Time for Change! Tips för hög manke.

lektra

Trådstartare
Nu är det dags för att kasta sig ut i sadeldjungeln igen för Zalzas skull.

Min Albion SLK är numera värdelös för hennes rygg.

Rider just nu i en Harry Dabbs som ligger betydligt mer fördelaktigt, hon får inte ont i ryggen av den. Hennes höga manke kommer inte heller i kläm. Jag hade en Wellington ett tag när min Albion var på ombyggnad, Då med en fårskinnspadd under och ryggonten försvann igen.

Jag tänkte att jag då kunde försöka hitta Jaguar på begagnat. Då började jag också fundera på Amerigo som jag faktiskt aldrig har känt och klämt på. Hur är de modellerna med höga mankar?

Jag tänkte vidga mina vyer lite. Zalzan själv är väldigt tydlig med vad hon gillar så det är bara att tips på om märken och modeller! :banana:

Ni som är experter kanske skulle uppskatta bilder? Jag ska försöka fixa några fördelaktiga!

För att se hennes ryggvinkel:
24314661.jpg

TPF! :laugh:

Sv: Time for Change! Tips för hög manke.

jag kan varmt rekomendera harry dabbsen. jag har en hemma;) är verkligen jättenöjd med både sadel och kvalite och hästen har blivit mycke mycke bättre i ryggen sedan den köptes och den finns att få tag på begagnar för bra pris.

jag gillar även wellington men jag har endast testat greenline men det är också fina sadlar men tycker ändå att harry dabbsen är bättre om man jämför läder och hantverk.

Min kamel som har en väldigt hög manke gillar sin Amerigo Cervia (tror jag modellen heter iaf :D)
Vad jag har hört så är ofta problemet med Amerigo att de åker fram, men min häst har ju inte riktigt förutsättningar för att ngt ska åka fram öht, så det har jag aldrig behövt fundera över.

Här är en bild där man kan se lite hur han ser ut.
exterior111.jpg

Din häst och Prince Fairs häst har både höga och LÅNGA mankar, vilket är den största utmaningen när man letar sadel - jag vet, för jag har en likadan häst. Jag har en Bates IW som passar hästen helt underbart.

fast jag tycker IW känns för rak för lektras häst och om man jämför den med wellington och harry dabbs som hästen fått mindre ont i ryggen av så är dom ju svängda.

För rak? den passar mitt fullblod med rak/lite övrebygg tendens som en smäck, för hans rygg blir helt rak under arbete. så det beror nog på hur hästen jobbar iarbete, men inte tycker jag Lektras häst ser särskilt svängd ut i ryggen? :confused:

jag tycker inte heller att den ser speciellt svängd ut men jag tänkte mer att eftersom hästen verkade trivas bättre i dom som va mer svängda så kändes IWn för rak;) va krångligt de blev haha hoppas du förstår vad jag menar. :D

en del hästar är ju väldigt känsliga för att sadeln trycker på länden och då IWn har kilbossar och inte wellington och harry dabbs utan dom lättar ju av tidigare från ryggen så kan det ju va något att tänka på

Okej jag förstår resonemanget.

Huruvida kilbossor trycker eller ej beror ju helt på hur långt sadel läge hästen har. Jag ville bara ge ett tips, som kan vara värt att prova helt enkelt :)

ja jag tycker man ska testa så mycke man bara kan för ibland tycker dom där små kusarna inte altid som man tror;)

IW funkar inte. Den kommer för nära manken. Sedan är den midjan för bred för mig. Jag knäcker höften hela tiden :p

Fler tips tack!!!

Zalzan har däremot förutsättningar för att sadeln åker fram. Jag rider aldrig utan antiglidpadd mellan rygg och schabrak. Ibland behövs även en mellan sadel och schabrak (det hoppas jag få slippa med ny sadel). :angel:

KL

Jag har testat en kompis Farmland Coltrane(?) som låg alldeles stilla på ryggen (ovanligt) men den var väldigt nära manken så det ville jag inte, annars låg den verkligen trevligt. Jag har iof bara ridit i den en gång med fel stövlar, men det var mitt intryck.

Röösli kanske kan vara något? Underbara sadlar :love: Passade inte på mitt manklösa djur och min kompis har en till sin med ganska mycket manke och det funkar perfekt.

Prestige Leonardo och Doge kanske också kan funka?

Annars är ju Jaguar otroligt sköna, gillar dem bättre än Amerigo, men det är ju så olika från person till person.

Jag tror du skulle behöva ta lite bättre bilder från olika håll också, och sen om du är snäll kanske nån användare som börjar på N och slutar på 01 :D kikar in och kommer med lite bra idéer:idea:

Du kommer att inse att du inte kan nåt alls om sadlar men det får man ta:angel::D

Jag har väll inte bästa kollen, men jag tänkte bli sadelutprovare :p
Jag har inte koll - men hästen har helt klart! :D

My dear...hur ser hon ut under arbete? Hur hon ser ut stillastående i hagen är tämligen ointressant även om hon är en söt häst!:love::D

Om du kunde låna typ, en Wellington, en Röösli, Farmlandsadeln o ha kvar Dabbsen så kan jag erbjuda mig att komma o titta när du provar om du vill ha hjälp? De 2 första kan du väl låna av du vet vem?

En Jagga borde bli väl svängd för henne.

Min häst har också väldigt hög manke, låg rygg när hon står still, men blir väldigt rak i arbete. Hon gillade verkligen den Amerigo Classic jag hade ett tag. Tyvärr växte hon ur den väääldigt fort. Stor nackdel med en så dyr sadel att den inte går att ändra bommen på.

Amerigon:
26133409.jpg

Ryggen:
26658698.jpg

Ryggen i arbete:
25297313.jpg

Röösli glömde jag bort. Den passade när vi köpte Albion, men jag slängde på en här om dan. Den låg precis som IWn - fast bättre i manken.

Nu kan ju jag inte överdrivet mycket om sadlar eller så, ha överseende med att det jag säger kanske är helt åt skogen.
Men, jag har en Edinburgh som jag är väldigt förtjust i. Denhade jag påmin förra häst som hade väldigt mycket manke, kan det vara något?

Öh? Fattar inte vad du menar? Provade du en Röösli häromdagen o hur låg den? Om den ligger för nära manken så kan ju det bero på att den är för vid o inte att själva sadelmodellen inte passar. Och sen har jag svårt att tro att du menar att Rööslin var för vid i midjan för dig? För de är ju smala...

Du måste nog gå in lite mer på vilken bomvidd vi talar om? Hon ser ju inte direkt smal ut över ryggen men bilden är ju från sidan så det är svårt att se?

haha. nej nej. Över ryggen låg den som IWn - helt tomt i mitten och mycket "tryck" i bak. Och den var inte bred i midjan nej :p

Liknande trådar

Dressyr Hoppas ni inte är för trötta på sånnt här. Ska nog ka och kolla på ny sadel på semestern. Vet inte om min innoa ligger optimalt...
Svar
9
· Visningar
2 179
Senast: __Stilett__
·
Utrustning Det var tal om att det skulle göras en allomfattande sadelguide för vilka sadlar som passar vilka hästar. Jättebra idé tycker jag-men nu...
Svar
9
· Visningar
2 496
Utrustning Denna sadeldjungel! Snart dax o börja leta ny sadel o då e de ju bra o ha ett humn om vilka märken som överhuvudtaget e värda o glo på...
2
Svar
23
· Visningar
2 322
Senast: Solvira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar