Tillskott till luftvägar. (Pollenallergi)

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Moderatern får flytta om du tycker att tråden ligger fel. Jag har en häst som är under utredning med starkt misstänkt pollen allergi. Det visar sig främst i för hög andningsfrikvens vid både vila och arbete. Han är som sagt under utredning och behandling men jag har funderingar på att ge någon form av tillskott som hjälper vid luftvägsbesvär. Det är ju en djungel av olika medel och jag vet inte vilket jag ska välja. Ni som har luftvägshästar och främst då pollenallergiska vad använder ni? Jag har tittat mest på Finish line, cavalor, och global herbs men alla tips är välkomna!! :bow:

Sv: Tillskott till luftvägar. (Pollenallergi)

Jag tycker du ska avvakta tills utredningen är klar, kan ju tänkas att du får något utskrivet som hästen hellre bör ha i första hand.

Just nu så testar vi oss fram vad som funkar bäst i medicinsk väg men jag är lite ute efter något som kan stärka och förebygga istället för att lösa problemet när det redan har uppstått. Det kan ju inte skada med ett stärkande och luftrörsvidgande tillskott.

*KL*

Vänta med tillskott tills allt annat är klart. Annars kan ju tillskott och ev veterinärmedicin interagera.

Sen, du skrev 'luftrörsvidgande kan ju inte skada'. Det kan det ju förvisso, dock tror jag inte det finns något sånt tillskott.

De flesta tillskott för luftvägarna är för att dämpa hosta och eller lösa segt slem så det lättare hostas upp, dvs inte förebyggande alls egentligen rent så. Mer än möjligen om man har en dammallergiker man envisas med att ha i en olämplig miljö..

Men rent allergimässigt finns ju inget som verkar förebyggande på allergin rent så. Dock har flera haft gott resultat av att ge antihistamin (cetirizin). Finns köpa receptfritt på apotek (humanmedcin), men krävs mååånga tabletter. Finns studier på häst med lite varierande resultat men du kan ju ta upp det med din veterinär.

Annars så vad sjutton (namnet föll bort) medlet man puffar i näsborrarna - nostril vet! heter det, kan ju hjälpa såtillvida att mindre pollen når ner i luftvägarna och retar, men effekten håller ju inte så himla länge.

Men, vad finns det för pollen NU egentligen? Min är pollenallergisk (och dammallergisk) och helt obekymrad nu, därför jag blev nyfiken bara? (Han får inga tillskott för sin allergi, utan han står i så dammfri miljö som möjligt, och får kortison i inhalator när han behöver det under pollensäsong. Receptbelagt utskrivet av vet alltså.

Min ponny har pollen- och dammallergi. Första gången han behandlades för det fick han penicillin (som var till folk), tog ca 1,5-2år innan han behövde få en mindre kur med kortison. Det får han nu varje vinter så han är i ordning till våren. Men som dagar när det är mycket pollen ute eller vid tävling så får han 10-15ml finish line som funkar kanon bra! :)

Oj vad tråkigt, känner igen mig. Min häst hade också trolig pollen allergi och jag hade Nostril akut och sedan Breath Free från Dodson & Horrell. Finns flytande och i örtform , jag körde med den flytande. Det fungerade jättebra. Lycka till

*KL*

Men, vad finns det för pollen NU egentligen?

Gråbo.

OT.
Man vet att allergier blir allt vanligare hos människa. Man tror att vi i Sverige har lite för ren och infektionsfri miljö (det är betydligt ovanligare i Polen, så luftföroreningarnas förekomst torde vara avskriven).
Någon som vågar spekulera i huruvida det gäller häst också? Jag tycker man hör talas om allt fler allergiska hästar.
Jag funderar då på om det beror på att vi bygger för bra, täta stall och ströar med för dammigt strö??
Eller om det var lika vanligt procentuellt tidigare, men det fanns färre hästar och problemet därför inte lät höra av sig lika ofta???
Eller om man helt enkelt har blivit mer flitig att testa allergier hos häst???

Jag tror det ligger mycket i att fler hästar idag blir dammallergiska, och en allergi ökar ju risken för fler allergier. Men täta/re stall, högre temperatur i stallen, blötare höstar/vintrar som gör att t ex hö blir svårare att lagra osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka