tillskott vid tidigt skördat och blött ensilage?

cahs

Trådstartare
Sitter här och tänker på de små magarna. Balarna vi har nu är skördade lite sent men är återväxt, ej längre än 50 cm alltså. Så vi pratar ju ett kraftigare ensilage med inte så mycket fibrer i som de är vana vid. De blöta balarna får de i hagen. Inne på natten har vi torrare av hanteringskäl.

Så frågan är, är det någon mening med att köpa hem linfrökaka eller foderjäst för att hjälpa magarna lite? Eller är det tex betfor som gäller?

Sv: tillskott vid tidigt skördat och blött ensilage?

Tror inte att de kommer rata ensilaget ute för halm. Sly att tugga på har de i anslutning till balen, skulle kunna fylla på högen med. Har förövrigt ingen tillgång av halm av kvalité inom ett par mil.

Det är inte ens säkert att behovet att tillsätta något finns. Men då jag åker på min veckohandling av hästmat imorgon så vill ha något i bakhuvudet om jag ser ett behov.

Hästarna brukar faktiskt själv välja att äta en hel del halm om man serverar dem finstråig andraskörd med lite väl lite växtfibrer i, de känner väl helt enkelt själv att magen behöver få i sig lite mer växtfibrer och äter med glädje massor av halm. Ser det varje år när vi fodrar med andraskörden att vips går det dubbelt så mkt halm i boxarna. Så prova att servera en hög med fin halm ihop med hösilaget så är det inte alls omöjligt att de väljer halmen.

Problemet är dock att halm av bra kvalité är svårt att få tag på. Det finns fortfarande kvar lite av förra balen (kraftigare strån) ute och det vi har inne är även det kraftigare strån.

Foderjäst har ingen inverkan på magen utan är ett proteintillskott. Ska du ge jäst för magen ska det vara vanlig bakjäst d v s en jäst med levende jästkultur i. Foderjäst är en restprodukt som inte innehåller någon verksam jästkultur alls.

Foderjäst har en positiv inverkan på tarmfloran

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-veterinar/rdsh/gar-det-att-starka-immunforsvaret-med.htm

Citat
"Foderjäst förbättrar hästens tarmflora och därmed indirekt matsmältningen."

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-foder/jenny_redgard/ska-man-ge-fanghasten-foderjast-hela.htm

Citat
"Med en bra foderstat tycker jag inte att du ska behöva ge foderjäst kontinuerligt, även om detta inte är skadligt. Foderjäst kan du använda vid behov, till exempel i samband med ett foderbyte eller om hästen tillfälligt har en störd tarmflora. Det bästa för hästens mage och tarm brukar vara att ha en så enkel foderstat som möjligt, med fri tillgång till grovfoder och liten eller ingen andel kraftfoder."

Du kan citera hur mycket du vill för den senaste forskningen visar att det ska vara levende jäst och inte det som säljs som foderjäst. Kan ju vara så att experterna alt den som redigerar artiklarna inte tänker på att restprodukten säljs/kallas för "foderjäst" ute bland folk.

Ja just därför så ska det vara levande om det ska vara bra för magen enligt dagens forskning.

Den levande jästen hjälper till i blindtarmen där grovfodret jäser. Den avdödade jästen som finns i foderjäst och bryggerijäst är förnämlig näring för de goda bekterierna i grovtarmen. Det ena utesluter inte det andra.

Delvis knapplån.

Men om det är lägre fiberinnehåll i grovfodret, är det jäst som gäller eller linfrö, betfor med fibrer?

Jag hade börjat med en sak i taget. I detta fall Betfor eller annan betfiber utan melass eftersom det är fibrer du är ute efter.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 918
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Vilka foder/ tillskott är kan man ge som är bra för magen?:) Jag har 2 shettisar som just nu bara äter hösilage. Ponny 1 äter mellan...
Svar
9
· Visningar
1 662
Senast: Amha
·
Foder & Strö Något jag gått o tänkt på ett par veckor då min 5åring sprängs av energi snart känns de som :p Han går ca 60-120min/dag ungefär...
Svar
12
· Visningar
1 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka