Sv: Tillskott till luftvägar. (Pollenallergi)
*KL*
Vänta med tillskott tills allt annat är klart. Annars kan ju tillskott och ev veterinärmedicin interagera.
Sen, du skrev 'luftrörsvidgande kan ju inte skada'. Det kan det ju förvisso, dock tror jag inte det finns något sånt tillskott.
De flesta tillskott för luftvägarna är för att dämpa hosta och eller lösa segt slem så det lättare hostas upp, dvs inte förebyggande alls egentligen rent så. Mer än möjligen om man har en dammallergiker man envisas med att ha i en olämplig miljö..
Men rent allergimässigt finns ju inget som verkar förebyggande på allergin rent så. Dock har flera haft gott resultat av att ge antihistamin (cetirizin). Finns köpa receptfritt på apotek (humanmedcin), men krävs mååånga tabletter. Finns studier på häst med lite varierande resultat men du kan ju ta upp det med din veterinär.
Annars så vad sjutton (namnet föll bort) medlet man puffar i näsborrarna - nostril vet! heter det, kan ju hjälpa såtillvida att mindre pollen når ner i luftvägarna och retar, men effekten håller ju inte så himla länge.
Men, vad finns det för pollen NU egentligen? Min är pollenallergisk (och dammallergisk) och helt obekymrad nu, därför jag blev nyfiken bara? (Han får inga tillskott för sin allergi, utan han står i så dammfri miljö som möjligt, och får kortison i inhalator när han behöver det under pollensäsong. Receptbelagt utskrivet av vet alltså.