• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare blohme
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 732
B

blohme

min häst behöver tillskott av magnesium och selen ...
någon som har koll på ngt 'mineralfoder' (?) som innerhåller detta?

/blohme

Sv: tillskott

De flesta färdigblandade minerlafodren innehåller ju båda två. Beroende på vad som behövs kan du räkna fram vilken sort som passar bäst.

Annars är ju ett säkert kort att ge tokosel en gång i veckan. Biomag innehåller magnesium och fosfor och ges dagligen.
Men dessa två kombinerat ger selen, magnesium och fosfor. Eftersom kalcium inte är farligt att överdosdosera skulle ajg kanske fundera på en färdig blandning ändå. Räkna och se hur mycket som behövs så kan du säkert få tips på vad som är lämpligast.

Sv: tillskott

min häst behöver tillskott av magnesium och selen ...
någon som har koll på ngt 'mineralfoder' (?) som innerhåller detta?

/blohme

Krafft säljer magnesium tillskott för sig i en dunk och selentillskott finna att köpa för sig också, det heter Tokosel och säljs bl a på Apoteket.

Om det bara är dessa mineraler du behöver tillsätta så skulle jag hålla mig till det. Ger du nåt med fosfor kan det bli fel balans mellan kalcium och fosfor... Och om du ska ge nåt färdigt mineralfoder så behöver man helst veta VILKEN som passar i din foderstat (kan bli t ex alldeles hiskeligt mycket kalcium och ändå för lite fosfor i foderstaten).

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
494
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: Raderad medlem 148240
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka