tillvänjning på bete

R

ratjacks

Hej hur lång tid och hur länge per dag låter ni era hästar va på det nya betet innan ni släpper dom där för gått ?
MVH Gp

Sv: tillvänjning på bete

Jag börjar beta min häst så snart gräset börjar växa, ca 2 månader innan betet. Blir inte varje dag och och inga jättelånga stunder till att börja med. När det börjar närma sig så försöker jag få till åtminstone 2 timmar om dan.

När gräset börjar växa brukar jag låta min häst beta i grimskaft i vägkanter, gräsmattan och runt omkring. Sen när vi släpper dem i hagen brukar det inte vara några problem.

Brukar börja två veckor innan betet "på riktigt" med att vänja min häst. Tio min två dagar, 15 två osv, ökar med fem min per 2 dagar ca, men slutar öka när det är vid 25-30 min, aldrig längre än så. Funkar jättebra.

Så fort det gröna gräset börjar växa tar vi en gräsätarpromenad lite då och då. Ca 1 månad före betet betar vi lite mer och ca 2 veckor före betessläpp brukar jag ha med ordentligt med gräs och lägga in i boxen. Har stor tomt hemma som behöver köras med trimmer, det blir pållens gräs...

De får beta in sig själva. Släpps i mars/april.

vi släppte hästarna i en av sommarhagarna nu i veckan, nu första veckan bara halvdagar. Gräset har knappt börjat växa än, så det blir nog bra att vänja in på det.
Den hagen kan andå inte användas i sommar så vi passar på nu(pga insekter där..) att ha den som invänjning...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka