M

Marius

hmm, har ingen aning hur de stavas :/ svenska betygen är inte vade de borde vara :smirk:
men men...

min fråga är: Är de mycket protein o.s.v. i timotej hö?
Vi ska köpa några rundbalar om innehöll mesta dels med timotej.

Sv: Timmotej?

I de flesta vallfröblandningar finns en stor andel timotej, hälften eller mer. Proteinhalter och näringsvärden beror mycket på när man skördat och hur mycket gödning som vallen fått.

Tidig skörd (innan timotejen gått gått i ax) kombinerat med en extra kvävegödning ger höga proteinnivåer. Gammal mager vall som man skördar sent när timotejen blivit grov ger lågt proteininnehåll men kan vara bra för exempelvis lättfödda hästar.

Man brukar blanda in klöver, lucern eller åkervicker för att slippa sprida konstgödning. Att välja en bra vallfröblandning som passar den mark man har och ger bra kvalité för den sorts djur man har är en hel vetenskap!

Sv: Timmotej?

tack! :) får nog läsa de några gånger innan jag fattar :smirk:
Jag vet då lite mer nu iallafall! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 077
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 905
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka