Timerstyrd grind

Sv: Timerstyrd grind

Nu har jag fått på ström på grindtråden, och jag har även tillverkat en egen "upprullare" av ett flexi-hundkoppel. Fungerar utmärkt!!
Tack för tipsen och för att jag slapp fotsatt letande efter elastisk tråd på metervara!!
Nu kan jag luncha mig själv i lugn o ro, utan att behöva jäkta hem till hästarna...underbart!!

Senast ändrad:

:bow: :bow: :bow:

Tack för den här tråden. Har plötsligt löst vinterns stora bekymmer med lunchfodringen.

Nu har jag beställt en Batt Latch-grindöppnare och jag är så förväntansfull. :)

Hoppas du får lika stor glädje av den som vi. Just nu sitter jag här med bruten fotled och kommer inte ur fläcken så våra två grindöppnare är ännu mer ovärderliga :love: .

Det är bara fantasin som sätter gräns för vad man kan använda den till. Förutom att hästarna kan bli fodrade på valfri tid, har vi t.ex. använt den till att släppa ut våra islandshästar på betet. Då de blir tjocka och inte får beta hela dygnet. På vintern när unghästarna behöver äta mer mat än de vuxna ridhästarna, släpper vi in småttingarna i en egen mathage när vi fodrar kväll (alla går på lösdrift). Så kan de äta mer och kraftigare mat i lugn och ro till framåt nattkröken. Då öppnas grinden och hela flocken går tillsammans igen. Resterna av unghästarnas mat blir då dessutom ridhästarnas nattamat :D .

Nu när den väl är beställd kan man ju inte fatta att vi inte skaffat en sån för länge sen. Jag har problem med feta islänningar och kommer nog också att använda grindöppnaren för att växla mellan olika hagar på sommaren. Men största behållningen kommer ju givetvis bli lättheten att fordra i fortsättningen :)

Tråkigt med foten. Själv är jag stelbent sen tiodagar, då jag vurpade med cykeln på väg till hästarna en mörk kväll.

"Nu när den väl är beställd kan man ju inte fatta att vi inte skaffat en sån för länge sen."

PRECIS!!!
HUR har man klarat sig utan denna i alla år???
Bästa investeringen på länge!! Supernöjd :)
(trots att jag "bara" har en hemgjord variant för 1000:-)...

Jaha, nu har vi satt upp vår Batt Latch och skulle med stor förväntan testa om det funkade. Ja, det gjorde det, men grindhandtaget sprack förstås vid första öppningen... Handtaget smäller ju i stolpen med ganska stor kraft eftersom vi har en fjäderkonstruktion.

I själva grindöppningen har vi elrep, som är fäst i en spiral som ligger inne i ett plaströr. Vad har ni för handtag som håller för detta?

Jag har också fjäderkonstruktion. Har alltid 2 eller 3 grindhål med grindöppnare och krossar numera inga handtag. Fick också mitt första handtag krossat innan jag kom på hur vi skulle göra. Använder vanliga svarta grindhandtag av den lite kraftigare typen.

Att bara ha grindens rep/spiral för själva grindöppningen gör att man måsta töja ut spiralen så hårt att grindhandtaget smäller i för häftigt i stolpen.

Jag "kopierade" de töjbara elrepens idé och lät vanliga elrepet löpa vidare för att inte få det så hårt spänt. Skall försöka förklara hur jag har gjort.

Till själva grindöppningen har vi använt ett elrep, alltså ingen spiral där. Elrepet löper sen vidare i en kraftig ringisolator och sitter sen fäst i en spiral som bara dras ut såpass mycket vid stängd grind att grindhålsrepet dras in till stolpen när timern släpper handtaget.

På en del ställen har vi tätt mellan stolparna och då har jag låtit elrepet löpa genom en till ringisolator på nästa stolpe också innan jag fäst på spiralen. Allt för att det inte skall bli en så hård smäll. En längd som jag tycker är för hård är om grindöppningen består av halva längden. Bättre med ca 1/3 för grindhålet och 2/3 eller mer för resten.

Man får prova sig fram lite och avpassa längden så att när grinden är öppen blir det knappt någon uttöjning på spiralen alls.

Nu vet jag inte hur ditt "elrep, som är fäst i en spiral som ligger inne i ett plaströr" ser ut, men kanske det liknar det som jag har, bara att jag fäst elrepet i en spiral som inte ligger i ett plaströr. Hoppas du fått någon idé om hur du kan göra i alla fall.

Tack för ditt svar. Sambon får mixtra lite till. Vi har velat ha ganska bred grindöppning för vi misstänker att det finns risk för rusning genom grinden när den öppnar sig.

Längtar till att inviga grindöppnaren, men på den här mörka årstiden har man ju bara helgerna på sig att fixa medans det är ljust ute.

Våra grindhål är lite varierande i storlek, mellan 2½ - 3 meter.

Hos oss är det aldrig trängsel i grindhålet. Flocken (7 islandshästar) står och väntar vid grinden oftast, eftersom de lärt sig när det är matdags. Flockledaren går in i mathagen först och de andra kommer efter i rangordning.

Konstigt nog har det fungerat bäst för oss med inte fullt så breda grindöppningar. Det har snarare verkat som att när det varit brett har det inbjudit någon av de andra hästarna till att "ta en rövare" och smita förbi, eftersom de då har kunna hålla sig längre från den som är ranghögre i själva grindöppningen. Men allt beror förståss på vilken sammansättning man har i hästflocken och hur den fungerar ihop. Vi har själva en mycket bra och rättvis flockledare som håller ordning på de som sticker upp och de unga busfröna. :D

Igår var det premiär för grindöppning och det verkar ha funkat eftersom maten var uppäten. Tyvärr har jag inte kunnat övervaka eftersom jag ligger sjuk i influensa.

Ja, du kanske har rätt med storleken på grindöppningen. Jag har bara tre hästar och ledarhästen är en riktigt bra sådan. Däremot är mellanhästen inte speciellt schysst mot den ranglägste. Misstänker att den lilla meshästen används som offer, där han skickas fram för att kolla om det är ofarligt.

Du har inte haft problem att de försökt ta sig under grinden? Vi har tre nivåer med elrep i hagen, men i grinden blir det ju bara en. Vi har satt den så lågt att det inte skall inbjuda till några försök till krypningar under tråden.

Har också satt våra grindar rel. lågt och har inte haft problem med nån som krypit under.

Nu är våra mathagar ganska stora så maten ligger rel. långt bort från grinden och lockar ingen att stäcka sig under grinden för att försöka nå åt en hötuss. Dessutom har vi bra med ström och är noga med att nypa fast den strömförande krokodilklämman i handtagets metallring.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka