Timmerbil körde på ryttare och häst

(SR Kalmar)
, , I förra veckan inträffade en olycka där en ryttare till häst blev påkörd av en timmerlastbil i Torsås-takten Kvinnan som red föll av hästen och klarade sig med en lätt hjärnskakning men hästen skadades så illa att den senare fick avlivas. Påkörd häst (1:24) En ryttare till...

Läs mer...

Sv: Timmerbil körde på ryttare och häst

Ja, okej, trött man blir!
Någon som vet hur gammal tjejen var?

Men ryttare befinner sig på samma sida vägen som övrig trafik, det går inte att söka ögonkontakt då.
Om det kommer en timmerbil eller lastbil bakom mig så vänder jag hästen så att jag kan kommunicera med chauffören. Det tycker jag är det bästa. (pratar om grusväg nu). Det krävs ju att både ryttare och chaufför tar ansvar för situationen för att det ska fungera. Kommer timmerbilen framifrån är det ju ännu lättare att söka kontakt.
Eftersom polisen ansett att inget går att bevisa så kan det precis lika gärna varit ryttaren som betett sig som ett pucko. Det finns många som med flit rider ut mitt i vägen :crazy:
Jo visst är det så. Jag reagerade nog strkt i och med att jag träffat ett flertal chaufförer av just timmerbil som betett sig illa och omdömeslöst.
Och nej, det ingår ingen hästkunskap i någon körkortsutbildning (mer än "det är stora oberäkneliga djur"). Så ha det i åtanke och låt bli vägarna så mycket det bara går. När på vägen, använd reflexer både uppe och nere ÄVEN om det inte är mörkt.
Är du säker på det? Både när jag tog körkort för bil på 80-talet och när jag tog körkort för MC på 90-talet så pratade vi om hur man uppför sig om man möter häst och ryttare på vägen. Om de tagit bort det så fattar jag verkligen inte varför.

I trafiken har du inga RÄTTIGHETER, bara SKYLDIGHETER. Något att tänka på, vare sig man sitter till häste eller kör bil! Dessutom räknas hästekipage till oskyddade trafikanter, de ska pga det visas särskild hänsyn.

Jag förstår inte vad du menar eftersom en häst inte klassas som trafikant utan fordon och lever du i den tron att framtidens lagstiftning framledes kommer klassa hästar som fordon efter alla dom mängder av olyckor som sker och skett lavinartat sedan 2007 så tror jag du själv skrivit under att hästar framöver skall klassas som vilt.

Vem har så dåligt omdöme för dagen att man som oskyddad trafikant ger sig ut i trafiken helt oskyddad.???

Tänk nu på vad du skrev för det va väldigt bra skrivet.

I trafiken har du inga RÄTTIGHETER, bara SKYLDIGHETER.Dessutom räknas hästekipage till oskyddade trafikanter, de ska pga det visas särskild hänsyn.

Om jag uppfattat dig rätt så menar du att skyldigheter leder till visad hänsyn, inte rättigheter ska uppvisa visad hänsyn.

Har du någon gång kört på en lösspringande häst som tagit sig ut ur en bristfällig inhägnad där ägaren påstidigt ansett sig utfört sina skyldigheter och även bestämt påstått att staketet varit strömförande men trots utredning har "ngt" brustigt i ansvarigens skyldigheter. Brott kan senare inte styrkas men en lösspringande häst har fått sätta livet till, en medtrafikant har för all framtid fått psukiska men av ett svart häst utan reflexer plötsligt kommit farande i 70km/timmen rakt in i fronten på ett annant fordon framförande i 40 km/timmen p.g.a. rådande sikt/väderförhållanden.

Om du bara visste vem som i framtiden får leva resten av sitt liv med detta sista minne av brist på särskild hänsyn..

Jag tror inte du förstår att en häst kan springa fortare än en bil på en väg med hastighetsbegränsning på 70 km.

Helt ärligt så är för dagen helt för att hästar ska förbjudas på allmän väg, övertygad om att hästar visar bättre hänsyn som fordon än den som framför detta fordon anser sig ha rättigheter till.

Hästar flyr från mötande fordon, framföraren av flyende fordon uppvisar bristande förståelse och kontroll över sitt fordon..

Så enkelt är det...

Jag förstår inte vad du menar eftersom en häst inte klassas som trafikant utan fordon och lever du i den tron att framtidens lagstiftning framledes kommer klassa hästar som fordon efter alla dom mängder av olyckor som sker och skett lavinartat sedan 2007 så tror jag du själv skrivit under att hästar framöver skall klassas som vilt.

Vem har så dåligt omdöme för dagen att man som oskyddad trafikant ger sig ut i trafiken helt oskyddad.???

Tänk nu på vad du skrev för det va väldigt bra skrivet.

I trafiken har du inga RÄTTIGHETER, bara SKYLDIGHETER.Dessutom räknas hästekipage till oskyddade trafikanter, de ska pga det visas särskild hänsyn.

Om jag uppfattat dig rätt så menar du att skyldigheter leder till visad hänsyn, inte rättigheter ska uppvisa visad hänsyn.

Har du någon gång kört på en lösspringande häst som tagit sig ut ur en bristfällig inhägnad där ägaren påstidigt ansett sig utfört sina skyldigheter och även bestämt påstått att staketet varit strömförande men trots utredning har "ngt" brustigt i ansvarigens skyldigheter. Brott kan senare inte styrkas men en lösspringande häst har fått sätta livet till, en medtrafikant har för all framtid fått psukiska men av ett svart häst utan reflexer plötsligt kommit farande i 70km/timmen rakt in i fronten på ett annant fordon framförande i 40 km/timmen p.g.a. rådande sikt/väderförhållanden.

Om du bara visste vem som i framtiden får leva resten av sitt liv med detta sista minne av brist på särskild hänsyn..

Jag tror inte du förstår att en häst kan springa fortare än en bil på en väg med hastighetsbegränsning på 70 km.

Helt ärligt så är för dagen helt för att hästar ska förbjudas på allmän väg, övertygad om att hästar visar bättre hänsyn som fordon än den som framför detta fordon anser sig ha rättigheter till.

Hästar flyr från mötande fordon, framföraren av flyende fordon uppvisar bristande förståelse och kontroll över sitt fordon..

Så enkelt är det...

Och alla som inte äger en egen skog, var ska dom rida?

Och menar du att en normal häst springer snabbare än 70 km/tim?

Att som Wrangler rekomendera att rida rakt ut i vägen skulle jag inte rekomendera eftersom, leder detta vingliga framförande av fordon till en fordonsolycka så riskerar den som framfört sitt vingliga fordon att åtalas för framkallande av fara.

Jag har definitivt inte rekommenderat någon att göra någonting! :mad:

I mitt fall kan jag bara konstatera att föraren som körde på min häst blåste rakt förbi poliser och stoppad trafik, körde på min häst så den fick skjutas i diket av polisen på plats och blev ändå inte åtalad. Inte ens den förarens försäkringsbolag debatterade ansvarsfrågan. Själv låg jag nedsövd i tre dygn och var ung och fullständigt förkrossad, hade det varit idag hade jag gått vidare med det och inte gett mig förrän den idioten som körde ihjäl min häst betalat för det. Och nej, jag red inte med den mitt ute i vägen som du kanske kan utläsa av scenariot ovan.

Och alla som inte äger en egen skog, var ska dom rida?

Och menar du att en normal häst springer snabbare än 70 km/tim?

Nej jag menar att det framgick att hastighetsbegränsningen va 70km/timmen och att föraren av timmerbilen körde under gällande högsta tillåtna hastighet.

Därmed uppvisad hänsyn och trafiksäkerhet och därav kan brott inte styrkas utan det klassas som en olycka mellan två fordon.

Det finns många hästägare som nöjer sig med att rida på enskilt inhägnat område såsom i ridhus och på utebanor.. liksom markerade ridvägar..

Att påstå att allemansrätten även ska gälla fordonstrafik får stå för dig och visst,, äger man egen skog och den är inhägnad så är all typ av fordonstrafik tillåten.

Jag tycker du gör en för stor liknelse mellan dina rättigheter (allemansrätten) och skyldigheter för framfårande av fordon.

Äger du egen skogsmark så kan du aldrig heller komma i konflikt med markägaren att ditt framförande av eget fordon kommer leda till konflikt, skulle däremot en timmerbil köra rakt över dina ägor med hänvisande till allemansrätten så skulle du nog hänvisa till skillnaden mellan allmän och enskild väg.

I mitt fall kan jag bara konstatera att föraren som körde på min häst blåste rakt förbi poliser och stoppad trafik, körde på min häst så den fick skjutas i diket av polisen på plats och blev ändå inte åtalad. Inte ens den förarens försäkringsbolag debatterade ansvarsfrågan. Själv låg jag nedsövd i tre dygn och var ung och fullständigt förkrossad, hade det varit idag hade jag gått vidare med det och inte gett mig förrän den idioten som körde ihjäl min häst betalat för det. Och nej, jag red inte med den mitt ute i vägen som du kanske kan utläsa av scenariot ovan.

I ditt fall så framgick inte hela historiken och fortfarande framgår inte, kördes först din häst på efter att du tagit ut din häst mitt i vägbanan när ett annat fordon som du uppfattade det kommer passera dig i för hög hastighet eller kördes din häst på under pågående polisjakt och av polisen tidigare stoppad övrig trafik??

Tragiskt det som hände dig men snälla,, delge hela händelseförloppet så det inte blir vinklat.

Många yrkeschafförer är dåliga på att ta hänsyn till ryttare längs vägen, det menar nu systern till kvinnan som blev påkörd.
Här kör timmerbilar fram och tillbaka hela dagarna och jag har aldrig stött på någon som inte saktat ner. Har även varit ute på landsvägen där det är 80km/h och alla lastbilschaufförer saktar ner och byter fil om de kommer från samma håll som mig. Jag tycker det är helt fel att kasta skit på chauffören. Det är mycket som inte framgår av artiklarna. Var det mörkt? Hade ryttaren ens reflexer? Hade chauffören en chans att bromsa in mer?

Både när jag tog körkort för bil på 80-talet och när jag tog körkort för MC på 90-talet så pratade vi om hur man uppför sig om man möter häst och ryttare på vägen.
Jag håller på och ta körkort nu och det ENDA om hästar vi gick igenom var en mening på handledarutbildningen.
*bild på en häst* Handledarkursledare: ska man tuta på en sånhär? Gruppen: nej. *gå vidare till nästa bild*

Jag anser att det är omöjligt att säga utgående från den information som finns vems fel det är. Bilförare som inte tar hänsyn eller häst som inte är trafiksäker.
Håller med här. Hästen svängde ju ut rumpan av en anledning och ryttaren klarade antagligen inte av situationen.

Om en häst plötsligt svänger ut ändan (för en hästovan människa är det alltid plötsligt) så hinner inte ett ekipage i 40tonsklassen tvärnita hur gärna föraren än vill.
Jag tror att många ryttare inte förstår vad en lastbil består av. Påskjutet på en lastbil fullastad med timmer är inte att leka med. Man ska speciellt inte leka med hästarna i det läget och tro att man kan gå ut framför lastbilen:crazy:

Djungeltelegrafen säger att föraren avsiktligen lät bli att bromsa. Jag bor bara några mil från händelsen.
Och det där tror jag bara är bullshit från familjens sida...

OTm men måste ändå kommentera det.
Det är fruktansvärt. Totalt fruktansvärt. Förstår att det satt djupa spår hos dig. På min gamla ridklubb hände en olycka för 10-talet år sedan när en grupp var ute i skogen på en privat väg. En mycket smal grusväg som var gjord för att träna travhästar. En bil fick knappt plats. När gruppen kommer där hör de bara en starkt ljud och en bil kommer i hög fart. de två främsta hästarna fick benen avkörda och avlivades på plats. Ena ryttaren fick skador som sitter i hela livet. Det visade sig vara en svensexa där de körde brudgummen i folkracebil i full fart. Föraren blev dömd i tingsrätten, men frikänd i hovrätten. hemskt.
Jag blir förtvivlad. Sådant här ska inte behöva hända och när det ändå händer borde den skyldige bli dömd.

Jag diskuterade de fall där hästar räknas som fordon, dvs när de är ute på väg tillsammans med ryttare eller kusk. Jag har aldrig i det här fallet diskuterat lösspringande hästar som smitit ur hagen, det är för mig en helt annan diskussion.

Dessutom vet jag inte vad lagen säger om lösspringande hästar och vilken skyldighet man har gentemot dem enligt lagen, Trafikförfattningen har inte vad jag sett sagt något om det. Den säger "förutsägbara hinder", och en lös häst som plötsligt rusar upp på vägen tolkar jag inte som ett förutsägbart hinder.

Med tanke på att chauffören klev ur bilen helt sonika gav ryttaren en utskällning efter noter så är jag tveksam när det kommer till hans ev. skuldkänslor. Men jag känner inte chauffören så jag kan ju inte vara säker...

Mvh JV

Det där är ett vanligt tecken på chock. Man reagerar inte på ett logiskt sätt, utan blir rädd och arg, vilket kanske medför en utskällning. Jag försvarar inte beteendet på något sätt, men det är inte konstigt att chauffören reagerade så.

Till att börja med är det där hörsägen.

För det andra är det som redan påpekat ett vanligt beteende från någon som är chockad.

Alldeles säker. Det är bara att kolla utbildningsmaterialt från STR. Det finns en sida.

Jag har gått 140 timmars yrkeskompetensutbildning för persontransport (med gemensam del för godstransport) och inte ett ljud om hästar... :crazy:

Det är urdålig utbildning, när den är bättre beror det oftast på att det finns någon intresserad på företaget eller där någon har påpekat det.

Du verkar inte ha någon koll på hur en normal jordbruksfastighet med egen skog ser ut!
Hur ofta tror du skogsskiftena ligger så att man kan komma dit utan att rida på väg och eller över andras skiften?
PL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Förra sommaren inträffade en allvarlig olycka i skånska Svedala, då en man körde på en häst och en ponny med sin traktor - hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 267
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En olycka har inträffat på E6 vid Laxvik i Halland. En lastbil körde in i en personbil med hästsläp. Ingen person har kommit till skada...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra veckan hittades en häst död i en hage i Rimbotrakten med skador på genitalierna. Polisens första teori var att någon människa...
Svar
0
· Visningar
1 056
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under fredagen inträffade en stor olycka på Jägersro trav- och galoppbana utanför Malmö. Nio hästar hamnade i en seriekrock, och två av...
Svar
0
· Visningar
620
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama