Tipps angående halt häst

S

sandystar

Var nyss i stallet och skulle natta har inte vart där på två dagar pga att jag har legat hemma i feber.
Möts av en glad och pigg häst men som är svullen och varm i höger bak kota:cry:. Jag hittar inget i hoven inga sår eller märken ingen puls men tjock och varm. Kunnde tyvärr inte ta ut och skritta ute då det är beck mörkt. Bad min sambo leda lite fram och tillbaka på stallgången och han var inte alls block halt men såg ansträngt ut.
Eftersom att jag inte vet när skadan kom så vet jag inte häller om jag ska värma eller kyla. Banagera?
Stall ägaren har tagit in hästarna och hon har inte sett något, vilket jag kan förstå då det är mörkt och han inte är jätte halt.

Till saken hör att jag åker till thailand på måndag och ska vara borta i två veckor så det här kom välldigt olämpligt.

Vad tycker ni ska jag massera? värma? kyla? Linda? båda eller?
Tacksam för svar

Sv: Tipps angående halt häst

jag hade prövat att lägga ett jodopax omslag, det tar ner svullnad och är det ett sticksår (syns ju sällan) så gör det ju gott även för det.

jodopax det har jag inte ens tänkt på men det kan ju helt klart vara en idee. Vad säger du om att linda bägge bak benen?

jo, visst kan man lägga ett stallbandage på det friska bakbenet om pålle står och avlastar mkt. men jag hade nöjt mig med ett jodomslag på det svullna bakbenet

Eftersom hälta kan bero på vad som helst, så skulle jag absolut ta ut en vet. innan jag åker till Thailand. Även om hältan i sig i dagsläget inte känns oroväckande, så vet du att en vet. har tittat på hästen innan du åker.

Annars så får du lägga den bedömningen på någon annan, typ: om det blir värre så...
Då skulle jag heldre ta det beslutet själv.

Ja det är väll så det får bli men känns lite så där när det är en välldigt liten hälta och ínte ser så alvarligt ut. Men jag kommer nog inte att kunna slappna av om jag inte får ut en vet innan. Självklart är det bra folk i stallel som kommer att ta hand om min prins när jag är borta men man blir ju ändå orolig..

Förstår att det känns jobbigt nu när du ska åka bort. Hade du varit hemma kunnde du vänta några dagar å se om det blev bättre, å ha lite is i magen. Men kanske är det säkrast att låta en vet. kolla på hästen innan du åker iaf? Kommer säkert kännas roligare att åka på semester då, och du kan åtminstånde vara lite lugnare..

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 804
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej. Jag har en häst som vart lite underlig i bakbenen det senaste. För ett tag sen var hon varm i vänster bakben från hasen och ner...
Svar
6
· Visningar
949
Senast: Sirap
·
Hästvård Ikväll när jag tog in min häst var den varm, svullen i ena frambenet. Hade även puls. Varm hov och hela benet. Tog ut och longerade, har...
Svar
13
· Visningar
1 609
Senast: unoannis
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 918
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka