• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stinasvedberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 977
S

stinasvedberg

hej,jag vill veta allt om tinker hästen och deras ursprung,användningsområden och så.Är väldigt intresserad av rasen och funderar på att köpa en snart.Vad är typiskit för rasen?är dom dyr?kom gärna ed tips och råd:love:

Sv: Tinker

Den irländska tinkerhästen, även kallad Irish Cob, användes av "tinkers" för att flytta deras hem. De är vad man kan kalla för zigenare och bor i husvagnar. Förr i tiden bodde de i hästkärror med ett tält på. Och det var just dessa tyngre kärror som hästarna drog.

Tinker är dock ett skällsord och borde egentligen inte användas. Det är ungefär samma sak att säga tinker till en av dessa runt resande människa, som att kalla en invandrare i Sverige för blatte.

Du kan hitta massor med mer information om Irish Cobs här:
www.irishcobsociety.com eller den svenska www.irishcobsociety.se
www.gypsyhorses.com
http://www.gypsyvannerhorse.com/

Sv: Tinker

Jag fick betala väldigt mkt för mina två Irish cobar.
( De kallades Tinker innan de blev stamboksförda ).

Här är några bilder av mina två skönheter:

63740_1176639576.jpg

42627_1176640699.jpg

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
537
Senast: Nikan
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett... 2
Svar
23
· Visningar
1 337
Senast: miumiu
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 048
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka