)

Jag använde svettskrapa med piggar tidigare. Nu när jag har Furminator undrar jag hur jag kunde tycka den var bra :p
Har en Furminator till kissen med, underbart underbart underbart!

Jag har använt Furminator och hundkarda på shettispäls, som ju är vedervärdigt tätt och långt. Furminatorn är oslagbar, hundkarda på andra plats. Något annat är inte ens lönt att prova i jämförelse.

Furminatorn kommer långt efter pälsskrapan eller magiska kammen på mina hästar, det är faktiskt den som har varit bäst på att ta underullen på det använder jag sedan en vanlig gummiskrapa på överhåren.

KL

Ni som använder och är nöjda med Furminatorn, vad jämför ni den med? Alltså vad använde ni innan ni skaffade den? :laugh:

Är lite sugen på att testa, men är skeptisk till att den är mycket effektivare än svettskrapan att det skulle kännas värt pengarna. Framförallt är ju arbetsytan mycket mindre, svettskrapan är ju flera dm lång och blir effektiv bara genom det.

För den kostar väl ett par hundringar om jag inte minns fel?

Furminatorn är verkligen super! Fick en i present till hunden och den slår verkligen allt.. :)

Köpte en till hästen med.. köper du en på apoteket kostar de skjortan..jag köpte min på tradera till hästen för 140kr:)

Så sök på Furminator på tradera o köp hem dig en:)

Fördelen med furminatorn är som jag ser det att det lösa håret inte yr runt en massa som det annars gör med svettskrapa, rasp & gummiborsten. Man drar ett drag, tar bort pälsen med ena handen och är sedan redo för ett nytt drag...1-2-3 liksom.

Pälsen stoppar jag i en påse och tar ut till pippifåglarna så att de kan bygga bo av det :)

129kr betalade jag för min furminator, väl investerade pengar som jag ser det.

Kl
Tack för alla tipsen jag ska be ge mig till djuraffären och titta lite bland hundborstarna känns det som häst ger nog inte mycket hjälp på denna päls.

Tio minuter med furminatorn:

189720_10150209636979428_752229427_8910782_2842775_n.jpg

:D

KL

Ni som använder och är nöjda med Furminatorn, vad jämför ni den med? Alltså vad använde ni innan ni skaffade den? :laugh:

Svettskrapa, piggborste, ryktsten, plocka för hand ( :D )
Jag klickande hem en för cirka 100 kr inkl frakt på tradera, strl M tror jag det var.. eller L kanske. Väl värd pengarna hur som helst.

Blir samma effekt som -Catherine- visade på sin bild (snyggt :D )

Började med att jag köpte hem en liten till katterna. Det fungerade så bra att jag var tvungen att köpa en större till hästarna också.

Det där får jag bort efter tre drag med mirakelkammen eller vad den nu ska kallas, den som finns på lillhästen i stav.
Kan annars tipsa om att på hööks finns det en fällskrapa som liknar furminator väldigt bra, finns i två storlekar till bra pris. Fungerade precis lika som furminatorn. Tycker dom är bättre att använda i slutet av fällningen.

kl

Använder också mirakelskrapan... Den är helt okej, det bästa jag vet! Fångar upp håren, och tar bort effektivt! Men ja, man vill ju helst ha bort allt! :p

I vanliga fall använder jag en koskrapa, den går in lite i en tjock päls för att få bort skit och till viss del päls (den är överlägsen gummiskrapa och ryktsten!!)

Förstår inte tjusningen med ryktsten på mer bepälsade hästar? Den gör verkligen inget mer än att slitas ner :p

KL

Är lite sugen på att testa, men är skeptisk till att den är mycket effektivare än svettskrapan att det skulle kännas värt pengarna. Framförallt är ju arbetsytan mycket mindre, svettskrapan är ju flera dm lång och blir effektiv bara genom det.

För den kostar väl ett par hundringar om jag inte minns fel?

Jag använde typ allt annat innan jag köpte furminatorn (har islandshäst, mycket päls!).
Den är väldigt bra och får tag på hår som sitter inunder liksom. Inte bara det som är längst ut.

Jag kan ju tipsa om Tr*dera om du ska köpa dig en. Apoteken tar nästan 600:- för en i strl häst (:eek::cool:) och jag köpte min ny från Kina för en fjärdedel utav det inkl frakt...

*kl*

Alltså. Furminatorn ser ut som en luskam :D Hur fungerar den? Är den bara fintandad liksom?

Själv så klipper jag av rubbet på vårkanten (min häst hinner dö av värmeslag några gånger om innan pälsen fällts klart annars =/) och använder gummiskrapa året om. Ingen shettis dock, jag kan mycket väl tänka mig att gummiskrapan är värdelös där :D

Kl
Pälsskrapan från lillh*sten i Stav är det bästa jag köpt. Billig också. Har en Nordsvensk med jättetjock vinterpäls och en korsning med något tunnare. Den tar bara det den skall ta. Snabbt och smidigt går det. Hästarna älskar massagen den ger samtidigt.

Hur ser denna pälsskrapa ut, som så många pratar om?

KL

Vilken furminator har ni, som använder den?
Det finns ju jätte många varianter.

Hur ser denna pälsskrapa ut, som så många pratar om?

KL

Vilken furminator har ni, som använder den?
Det finns ju jätte många varianter.

Gå in på lillhästen i stav så finns det bild på den.

Den är överlägsen allt annat jag provat !
Tar både vid pälsfällning såsom lerkakor och riktiga klibbiga rester av gödsel/urin och funkar även i ulliga långhåriga islandsföl päls :)

Man får dock vara lite försiktig där huden är veckad, tex mellan ben och sadelgjordsstad, den kan skrapa upp huden där.

*KL*

Nu har jag beställt en sån furminator, hoppas jag inte blir besviken, men o andra sidan kostade den endast 149kr.

jag har också en super hårig shettis :grin: dock så fäller hon all päls samtidigt ^_^ så det är bara att stå och plocka tussar på henne :P mycket lättare än att borsta

Jag har 6 håriga shettisar, en arab o en travare, alla gått på lösdrift, så mkt hår blir det som ska bort

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 847
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 560
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 076
Senast: Magica
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka