Dressyrsadelråd! *ryggbilder* Diabolical_kitten????

Sv: Dressyrsadelråd! *ryggbilder* Diabolical_kitten????

Boj skrev:
Allvarligt, det är snudd på omöjligt att tala om för dig vilken sadel din häst skulle kunna ha. Man kan ev ana vinkeln, men sen tar det stopp. Jag tror att du skulle uppleva samma sak om vi började diskutera skor, för det som en kan ha funkar inte på nästa osv.

Det absolut billigaste alternativet är att anlita en kunnig sadelmakare, gärna där man har flera olika typer av sadlar och dessutom kan/får provrida i dem och jämföra. Då brukar man faktiskt komma undan med att hitta en sadel som passar, istället för detta alternativ att prova och försöka själv. Resultatet brukar som oftast bli ett evigt byte av sadlar, och inget passar.:crazy:
:bow: Ytterligare kommentarer är överflödiga! :bow:

//Alice

De va nog inte riktigt så jag menade! Tänkte mest på vilka bommar som är svängda o inte svängda eller hur man nu ska uttrycka det! O då tänkte jag att jag lägger dit bilderna så man "ser" svängen ;) För man vet ju att vissa märken är väldigt raka i bommen o en del mer svängda, men jag har ingen koll på vilka! Därför jag skrev dom märkena jag tittat på som jag tycker verkar intressanta o sen att man kanske bara kunde säg att det o det märket går bort för de är väldigt raka osv...... Förstår du hur jag menar? Men de kanske inte går ändå....... Men så va tanken :D

Jag har inget emot att anlita en sadelprovare/sadelmakare va man nu vill kalla det. Problemet för mig har bara vart att hitta nån som verkligen e BRA! Vart hos 2 olika här o de e kört med båda om man säger så! :crazy: Men nu har jag hittat nårra ställen som verkar vettiga :)

Tänk inte så mycket i termerna "rak" och "svängd" för det har med mer saker att göra än så. Så mitt tips (om jag öht ska ge något) blir faktist att prova alla på listan om du inte har mer "hum" än så.
Det är en sak att passa in sadeln i stallgången och en helt annan när hästen kommer i arbete. Bara för att sadeln ligger 100 i stallgången behöver det inte per automatik betyda att den passar när hästen arbetar.

Visst är det svårt att hitta sadelutprovare som är objektiva för olika sadelmärken och som verkligen kan sitt område! Det finns många kvacksalvare på marknaden. Det gäller att skaffa sig en grundkunskap så att man kan föra en bra diskussion med utprovaren och kunna se om det verkar rimligt eller helt åt h***te. :D

Att ge sig på och prova ut sadlar via nätet är ett vanskligt företag som bör undvikas, tycker jag. Det enda som gäller är att klämma och känna. Det är svårt över nätet! Det finns sadelsidor där man kan lära sig en del grunder i utprovning, men man kan inte få "finliret" eller erfarenheten från en kunnig utprovare.

//Alice

Det var ju det jag såg. ;) Jag tror att de finns i två modeller, men är inte riktigt säker. Köpte ju som sagt min begagnad. De säljs dock på Hästbiten i Stockholm, du kan gå in på deras sida och kolla! :) De finns i upp till fit 5, där 4 är vid tror jag. 3 är i alla fall normal.

Haha, det låter som mitt sto, det! :rofl: 20 minuters skritt i skogen räckte förut för att få henne så svettig att det droppade om henne! :p :crazy: Det häst jag har som påminner om din i färgen får dock inte så mycket vinterpäls (nästan ingen alls) så jag brukar inte behöva klippa honom.

Liknande trådar

Dressyr Hoppas ni inte är för trötta på sånnt här. Ska nog ka och kolla på ny sadel på semestern. Vet inte om min innoa ligger optimalt...
Svar
9
· Visningar
2 179
Senast: __Stilett__
·
Utrustning Flatback eller inte spelar ingen större roll, men gärna både knä- och vadstöd. Ska passa på en förhållandevis rak, bred rygg med knappt...
Svar
2
· Visningar
808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka