Vad man kan testa beror på orsaken - har du tinnitus pga. bullerskador eller annat (ex. hörselnedsättning, muskelspänningar, stress, läkemedel etc.)?

Hur länge har du haft tinnitus? Har du undersökts av läkare? Gjort hörseltest?

Jag har tagit hjälp av fysioterapeut för att behandla smärta i nacke och axlar samt fått avslappningsövningar och bettskena från tandläkare för spänd käkmuskulatur. Psykisk påfrestning påverkar oerhört tycker jag.
Men om man har en hörselnedsättning är ju hörselhjälpmedel ofta mer centralt
 
Vet inte varför jag har tinnitus inte pga bullerskador i alla fall. Började med att jag haft tinnitus efter att jag duschat nån gång ibland brydde mig inte så mycket tänkte det var pga stark duschstråle. Det var ungefär ett halvår eller nåt. Sen fick jag tinnitus på vänster öra konstant och fick läkartid då hade jag vaxpropp som avlägsnades då blev örat tyst. Men då jag hade vaxpropp började höger öra låta konstant istället i samband med att jag även behandlade det örat mot vax eftersom det var lite vax där med. Gick väl några veckor sen fick jag tid till en sköterska och fick rådet att äta allergitabletter. Nu har det väl gått några månader sen jag fick konstant tinnitus och fick ny läkartid idag för att göra hörseltest och muskelundersökning. Har tid bokad till massör ifall det skulle vara problemet men har inte varit än. Märklig och rörig historia och jag vet inte ännu ens vad som är fel.
 
Som du säger så kan ju vaxproppar orsaka och försämra tinnitus, kan det vara vaxpropp igen? Om du har ensidig tinnitus tror jag dock att det är särskilt viktigt att du får en öron- och hörselundersökning hos ÖNH, så det är bra att du har tid på gång. När undersökningarna är genomförda och man fått ett hum om det kan vara hörselrelaterade, somatiska, psykologiska eller andra orsaker, tycker jag det är enklare att sålla mellan behandlingsalternativ.

Utöver alternativen jag nämnde ovan är KBT och ACT väl beprövat för lindring av tinnitus. Jag vet även att vissa får tillgång till brusapparat. Personligen har jag haft allra störst effekt av fysioterapi, bettskena och SSRI.

Kan även tipsa om Hörsellinjen via Hörselskadades Riksförbund för rådgivning över telefon eller mail.
 
Som du säger så kan ju vaxproppar orsaka och försämra tinnitus, kan det vara vaxpropp igen? Om du har ensidig tinnitus tror jag dock att det är särskilt viktigt att du får en öron- och hörselundersökning hos ÖNH, så det är bra att du har tid på gång. När undersökningarna är genomförda och man fått ett hum om det kan vara hörselrelaterade, somatiska, psykologiska eller andra orsaker, tycker jag det är enklare att sålla mellan behandlingsalternativ.

Utöver alternativen jag nämnde ovan är KBT och ACT väl beprövat för lindring av tinnitus. Jag vet även att vissa får tillgång till brusapparat. Personligen har jag haft allra störst effekt av fysioterapi, bettskena och SSRI.

Kan även tipsa om Hörsellinjen via Hörselskadades Riksförbund för rådgivning över telefon eller mail.
Jag har just rengjort båda öronen från allt vax så vax är det nog inte. Oljudet bytte bara sida då konstigt nog. Själv tror jag inte det är hörselrelaterat möjligen något kroppsligt kanske. Kan man även få tinnitus av stress? Konstigt är det i alla fall då det kommit och gått och bytt sida lite hursomhelst. Ska på kontroll på måndag iallafall. Kan man även ha tinnitus utan orsak?
 
Jag har just rengjort båda öronen från allt vax så vax är det nog inte. Oljudet bytte bara sida då konstigt nog. Själv tror jag inte det är hörselrelaterat möjligen något kroppsligt kanske. Kan man även få tinnitus av stress? Konstigt är det i alla fall då det kommit och gått och bytt sida lite hursomhelst. Ska på kontroll på måndag iallafall. Kan man även ha tinnitus utan orsak?
Stress och spänningar kan ge tinnitus. Jag har.
 
Det verkar som att min tinnitus förvärras tillfälligt av för hård duschstråle måste alltid komma ihåg att ha på bara lite vatten då jag tvättar håret. Någon med tankar kring detta?
 
Jag har alltid haft tinnutus.

Det var först som ung vuxen, som jag blev varse att alla inte har brusande ljud, tjutande och annat "inre oväsen" i lite olika frekvens och "ljudstyrka" i öronen. Alltså ibland mycket ljud av olika slag, periodvis nästan tyst.

Det här har nog aldrig bekommit mig särskilt. Jag har bara varit sådan, precis som jag har en hårfärg, eller ögonfärg.

Har man "medfödd" tinnitus, så tror jag att det enklaste att inte fundera så mycket på det.

Har tinnutus dykt upp plötsligt, så kan det vara rimligt att söka hjälp för att kolla hörseln.
 
Nu när jag har fått hörselapparat finns möjligheten att lägga till tinitusstörning. Ett ljud som ska maskera tinnitustonen. Än så länge har jag valt att inte ta med det, men skönt att veta att möjligheten finns.

Jag upplevde att min, redan mindre bra, hörsel försämrades när tinnitusen stannade konstant.
Nu läste jag för ett tag någonstans ett påstående att man får tinnitus först och på grund av denna sämre hörsel - tvärt emot vad jag upplevde.
Så vad kom först egentligen - hönan eller ägget....?
 
Jag har tinnitus sedan många år tillbaka och nedsatt hörsel. Den dök upp helt plötsligt som en smäll i skallen. Först på båda öronen, men blev kvar på det ena. Intensiteten går upp och ner. Jag tycker det är skitjobbigt och måste ha en radio på i sängen för att kunna somna.
 
Jag har nu varit på undersökning och vad dom kom fram till var att jag har för högt blodtryck. Ska även gå på blodprov och hjärtfilm. Undersöktes i öron, näsa, lyssnade på lungor och hjärta. Dock gjordes ingen hörselundersökning och jag glömde att fråga om denna. Har i alla fall massagetid nästa vecka. Dom kunde också ge mig remiss till öronläkare men kötiden var upp till ett halvår annars fick jag gå privat och betala själv och ofta kunde inte ens en sån läkare göra mycket. Jag ska nu ta blodtrycket en vecka och lämna in ett papper till läkaren. Ingen vet tydligen varför jag fått tinnitus.
 
Jag har nu varit på undersökning och vad dom kom fram till var att jag har för högt blodtryck. Ska även gå på blodprov och hjärtfilm. Undersöktes i öron, näsa, lyssnade på lungor och hjärta. Dock gjordes ingen hörselundersökning och jag glömde att fråga om denna. Har i alla fall massagetid nästa vecka. Dom kunde också ge mig remiss till öronläkare men kötiden var upp till ett halvår annars fick jag gå privat och betala själv och ofta kunde inte ens en sån läkare göra mycket. Jag ska nu ta blodtrycket en vecka och lämna in ett papper till läkaren. Ingen vet tydligen varför jag fått tinnitus.
Det är inte alltid man kan hitta en specifik orsak till tinnitus (det kan ex. vara flera) men det går förhoppningsvis att utesluta vissa orsaker som kan kräva behandling.

Har du ett väldigt högt blodtryck kan det i sig ge tinnitus
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hör ni. :up: Har ni något tips hur en får sin tinnitus att åtminstone lugna sig lite. Jag är förkyld och det sjunger i öronen. Orkar...
Svar
8
· Visningar
356
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 174
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
448
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 954
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp