Timerstyrd grind

Lillsillen

Trådstartare
Det var med stor förväntan jag traskade ut i mörkret i morse med både frukost o lunch till hästarna.
Frukosten lade jag i "uppehållsrummet" och lunchen skulle senare serveras i "matsalen" klockan 2 med hjälp av min nyinstallerade timerstyrda grind.

Döm om min förvåning när jag såg att Hästarna stod o käkade LUNCH när jag åkte till jobbet!!
Kan man annat än att skratta??
Säkerligen gammeltanten den filuren som klurat ut hur man öppnar....

Å jag som var så lycklig för att det fungerade så bra när jag testkörde i helgen...

Sv: Timerstyrd grind

De tog kanske tidig lunch idag?! :idea: Är det el i grinden?

Visst, lunch kl 07,50 är väl i tidigaste laget....
Men LITE måste väl de också få bestämma.

Har tyvärr ingen el i just grinden, bara i det övriga staketet.
Söker med ljus o lykta efter en elastisk eltråd som jag kan använda.
Har hittills bara hittat de färdiga grindpaketen med elastiskt tråd o handtag mm.
Men den är för kort, finns det på metervara nån stans??
Vill ej ha spiralvarianten.

Har för mig att www.bmsab.se har nåt som kallas Bandrullegrind, den var rätt lång och rullar ihop sig av sig självt... men vad den kostar minns jag ej. Kanske vore nåt för dig?

Tänkte själv på att det skulle vara smart att ha om jag nån gång i framtiden har egen gård med timergrind i hagen.

Sök på nätet annars efter företag som säljer elstängsel, de kanske har den elastiska tråden på metervara, eller i alla fall olika längder....

Den där bandrullegrinden, har jag sett ett utförande av. Priset låg på 345:- ca.
Tror det var Grene som hade den. Men den var stor o tung o klumpig, med utstickande vassa detaljer på så den passar iallafall inte mig, eftersom jag måste sätta denna INNE i hagen. På stolpen utanför hagen sitter ju den elektriska utlösaren med sladd o allt så den kan jag inte flytta in.

Har sökt på nätet men hittar inget lämpligt ännu iallafall.
Kanske nån annan som vet nåt lämpligt...
Gäller dock att det fungerar även i slask, blötsnöväder mm

Glöm den elastiska grinden! Satsa på bandrullegrind.

Den elastiska fungerar nämligen INTE i kyla, den blir oelastisk och drar inte ihop sig. Något jag surt fick erfara när jag använde timer (min är dock batteridriven och kan sitta i hagen), så det var bara att be pappa göra en bandrullegrind (detta var innan de fanns att köpa). De bandrullegrindar jag sett som finns nu har förvisso varit ganska 'klumpiga' (dosan) men inte haft vassa grejer.

Men som sagt, du lurar dig om du köper en elastisk, det kommer inte fungera i vinter (och det krävs tyvärr inte mycket kyla för det ska haverera)

Lillsillen skrev:
Visst, lunch kl 07,50 är väl i tidigaste laget....
Men LITE måste väl de också få bestämma.

Har tyvärr ingen el i just grinden, bara i det övriga staketet.
Söker med ljus o lykta efter en elastisk eltråd som jag kan använda.
Har hittills bara hittat de färdiga grindpaketen med elastiskt tråd o handtag mm.
Men den är för kort, finns det på metervara nån stans??
Vill ej ha spiralvarianten.

Jag använde elastisk grind hela förra vintern. Det var mycket snö och minus då, ner till -25.
Fungerade helt prickfritt.

TACK för detta!! Då är mitt sökande över alltså!

Blir till att tillverka egen bandrulle också då...
Elgrinden är ju hemgjord, så varför inte...

Kanske kan man använda sig av sån typ som finns för hundkoppel??
Men hur får man in strömmen i den? Snurrar den upp elband tro?

Grinden är helt "fri" och inte ansluten till det övriga elbandet i staketet.
Använder mig i dagsläget av en "lod" som är upphängd i träd och som fungerar ypperligt och drar undan tråden från öppningen när den släpps från elöppnaren.
Men hur får jag detta att fungera med el på tråden????
*kliar mig i huvudet*

Vilken typ hade du?
Det var inte spiralvarianten då?
Såg i nån annan tråd att det var fler som haft problem med just detta vintertid...

Jag har kört med den laddbara grindöppnaren BattLatch i 5 säsonger nu, funkar toppen. För oss är just den varianten den bästa då det vare sig behövs sladdar, transformator eller bilbatteri :love:

Resår-elrepen fungerar bra i torra minusgrader, men som det ofta är här i skåne, först regn/snöslask så resår-elrepet blir vått, sen fryser det på. Då mister repet sin elastiska förmåga och drar inte ihop sig när grindtimern släpper handtaget.

Jag använder istället vanligt elrep som löper i kraftiga ringisolatorer och låter repet gå till 2:a stolpen. Där fäster jag det i en spiral som sitter fast i 3:e stolpen. Spiralen drar då till sig elrepet vid öppning. På det viset riskerar inte de hungriga väntande hästarna som står vid grindöppningen att fastna med viftande svansar i spiralen.

Eftersom vi fodrar vid samma tid varje dag lär sig hästarna klockan väldigt snabbt. Ca 10-15 minuter innan grindöppning börjar de samlas vid grinden. Vår grindöppnare avger en varnande signal några sekunder innan grinden far upp och då backar de som står närmast ett par steg vilket gör att hästarna inte riskerar att skadas av handtaget som grindtimern släpper.

Sen måste jag säga att det är mycket osmart att spärra av in till maten utan el, det är ju som att lära hästarna bryta sig in till käket.

El i grinden - fixa en kabel med en krokodilklämma i varje ände. Krokodilklämman skall vara delvis isolerad (finns färdiga plastöverdrag) så man kan hantera den utan att få en stöt.

Knyt fast/fäst kabeln i grindstolpen, sätt sen ena klämman i strömförande band/rep och den andra i grinden. Klämman sitter inte så hårt så när grinden öppnas lossnar klämman i grinden av sig själv.

Allra bäst är att inte sätta klämmorna direkt i band/rep utan att man gör en bandskarv och fäster klämman i skarvens metall, Då riskerar inte ledarna att "knäppa" sönder.

Enkelt!!
Tack så mycket för detta tips!!
Ska genast hem o montera...

"Eftersom vi fodrar vid samma tid varje dag lär sig hästarna klockan väldigt snabbt. Ca 10-15 minuter innan grindöppning börjar de samlas vid grinden. Vår grindöppnare avger en varnande signal några sekunder innan grinden far upp och då backar de som står närmast ett par steg vilket gör att hästarna inte riskerar att skadas av handtaget som grindtimern släpper."

Jättebra! Mina stod o väntade redan kl 08 i morse och den öppnar inte förrän 14.
Så jag hoppas de lär sig snabbt så de slipper stå där och vänta halva dan (om de nu inte lyckats öppna den idag igen, dock var den stängd i morse när jag åkte och det ju är svårt att kolla NÄR den verkligen öppnades, det får jag ta i helgen när jag är hemma)

Ser man till att lägga höet så långt från grinden som det går, står inte hästarna och suktar och frestas så mycket.

Det är suveränt att kunna fodra hästarna fast man inte är hemma :) eller ligger kvar i sängen.... :angel:

Vi fixar sista kvälls/nattfodringen på detta vis och även tidiga morgonfodringen. Härligt att kunna ligga och dra sig i sängen en liten stund till ;). Eftersom vi har lösdrift, 2 grindöppnare och två mathagar kan vi fodra 2 mål efter varandra.

Ang. spiralgrindöppnaren...själv har jag sytt en "tub" av plast (typ sådan som är till billigare presseningar) som spirallen ligger "inne i", funkar jättebra!
Mvh. Matten

Jag har också BattLatch öppnaren och är lika nöjd som Moniq. Den har dessutom sladden med krokodilklämmor på med soms tandard s man lätt kan dra el i grinden, som 'försvinner' när grinden släpps. Dvs så länge grinden är stängd är den strömförande, när grinden släpps släpper krokodilklämman och den släppta grinden har ingen el i sig.

Just samma problem som Moniq har jag som sagt upplevt med de elastiska elrepen med, och även här i NordUppland blir det rätt ofta så att det fryser på på själva repen och då är de inte elastiska. Det räcker med att det töar lite och fryser om så slutar de fungera.

Och även mina stod (nu har jag fri tillgång) och väntade 10 - 15 min innan grinden släppte, och när de tre pipen kommer (och displayen visar 'Releasing Gate', vad det nu ska vara bra för *s*) så backade de unisont tre steg för att såfort grinden släppt skynda in till maten (eller över på betet, lata jag använde den rätt frekvent för betesinvänkning med)

Moniq skrev:
Jag har kört med den laddbara grindöppnaren BattLatch i 5 säsonger nu, funkar toppen. För oss är just den varianten den bästa då det vare sig behövs sladdar, transformator eller bilbatteri :love:

Resår-elrepen fungerar bra i torra minusgrader, men som det ofta är här i skåne, först regn/snöslask så resår-elrepet blir vått, sen fryser det på. Då mister repet sin elastiska förmåga och drar inte ihop sig när grindtimern släpper handtaget.

Jag använder istället vanligt elrep som löper i kraftiga ringisolatorer och låter repet gå till 2:a stolpen. Där fäster jag det i en spiral som sitter fast i 3:e stolpen. Spiralen drar då till sig elrepet vid öppning. På det viset riskerar inte de hungriga väntande hästarna som står vid grindöppningen att fastna med viftande svansar i spiralen.

Eftersom vi fodrar vid samma tid varje dag lär sig hästarna klockan väldigt snabbt. Ca 10-15 minuter innan grindöppning börjar de samlas vid grinden. Vår grindöppnare avger en varnande signal några sekunder innan grinden far upp och då backar de som står närmast ett par steg vilket gör att hästarna inte riskerar att skadas av handtaget som grindtimern släpper.

Sen måste jag säga att det är mycket osmart att spärra av in till maten utan el, det är ju som att lära hästarna bryta sig in till käket.

Nu är det ju så att jag har bara en liten fålla inne i hagen (eftersom jag inte har så stor vinterhage valde jag detta, annars skulle de få plutteliten hage att gå i före lunch). Dessutom är den mitt på ena långsidan för att elen skulle kunna nå fram, så att gömma höet blir svårt eftersom de kan gå runt...

Plasttub för spiralgrinden var ju jättesmart!
Kan vara ett bra alternativ.
Någon som har en bra lösning på rullgrind annars??

BattLach, visst är det varianten med typ "mobiltelefonbatteri"?
hur ofta måste ni ladda och hur märker ni om det börjar bli dåligt?
Finns det flera batterier att skifta emellan, eller blir ni utan grindöppnare under laddningstiden??

Verkar ju hur smidigt som helst att ha två grindöppnare.
Men hur gör du med höet som du då antagligen lägger ut på eftermiddan?
Eftersom frukosten ska ligga ute hela kvällen och över natten, så måste du väl skydda detta för regn/vilda djur mm??

Mina BattLatch öppnar 1-2 ggr/dygn (men den kan faktiskt minnas ändå upp till fyra tider och även olika veckodagar).

Med den frekvensen har jag max behövt ladda 2-3 ggr vintertid.

Apparaten har en textdisplay som talar om när det är dags att ladda "battery flat" och det kollar man av när man stänger grinden.

Jag brukar ladda antingen under dagen eller natten (beroende på när det passar bäst).

Även jag, precis som Alexandra_W, har använt den till att släppa ut hästarna på deltidsbete sommartid. Den är ju så otroligt lätt att flytta och som sagt, inga sladdar, bilbatterier el.dyl.

Har ni inga bilder på era suveräna grindar :D sitter här och läser avundsjukt och försöker få ihop era grindar i hjärnan på hur det ser ut :crazy:

Så här ser den ut

m_battlatch2.jpg

Här kan man läsa mer

Kostar visserligen som ett bättre elaggregat (3.000:-) men för mig är den värd varje krona pg av flexibiliteten och enkelheten.

Min äldsta har precis "givit upp en suck" för de håller ju inte i all evighet. Jag räknade ut att varje öppning kostat oss ungefär 1kr. Det tycker jag är en billig fodringshjälp.

Det kan tyckas som reklam att jag skriver om denna praktiska lilla apparat (eftersom man inte skall göra reklam här på forumet). Men jag ser det som ren konsumentupplysning, för det är ju väldigt många som skriver om sina problem med lunchfodringar bla. Tänk så många fodringsbekymmer man kan slippa till hästarnas fromma genom den här eller liknande anordningar. Det finns ju andra grindöppnare också bla med elektromagnet som kopplas till bilbatteri el. transformator.
Vill på peka att jag har inget med företaget att göra, har köpt mina öppnare till fullpris. Är bara så nöjd att jag hittade dem för 5 år sedan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka