Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har just rengjort båda öronen från allt vax så vax är det nog inte. Oljudet bytte bara sida då konstigt nog. Själv tror jag inte det är hörselrelaterat möjligen något kroppsligt kanske. Kan man även få tinnitus av stress? Konstigt är det i alla fall då det kommit och gått och bytt sida lite hursomhelst. Ska på kontroll på måndag iallafall. Kan man även ha tinnitus utan orsak?Som du säger så kan ju vaxproppar orsaka och försämra tinnitus, kan det vara vaxpropp igen? Om du har ensidig tinnitus tror jag dock att det är särskilt viktigt att du får en öron- och hörselundersökning hos ÖNH, så det är bra att du har tid på gång. När undersökningarna är genomförda och man fått ett hum om det kan vara hörselrelaterade, somatiska, psykologiska eller andra orsaker, tycker jag det är enklare att sålla mellan behandlingsalternativ.
Utöver alternativen jag nämnde ovan är KBT och ACT väl beprövat för lindring av tinnitus. Jag vet även att vissa får tillgång till brusapparat. Personligen har jag haft allra störst effekt av fysioterapi, bettskena och SSRI.
Kan även tipsa om Hörsellinjen via Hörselskadades Riksförbund för rådgivning över telefon eller mail.
Stress och spänningar kan ge tinnitus. Jag har.Jag har just rengjort båda öronen från allt vax så vax är det nog inte. Oljudet bytte bara sida då konstigt nog. Själv tror jag inte det är hörselrelaterat möjligen något kroppsligt kanske. Kan man även få tinnitus av stress? Konstigt är det i alla fall då det kommit och gått och bytt sida lite hursomhelst. Ska på kontroll på måndag iallafall. Kan man även ha tinnitus utan orsak?
Det är inte alltid man kan hitta en specifik orsak till tinnitus (det kan ex. vara flera) men det går förhoppningsvis att utesluta vissa orsaker som kan kräva behandling.Jag har nu varit på undersökning och vad dom kom fram till var att jag har för högt blodtryck. Ska även gå på blodprov och hjärtfilm. Undersöktes i öron, näsa, lyssnade på lungor och hjärta. Dock gjordes ingen hörselundersökning och jag glömde att fråga om denna. Har i alla fall massagetid nästa vecka. Dom kunde också ge mig remiss till öronläkare men kötiden var upp till ett halvår annars fick jag gå privat och betala själv och ofta kunde inte ens en sån läkare göra mycket. Jag ska nu ta blodtrycket en vecka och lämna in ett papper till läkaren. Ingen vet tydligen varför jag fått tinnitus.