Tillskott till häst med ledproblem/artros

feel

Trådstartare
Vet att det finns en hel del preparat att ge till hästar med ledproblem/artros, men finns det något som bevisligen fungerar? Vilket/vilka? Tävlingskarens?

Har en häst med artros i halsen. enligt vet ska preparaten inte fungera lika bra på en sådan skada som de gör på tex en kotled men vill försöka iaf.

Sv: Tillskott till häst med ledproblem/artros

Lägger till en fråga, har hört om både hyaluronsyra och glukosamin, någon här som testat dessa eller vet mer?

Bevis och bevis, finns studier som visar effekt på glukosamin resp hyaluronsyra, och studier som visar på utebliven effekt. Förr ansågs inte oral glukosamin nå leden, idag har man ändrat sig och konstaterat att det gör det visst. Så även oral hyaluronsyra. Men det är ungefär så mycket 'bevis' som finns.

Jag ger ett kombinationspreparat med hyaluronsyra, glukosamin och kondriotin med märkbar effekt till en häst med artros (kotleds-).

Tidigare gav jag ett annat kombinationspreparat med glukosamin, kondriotin och hajbrosk till en häst med defekt i hasleden som retade kronisk inflammation. EXTREMT god effekt av tillskottet, och märkbar (samt dubbelkollad). Gav sen samma tillskott till en annan häst med liknande men inte samma problem och kunde lika gärna gett henne två sockerbitar per dag - effekten av tillskottet var på henne noll. Så det kan vara högst individuellt med.

Det som kan sägas är väl att idag så de veterinärer som rek det rek oftast hyaluronsyra och gärna kombinationsprep - men det finns eg inte så mycket mer tyngd än veterinärens tro bakom det.

JÄMFÖR DOS OCH INNEHÅLL dock när du ska köpa, det kan skilja enormt! Titta inte bara på pris per förpackning!

Min gamla Madame fick glukosamin och nyponpulver och det funkade bra. Fast efter ett tag ville hon inte ha nyponpulvret, antar att det smakade starkt.

Min gamling hade jätte problem med lederna dom sista åren och hade med största sannolikhet artros(inte röntgad). Jag började ge honom glucosamin och det vart betydligt bättre av det och det stoppade upp förloppet, och under 4 år så vart han inte sämre utan var betydligt bättre än han var innan jag började med det.. så jag tror stenhårt på glucosamin!

Rekommenderar back on track. Finns att köpa som has skydd. Har det till min pålle.
Nu kan ju inte han prata men min pappa har atros i sina knän. Jag köpte ett skydd till honom för ett tag sedan. Och han säger att så bra som han är nu har han inte varit på flera år. Nu kan han gå till jobbet utan att det gör ont i knäna. Resultaten kom snabbt på honom. Bara några veckor.

Så svårt är det inte. Där jag jobbade förrut så hade en häst BoT på käkleden.

Inte för att jag tycker att BoT fungerar.

Hur smala halsar har dina hästar? :o:D

Jag vet jag å att man kan klippa klistra. men de må ju finnas betydligt bättre delar att använda till halsen än ett hasskydd ;)

Min ena häst har pålagringar båda fram o kissing spines och min andra häst är 24 år o allmänt lite "gammelstel".
Jag ger båda nyponpulver och tycker det funkar bra.

Tyvärr tror jag det är individuellt på hur hästar reagerar på olika preparat. Glucosamin funkar sådär och BoT suveränt
på min stora. Prova dig fram så du hittar det som passar bäst för just din häst.

Lycka till!

Senast ändrad:

Jag ger min gammelgubbe gurkmeja o han e så mycket bättre av de. Piggare och rör sig mycket bättre. Har testat o sluta ge han gurkmeja i perioder och han blir tröttare o sämre i lederna direkt. Har nu beställt flexijoint med glucosamin,msm,tuppande osv för o se om det möjligen funkar ännu bättre, om inte återgår jag till gurkmeja som är betydligt billigare:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel...
2
Svar
33
· Visningar
2 043
Senast: Masse
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 098
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka