Sv: Timmerbil körde på ryttare och häst
I trafiken har du inga RÄTTIGHETER, bara SKYLDIGHETER. Något att tänka på, vare sig man sitter till häste eller kör bil! Dessutom räknas hästekipage till oskyddade trafikanter, de ska pga det visas särskild hänsyn.
Jag förstår inte vad du menar eftersom en häst inte klassas som trafikant utan fordon och lever du i den tron att framtidens lagstiftning framledes kommer klassa hästar som fordon efter alla dom mängder av olyckor som sker och skett lavinartat sedan 2007 så tror jag du själv skrivit under att hästar framöver skall klassas som vilt.
Vem har så dåligt omdöme för dagen att man som oskyddad trafikant ger sig ut i trafiken helt oskyddad.???
Tänk nu på vad du skrev för det va väldigt bra skrivet.
I trafiken har du inga RÄTTIGHETER, bara SKYLDIGHETER.Dessutom räknas hästekipage till oskyddade trafikanter, de ska pga det visas särskild hänsyn.
Om jag uppfattat dig rätt så menar du att skyldigheter leder till visad hänsyn, inte rättigheter ska uppvisa visad hänsyn.
Har du någon gång kört på en lösspringande häst som tagit sig ut ur en bristfällig inhägnad där ägaren påstidigt ansett sig utfört sina skyldigheter och även bestämt påstått att staketet varit strömförande men trots utredning har "ngt" brustigt i ansvarigens skyldigheter. Brott kan senare inte styrkas men en lösspringande häst har fått sätta livet till, en medtrafikant har för all framtid fått psukiska men av ett svart häst utan reflexer plötsligt kommit farande i 70km/timmen rakt in i fronten på ett annant fordon framförande i 40 km/timmen p.g.a. rådande sikt/väderförhållanden.
Om du bara visste vem som i framtiden får leva resten av sitt liv med detta sista minne av brist på särskild hänsyn..
Jag tror inte du förstår att en häst kan springa fortare än en bil på en väg med hastighetsbegränsning på 70 km.
Helt ärligt så är för dagen helt
för att hästar ska förbjudas på allmän väg, övertygad om att hästar visar bättre hänsyn som fordon än den som framför detta fordon anser sig ha rättigheter till.
Hästar flyr från mötande fordon, framföraren av flyende fordon uppvisar bristande förståelse och kontroll över sitt fordon..
Så enkelt är det...