Time out-tecknet

:D
Hur man håller ordning på ett möte vet jag. Är tränad sedan 45 år tillbaka. Det behöver jag inte råd om.

Detta är inte bekymret. Trådämnet är tecknet.
Att det skulle vara något universellt och internationellt. Att det används för att strama upp ett möte som flutit ut.
Nej det har jag aldrig varit med om. I den sportvärld där jag vistades betydde det stoppa spelet omgruppera hos tränaren, dvs kort paus för överläggning och eventuellt byte av spelare, knappast återgå till dagordningen.

Eh? BR - är du aktiv där?

Eller menar du verkligen BR?
Visa bifogad fil 20768

Jag tror @Korven menar BostadsRätt :D

Gällande tecknet skulle jag, även om jag nog skulle fatta vinken, säga att det 1. inte kan likställas med ”universiellt ordningskommando” utan snarare som andra nämnt, ett bryt-tecken och 2. inte kan användas enbart som ett tyst tecken i mötessammanhang utan behöver då ackompanjeras av ”time out!” eller ”Bryt!” och då kan man ju lika gärna bara använda det eller annat ord.. :idea:

Kom i diskussion med en lkollega igår.
Vi skämtade i gruppen om att vi borde ha en ordförandeklubba med på våra personalmöten för att strama upp diskussionen till att handla om det som står på dagordningen.

Kollegan sa då att det räcker med att göra time out-tecknet eftersom det är ett universiellt tecken för ordning. Alltså det där med handflatan mot raka upprätta fingrar
Jag blev lite ställd.

För mig är det ett tecken som hör hemma i idrottsvärlden. Kollegan sa emot. Det är ett tecken som används överallt i samhället. Och är internationellt.

Bukepedia - hjälp!

Jag har aldrig varit med om det. Då har jag jobbat internationellt i 15 år.

Något som däremot används i den agila världen då saker gått off-topic är ett den som tycker det räcker upp en hand. Om någon håller med räcker den också upp handen och när man vet konceptet går det väldigt fort att de flesta räcker upp händerna och de som är off topic inser det och slutar.

Time out tecknet anvands som time out for omgruppering, kort off-topic kommentar eller liknande i alla platser av varlden dar jag varit och man forstar signalen (vilket inte alls ar sjalvklart). Time out i sig betyder ju att det ar en "time out" fran det amne man diskuterar/aktivitet man utfor och raknar med att aterga till efter time out.

Jag hade tolkat signalen som att hen tycker att vi ska ta en paus, alternativt att hen aktivt "kräver" ordet för att säga något annat brådskande. Jag uppfattar det som ett tyst verktyg istället för att höja rösten för att bryta in i en pågående diskussion.

Att det skulle säga till en att en ska hålla sig till dagordningen hade jag inte fattat alls :confused: Men det förstår jag inte hur en ordförandeklubba skulle göra heller, i min värld används den för att markera att ett beslut har fattats i församlingen (att begäran om annan omröstningsmetod är över). Att uppmana deltagarna att hålla sig till dagordningen är främst mötesledarens uppgift, utan klubbans inblandning, tycker jag. (Men andra kan förstås också påminna)

Bästa tipset, skaffa en mötessekreterare med skinn på näsan. Då kan han/hon stoppa upp och förklara att nu måste jag skriva ikapp, så var vänlig och håll käften i fem minuter ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka