Tillverkning av ensilage?

chippen86

Trådstartare
Hej!
Har en liten fundering angående ensilering...Vi brukar normalt sett göra de runda, stora ensilagebollarna till våra hästar.
Dessa går dock inte att använda under vår och höst, det är för stora mängder i dem. Fram till nu, har jag köpt vanligt hö, under dessa perioder.
Nu har jag dock sett en kille, som gjort små fyrkantsbalar och plastat. De är alltså i storlek med en vanlig hårdpressad höbal på 25-30kg. Dock är de givetvis tyngre. Dessa tycker jag verkar vara en vettig storlek på.
Som de ser ut, så är de packade precis som en vanlig hårdpressad höbal, i skivor alltså... Så, min fundering är, kan man tillverka dessa, genom att hårdpressa med en vanlig balpress, för torrhö, och sedan plasta dem, med en vanlig balplastare för rundbalar?
Eller är det någon som vet hur man "tillverkar" dessa småbalar? Hade ju varit smidigt om jag kunnat ta en del av det jag slår och tillverka dessa balar istället, då skulle jag inte behöva köpa hö... (Har en häst som blir hostig av hö...)

Sv: Tillverkning av ensilage?

Det hade varit smidigt men det går inte.
En rundbalsplastare är gjord för just rundbalar och dessutom krävs en viss storlek på balarna.
Killen som plastar åt oss kan plasta 110cm-150cm balar, är balarna mindre (ca 90cm som hade varit en bra storlek annars) så blir dom inte täckta på rätt sätt utan får för lite plast på kortsidorna.
För att plasta små fyrkantsbalar krävs en speciell plastare. Däremot kan man pressa balarna med sin vanliga press förutsatt att den ger rätt storlek på balarna. (vår ger väldigt små balar)

Ok, vad rör det sig om för typ av plastare då?
Kan man pressa ensilaget, med vilken press som helst, trots att det är blött, eller måste det vara något speciell variant på det också?

Hur små storbalar går det att göra med en vanlig rundbalsmaskin då?

Har köpt "små"balar på ca 200 kg, skitbra storlek.

Ska se om jag kommer ihåg att mäta mina balar...

Hmm, det där var intressant, det var precis sådana där balar jag såg... Har du erfarenhet av att använda den typen av balar, är det smidigt, jämfört med runda småbalar eller stora rundbalar?

Jag köper små fyrkantbalar på 150 kg packade två och två eller packade med mindre mängd plast på varje bal och sen två och två.
Dom höll sig i augusti minst 10 dagar när vi hade spridit ut kakorna på trägolvet. Till dessa används en särskild press och plastare. Finns olika rundbalspressar, en del går att pressa små och stora andra bara stora balar! Kanske finns särskilda för små rundbalar men vet ingen som har som jag känner så det låter jag vara osagt!

De jag sett har varit balar i storleken 40-50 kg...
Om jag ska ha de som är packade på 150-300kg, tappar det ju liksom lite vitsen, eller?

Gör som vi gör istället, torka silaget till hö och pressa rundbal och plasta, då håller det hur länge som helst när du öppnat!

Då tappar man ju poängen med ensilaget... Det man vinner är att man kan sköra ensilaget i rätt tid, utan att behöva bry sig särdeles mycket om vädret... Ska jag torka det till hö, är jag beroende av en sammanhängande period med uppehåll.... Denna sommar till exempel, har det varit nära nog omöjligt att lyckas med det...
Men absolut, har även provat den varianten, alltså hö i rundbalar...

Som jag har förstått det fungerar det relativt ok att använda en vanlig balpress för torrhö men du behöver en speciell plastare. Det är viktigt att det går att få tillräckligt hög densitet på balarna för att du ska få ett bra hygieniskt foder. Balarna måste väga minst 30-35 kg oavsett torrsubstanshalt eller densitet för att kunna plastas in. Det innebär att ju torrare grönmassan är desto högre baldensitet måste pressen ge. Högre baldensitet ställer större krav på pressens knytare och nålar.

http://www.hastsverige.se/sida92.html
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/Rapport småbalsensileringpdf.pdf

Det tråkiga är att det inte alltid är så lätt att få tag i en småbalsplastare och får man det så är dom dyra.

Beror inte det på vilken modell man väljer? Såg en ute för ungefär 45000, vilket är småpotatis om man jämför med vad en stor rundbalspress kostar... Eller har jag sett fel? (Småbalspress för fyrkantsbal på ca 30-50kg, tror jag att det var jag såg)...

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, som rubriken lyder så undrar jag om man har fula balar (väldigt ojämn form) betyder det då att dem är dåligt pressade? Har använt...
Svar
5
· Visningar
1 573
Senast: Mitrolle
·
Ekonomi & Juridik Jag har lite funderingar om vilket strö som egentligen är mest ekonomiskt. Det jag har att välja på är kutterspån 75:-/bal den vanliga...
2
Svar
23
· Visningar
3 007
Senast: cutty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar