timotejhalm??

95johsv

Trådstartare
Någon som vet vad det är? Och framförallt, är det OK att ge till fångbenägen korsförlamningshäst som inte kan äta vanlig havre eller vete halm?

Sv: timotejhalm??

Är inte det dom kallar för gräsfrö halm? Läste nånstanns för ett tag sedan att det skulle vara bra för fångisar. Skulle själv vilja prova det då jag har fångis o shettisar, för o dryga ut mitt hö med mkt bra värden, här finns ingen halm att tillgå iår.

Vet inte om gräsfrö halm och timotej halm är samma.

Anledningen till att jag undrar är ju att timotej och rajgräs ska vara de som är högst i fruktanhalter. Därav min fundering om det verkligen kan vara ett bra alternativ.

Jo om någon vet något om ca värden? Förstår ju att man måste analysera men vart brukar det ligga på?

gräsfröhalm gav vi alltid ponnyna förr. dom fick en mindre giva hö+gräsfröhalm. funkade jättebra (det fick även den gamla shettisen som i början av -80 hade fångvarning, hon lever än :love: har inte varit ngn. mer fångvarning sedan dess)

när dom tröskat timotejfröna (gräsfröna) så är det halmen som blir över som kallas gräsfröhalm. där vi bor nu är det tyvärr svårt att få tag på. (kan även kallas ängsvingel)

Senast ändrad av en moderator:

OK nu blir det snurrigt för mig. Jag har fått för mig att ängsvingel och timotej är olika. Eller är problemet att det är olika och bägge två kan vara gräsfröhalm och det är det som förvirrar?

Ängsvingel ska vara enl vad jag har läst bättre för fånghästar och ffa korsförlamningshästar är raj och timotej.

Hmm allting var mycket lättare när man gav hö, havre och mineraler... :o

Gräsfröhalm/timotejhalm är övervuxet gräs, dvs att det har mycket lite proteiner kvar samt att det är mycket fibrer i det.

Många benämner det helt enkelt 'dåligt hö'.

Mao om man ger detta till en häst så bör man kolla upp med att denne får tillräckligt med protein?

30 SMRP som någon skrev är alltså riktigt bra värden för gräsfrö/timotej halm...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 950
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
543
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka