Time for Change! Tips för hög manke.

Sv: Time for Change! Tips för hög manke.

Kan stämma. Kommer bara i håg att hästarna med hög manke på ridskolan ofta hade kieffer sadlar.

Jag tycker nog inte mankarna vi sett på bilderna är så enormt onormalt höga, men både höga och långa, min har liknande....,tyvärr, och jag tror nog vissa kieffer kan passa, men jag skulle aldrig i livet rekommendera kieffer till någon efter att ha haft en:crazy: Fast det finns ju olika modeller så det kan vara orättvist också.

Porblemet är att sadeln inte kan vara så lång om inte hästen har lång rygg dessutom, när manken tar upp halva ryggen....:crazy:

Kan rekommendera Passier Hubertus Schmidt!
Måste provas ut av sadelmakare men den sitter sedan som gjuten och kan ändras om hästen ändrar sin rygg.
Helt fantastisk!!! :)

haha. nej nej. Över ryggen låg den som IWn - helt tomt i mitten och mycket "tryck" i bak. Och den var inte bred i midjan nej :p

är det "tomt" i mitten så är sadeln för rak och/eller för lång. att hon trivs bäst med harry dabbs tyder även på det att hon kräver en betydligt svängdare sadel än vad man kan tro. att sadlar glider fram beror även det ofta på att dom är för långa och raka så att ländryggen puttar fram dom när hästen rör sig. prova prestige och jaguar!

Min stora har en riktigt rejäl manke och djupaste delen av ryggen precis bakom manken sen är han rak upp mot korset.
Problemet med honom var att hitta en sadel kom kom ner ordentligt på ryggen MEN inte klämde manken eller var för böjd.

Svaret på problemet var en Amerigo classic. Jag kan inte heller rida med breda midjor, får väldigt ont i höfterna. Så nu är både jag och Callis nöjda :D

Dom har ju inbytes garanti om de musklar ur den kan jag tillägga om man är rädd för det :)

Precis min teori :bow:

LadyLusifer: Jepp. Att kika efter Amerigo blir det helt klart!

Klart du ska prova allt, men min tanke är att de flesta amerigo är för raka om hästen trivs med harry dabbs? OM jag helt missförstått så är harry dabbs lika svängd som den djupare jaguaren :confused:

Men amerigo kanske har svängda också, jag trodde bara att de är raka i mer eller mindre grad, vissa mer spikraka andra inte så spikraka:confused: Classic tex kan ju knappast gå om HD passar:confused:

/Flash glädjedödaren:cool:

Kan lägga till när jag tittar att den är inte helt olik min i rygg o manke av vad man ser, och då finns amerigo som passar men hur HD kan passa begriper jag inte alls.........?

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan inte påstå att HD passar. Men min häst känner att hon kan röra sig helt fritt och hon får inte ont i ryggen.
Jag har inte planerat att köpa denna sadel vilket jag skulle kunna få om jag ville. Jag upplever att den är lite för svängd - precis som du säger.

Annars hade jag ju haft rätt sadel nu och då hade problemet varit ur vägen! :idea:

Amerigo Classic är för rak t o m för min raka häst. Den ligger an fram och bak och nuddar inte ryggen på mitten. Väldigt vanligt enligt min "sadelguru" för just Classicen.

Min häst har ju en Albion SLK som ju är den sadel din häst inte kan ha längre. Amerigo Classic var som sagt helt fel för min häst. Jag önskar att min häst vore mer svängd för jag ville ju verkligen ha en Jaguar och det finns inte på kartan, den är för svängd.

Bra hjälp jag var va? Hehehe

Jobbigt läge!
Är SLKn för rak eller svängd för henne? Har du provat K2? Den ska ju passa raka ryggar plus att de nya finns med smalare midja.

Synd att att det är långt annars kunde du ha fått testa min.:)

För rak. Då k2 passade min ponny så tror jag inte den är aktuell för pollen. Men tack för tipset:)

Jag ska försöka komma iväg och plocka på mig några alternativ nu i veckan. Allra helst hade jag velat vara snorrik och kunna köpa skräddarsydd Hennig åt både mig och häst :angel:

Hahaha..ja det skulle ju vara det bästa! Vad kostar en sådan där sadel egentligen?

Har du testat Wellinton Elite? Den hade jag till min häst när hon var lätt svängd. När hon raknade väldigt mycket mer fick jag gå över till SLK:n.

Värt att prova :) Är SLK:n för rak kan du knappast ha Amerigo Classic.

Wellington fick jag låna när vi skickade SLKn till England för makeover i hopp om att den skulle bli bättre (4000 i sjön...). Då hade jag den med fårskinnspadd och den var mycket bra. Ingen ryggont där heller. Så ja, Wellington står på listan! :) :bow:

Nu har jag prövat två Prestige. Ingen var bra.

Ska dock testa Röösli nu i dagarna. Får låna en som finns i samma stall, praktiskt!
När det ligger på är det inte så mkt att ha, men jag har en teori om att den passar i arbete. Värt att testa.

Rööslin var bäst hittills! :banana: Bossorna släppte knappt från ryggen!

En fråga. Är Röösli och Wellington lika?

Har nu ridit i Röösli i 2 veckor, och måste säga att den är riktigt skön. Vet tyvärr inte om röösli och Wellington är lika....

Liknande trådar

Dressyr Hoppas ni inte är för trötta på sånnt här. Ska nog ka och kolla på ny sadel på semestern. Vet inte om min innoa ligger optimalt...
Svar
9
· Visningar
2 179
Senast: __Stilett__
·
Utrustning Det var tal om att det skulle göras en allomfattande sadelguide för vilka sadlar som passar vilka hästar. Jättebra idé tycker jag-men nu...
Svar
9
· Visningar
2 496
Utrustning Denna sadeldjungel! Snart dax o börja leta ny sadel o då e de ju bra o ha ett humn om vilka märken som överhuvudtaget e värda o glo på...
2
Svar
23
· Visningar
2 322
Senast: Solvira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar