tipps på hur man får bort päls sökes

Lejonstjarna

Trådstartare
Min nya ett åriga sehtis har jätte mycket underfull som han nu fäller. Det kliar så in i bomben på han och jag vill hjälpa han att bli av med den. Jag borstar och borstar men får inte bort så mycket. Lite frustrerande är det. jag har gummiskrapa, vanlig ryktskrapa och piggborste som jag varvar med men finns det några andra bra tips på bra borstar/ skrapor som tar bort mycket jag måste komma ner genom all päls för att få bort det ju så ryktsten funkar inte.

Sv: tipps på hur man får bort päls sökes

lavasten/ryktsten är bäst för mig, varierat med gummiskrapan:)

sorry missade att du skrev att ryktsten inte fungerar, men som sagt, varierat med gummiskrapan brukar det bryta genom på min tjockpälsade ponny:)

Senast ändrad:

Det finns en borste som heter Furminator som finns för hund och katt men den kanske kan användas på hästar också.

Svettskrapa med "taggar" funkar super på isisar så kan nog funka på shettis också.

Svettskrapa med taggar! :love:

Har inte testat de nya verktygen som finns (typ Furminator), för jag tycker svettskrapan funkar så himla bra på mitt varmblod, men en riktigt långhårig päls kanske de är ännu bättre på?

Om du i dagsläget borstar bort pälsen tror jag iofs att du kommer att bli nöjd oavsett vilket redskap du väljer att prova... ;)

Det finns en borste som heter Furminator som finns för hund och katt men den kanske kan användas på hästar också.

Har en sån.:bow:
Funkar kanonbra på både hundarna och hästen. Tänk bara på att inte dra för hårt och det rekommenderas att inte ta borstning fullt varje dag då den tar överflödig päls jättebra. Den tar liksom upp överflödig päls underifrån och ut svårt att förklara. Helt värt att pröva tycker jag och så komplement med ryktsten för mer ömtåliga områden.

superbra, jag köpte min för ett år sedan. Fanns på en känd butikskedja på hästavdelningen.

Furminatorn är helt fantastisk, gjorde fällningen för min nordsvensk så mycket lättare. Även på hunden är den super.

Magiska kammen, tar håren undertill vilka är svåra att få tag på och speciellt i början av fällningen på en tjockpälsad häst.

Hej hade jag varit som dig hade jag använt en ryckt sten :)

Japp jag använder en furminator till min häst!
Fungerar väldigt bra tycker jag :)

Här är en till som skriver under på det. Jag inhandlade idag en sådan och jag blev positivt överraskad. Det bästa med den var nog att man fick bort massor med päls direkt utan att det yrde runt-runt och kröp in i ögon, öron och mun som det annars gör när man borstar en fällande häst.

Ponnysarna njöt i fulla drag av behandlingen :)

Om du har en rasp (som hovslagarn ha) så kan man dra den längs hästen med den smala långsidan .
Det följer med en massa hår som fälls.
Fast det yr en aning, eller om det bara är jag som är statisk:crazy:
Samma effekt som ryktsten fast den tar större yta och mer hår.

KL

Ni som använder och är nöjda med Furminatorn, vad jämför ni den med? Alltså vad använde ni innan ni skaffade den? :laugh:

Är lite sugen på att testa, men är skeptisk till att den är mycket effektivare än svettskrapan att det skulle kännas värt pengarna. Framförallt är ju arbetsytan mycket mindre, svettskrapan är ju flera dm lång och blir effektiv bara genom det.

För den kostar väl ett par hundringar om jag inte minns fel?

Jag har använt Furminator och hundkarda på shettispäls, som ju är vedervärdigt tätt och långt. Furminatorn är oslagbar, hundkarda på andra plats. Något annat är inte ens lönt att prova i jämförelse.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 847
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 560
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 076
Senast: Magica
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka