Time out-tecknet

tanten

Trådstartare
Kom i diskussion med en lkollega igår.
Vi skämtade i gruppen om att vi borde ha en ordförandeklubba med på våra personalmöten för att strama upp diskussionen till att handla om det som står på dagordningen.

Kollegan sa då att det räcker med att göra time out-tecknet eftersom det är ett universiellt tecken för ordning. Alltså det där med handflatan mot raka upprätta fingrar
Jag blev lite ställd.

För mig är det ett tecken som hör hemma i idrottsvärlden. Kollegan sa emot. Det är ett tecken som används överallt i samhället. Och är internationellt.

Bukepedia - hjälp!

Vi skämtade i gruppen om att vi borde ha en ordförandeklubba med på våra personalmöten för att strama upp diskussionen till att handla om det som står på dagordningen.

Kollegan sa då att det räcker med att göra time out-tecknet eftersom det är ett universiellt tecken för ordning. Alltså det där med handflatan mot raka upprätta fingrar
Jag blev lite ställd.

För mig är det ett tecken som hör hemma i idrottsvärlden. Kollegan sa emot. Det är ett tecken som används överallt i samhället. Och är internationellt.

Bukepedia - hjälp!

Jag håller inte med din kollega - men håller samtidigt med.

Det vill säga, jag ser det inte som något som används i vardagen.
Men om någon gör det tecknet, förstår jag definitivt vad som menas.

Jag håller inte med din kollega - men håller samtidigt med.

Det vill säga, jag ser det inte som något som används i vardagen.
Men om någon gör det tecknet, förstår jag definitivt vad som menas.
Men vad menas då?

I min lilla hjärna så innebär time out att man bryter spelet för att samråda, byta spelare etc.

Vad det skulle innebära i en grupp människor som samtalar det begriper jag inte :confused::confused:

Att det skulle vara allmänt accepterat och använt håller jag inte med om, däremot hade jag nog reagerat på "rätt sätt" om någon använt det (ie avbryta pågående diskussion och ta om).

Spontant känns det dock omständligt med tysta handtecken på möten där det är fler än typ 3-4 personer. Att utse en ordförande med uppgift att hålla diskussionen i spår känns som en bättre lösning. Förutbestämda tidsramar (punkt 1 får 15 min, punkt 2 får 30 min etc) där man skoningslöst bryter diskussion när tiden är slut kan också fungera väl.

Skulle ngn göra så under ett möte skulle jag tolka det som att personen vill avbryta diskussionen och ta en paus. Och därmed att samma diskussion ska tas upp igen efter pausen.

Tolkningen att tecknet skulle innebära att vi ska återgå till dagordningen när tecknet görs känns för mig helt främmande.

Å andra sidan finns det inget tecken eller gest tror jag som jag skulle tolka som ”återgå till dagordning/ämnet”. Det behöver sägas, förslagsvis av en moderator/ordföranden.

Jag blev lite ställd.

Bukepedia - hjälp!
Jag har stött på det i samtal och annat men tycker inte så mycket om det. Har känts fel och malplacerat varje gång.

Kanske är det bara jag?
Alternativet med ordförandeklubba är för mig vant och tryggt. På ett sammanträde är det skönt att få ett klubbslag som bekräftelse på det man just kommit överens om.
I min värld är det dessutom så att man på ett sammanträde faktiskt inte fattat beslut innan man ställt proposition och sedan klubbat resultatet.

Det blev så tokigt i min hjärna när klubbslag skulle vara likställt med ett time out-tecken?
Klubbslag är inte till för att bringa ordning, och time out är något i sporten. Jag har inte sett de två mötas.

Om jag satt på ett möte där någon i gruppen gjorde ett tyst tecken skulle jag inte begripa vad som menades. Jag skulle fortsätta babbla tills nån harklade sig och tog ordet.....:D

Kanske är det bara jag?
Alternativet med ordförandeklubba är för mig vant och tryggt. På ett sammanträde är det skönt att få ett klubbslag som bekräftelse på det man just kommit överens om.
I min värld är det dessutom så att man på ett sammanträde faktiskt inte fattat beslut innan man ställt proposition och sedan klubbat resultatet.

Det blev så tokigt i min hjärna när klubbslag skulle vara likställt med ett time out-tecken?
Klubbslag är inte till för att bringa ordning, och time out är något i sporten. Jag har inte sett de två mötas.

Om jag satt på ett möte där någon i gruppen gjorde ett tyst tecken skulle jag inte begripa vad som menades. Jag skulle fortsätta babbla tills nån harklade sig och tog ordet.....:D
Om man sitter på ett möte sitter man väl inte och babblar? Ni kanske borde börja där.
Något som man kan använda är ju annars talpinnen/bollen dvs när man håller i objektet talar man, alla andra är tysta. När man vill tala ber man om objeketet och lämnar det sedan vidare till nästa när det är klart. Man kan även låta talobjektet gå en runda i gruppen så man försäkrar sig om att alla närvarande har en möjlighet att få ordet och lämna sin synpunkt.

Om ni har ett allmänt babbelbehov är det bättre att bryta upp i grupper och sedan mötas igen efter en stund och summera vad respektive grupp kommit fram till eller samtalat om för att sedan komma vidare.

Kanske är det bara jag?

Jag tror någon tittat för mycket på amerikanska domstolsserier... :D Blir det högljutt i salen kan domaren smälla ner klubban flera gånger i rad och ropa: "Order, order" :laugh:

Om man sitter på ett möte sitter man väl inte och babblar? Ni kanske borde börja där.
Något som man kan använda är ju annars talpinnen/bollen dvs när man håller i objektet talar man, alla andra är tysta. När man vill tala ber man om objeketet och lämnar det sedan vidare till nästa när det är klart. Man kan även låta talobjektet gå en runda i gruppen så man försäkrar sig om att alla närvarande har en möjlighet att få ordet och lämna sin synpunkt.

Om ni har ett allmänt babbelbehov är det bättre att bryta upp i grupper och sedan mötas igen efter en stund och summera vad respektive grupp kommit fram till eller samtalat om för att sedan komma vidare.
Fler metoder https://www.nsph.se/wp-content/uploads/2014/09/17_Metoder_vid_sammanskomsterna.pdf

:D
Hur man håller ordning på ett möte vet jag. Är tränad sedan 45 år tillbaka. Det behöver jag inte råd om.

Detta är inte bekymret. Trådämnet är tecknet.
Att det skulle vara något universellt och internationellt. Att det används för att strama upp ett möte som flutit ut.

Jag tycker absolut att det universellt betyder typ "shut up och sluta med vad det än är ni gör", dvs i en mötessituation skulle det för mig betyda "sluta babbla och lyssna istället".

Så som du skriver i första inlägget tolkar jag inte din kollega som att hen menar att det specifikt skulle vara ett tecken för möten, utan att det förstås på samma sätt överallt. Det kommer ju från sportvärlden såklart men jag fattar vad hen menar.

Skulle nagon gora ett time-out tecken skulle jag tolka det som att denne vill pausa motet (kaffe/toa paus liksom), inte att denne menar att man bor aterga till dagordningen.

Sen, lite spinoff, men att ha en talpinne/boll - forekommer det verkligen? Kanns det inte lite.. infantilt?

Jag som är ointresserad av sådana sporter var tvungen att googla för att förstå vilket tecken som avses. Om någon gjorde det skulle jag tro att hen försökte bygga korthus med händerna eller övade utgångsposition till någon kampsport eller så. Alltså ett något udda sätt att få uppmärksamhet under ett möte.

Jag hade förmodligen inte kopplat om ett sådant sporttecken användes på ett möte.
Eller om jag gjort det så hade jag trott att det menades att man ville ha en paus.
Och då hade jag tyckt det var märkligt att man inte bara kunde säga "kan vi ta en paus".

Framför allt hade det nog tagit tid innan jag förstod att vederbörande faktiskt avsåg att kommunicera till mötet om man inte innan talat om att använda handtecken som signaler. (och då spelar ju vad man kommint överens om större roll än om det är "universiellt")

Jag som är ointresserad av sådana sporter var tvungen att googla för att förstå vilket tecken som avses. Om någon gjorde det skulle jag tro att hen försökte bygga korthus med händerna eller övade utgångsposition till någon kampsport eller så. Alltså ett något udda sätt att få uppmärksamhet under ett möte.

Jag fick också googla! Hade någon använt ett sånt tecken på ett möte hade inte jag heller fattat något.

Och på en BR-stämma, det gick ganska hetsigt till den gången :)
Eh? BR - är du aktiv där?

Eller menar du verkligen BR?
1540304279016.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka