Tillskott/örter

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Ammon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 240
A

Ammon

Satt precis och tittade på en viss känd auktions sida, då jag hittade på preparat som:

*Gurkmeja (Cirkulationshöjande, ledskyddande. Hjälp mot inflammerade leder och muskler)
*Rosmarin (Verkar antiinflammatoriskt, stärkande, blodrenande samt stimulerar och ökar genomblödningen. Avkok av rosmarin kan man använda som myggmedel)
*Johannesört (Verkar antiinflammatoriskt, lugnande, sammandragande och befrämjar sårläkning, cirkulationshöjande)
*Lakritsrot, hackad (Verkar slemlösande, lindrande, antibakteriell samt motverkar virus. Används med gott resultat vid hosta!)
* Munkpeppar (Verkar hormonbalanserande och lugnade. Används med gott resultat på både ston, valacker och hingstar)
*Djävulsklo (Verkar smärtstillande och antiinflamatoriskt. Kan ges vid artrit samt ledproblem.)
*Ringblomma (Ringblomma är Sårläkande, svampdödande, aborterande. Används med gott resultat vid hudproblem.)

Det jag undrar är om det är någon här som använt sig utav någon av dessa?? I sådana fall vad har ni använt/använder och har det fungerat??

Sv: Tillskott/örter

Gurkmeja har jag i min hästs mat 0,5 msk * 4 /dag
Och det är konon

Rosmarin petar jag i mig själv, men skulle inte dra mig för att ge min pålle det om han behövde sig en omgång.

Jag tror starkt på örter o natur medicin. Känns mkt bättre o säkrare än att peta i sig en massa kemikalier. :banana:

Jag ger min ena pålle Ringblomma, då han behövde ha en rensning i kroppen för att få ut allt "dåligt". Det fungerar jättebra!

Jag säger som patricia23, jag ger hellre mina hästar örter, naturmedicin eller homeopatmedel än massa preparat. Om inte annat så tror jag att örter etc fungerar bättre, och är skonsammare för hästen.

har anv alla förutom johannesört och munkpeppar. för att jag inte har hormonbesvär på mina och för att jag inte anser att man ska ge johannesört till djur då det gör dom extremt ljuskänliga!!

dk funkar knapt på min. älgört kostar hälften och funkar lite bättre.
gurkmeja så jag ingen effekt av och hästen blev gul på hela huvudet. :p
rosmarin är kanonbra för allt som har med cirkulation och den renar blodet. en väldigt användbar ört!
lakritsrot är jättebra vid hosta, men bör kombineras men anis och timjan för bäst effekt. stora mängden kan vara cancerframkallande..
ringblomma ger jag vi stora sår.. men helst gör jag en salva att ha på!

Vi använder av princip inte den här typen av tillskott. Det man kan konstatera är dock att exempelvis djävulsklo riskerar utrotning och transporteras långa sträckor (miljöpåverkan). Bra artikel om djävulsklo finns här: http://www.fkog.uu.se/course/essays/harpagophytum_procumbens.pdf

Jag är inte farmakolog men naturläkemedel har som alla andra aktiva substanser biverkningar. Exempelvis bör inte djävulsklo ges vid graviditet eller vid magsår enligt artikeln ovan. Tyvärr brukar alla tala sig varma om den positiva verkan som naturläkemedel har men man ska vara medveten om att det talas tyst om biverkningar!

Gurkmeja funkade bättre på min häst än glucosamin.
Djävulsklo har jag dels gett "rent" men vet ej om det funkade och dels ihopblandat med anda örter antiinflamatoriska örter bla johanesört och funkade då super.
Har även blandat ihop blandningar med lakrits för hosta och det har funkat.
Munkpeppar har jag använt men hästen åt ej så resultatet vet jag inte. Dock vet jag många som använt det med mycket gott resltat.

en i stallet ger sin häst munkpeppar och jag ska även börja med det. ger bra resultat !!

har anv alla förutom johannesört och munkpeppar. för att jag inte har hormonbesvär på mina och för att jag inte anser att man ska ge johannesört till djur då det gör dom extremt ljuskänliga!!

dk funkar knapt på min. älgört kostar hälften och funkar lite bättre.
gurkmeja så jag ingen effekt av och hästen blev gul på hela huvudet. :p
rosmarin är kanonbra för allt som har med cirkulation och den renar blodet. en väldigt användbar ört!
lakritsrot är jättebra vid hosta, men bör kombineras men anis och timjan för bäst effekt. stora mängden kan vara cancerframkallande..
ringblomma ger jag vi stora sår.. men helst gör jag en salva att ha på!

Nu vart jag nyfiken, vad gör du då för en salva??

Vi använder av princip inte den här typen av tillskott. Det man kan konstatera är dock att exempelvis djävulsklo riskerar utrotning och transporteras långa sträckor (miljöpåverkan). Bra artikel om djävulsklo finns här: http://www.fkog.uu.se/course/essays/harpagophytum_procumbens.pdf

Jag är inte farmakolog men naturläkemedel har som alla andra aktiva substanser biverkningar. Exempelvis bör inte djävulsklo ges vid graviditet eller vid magsår enligt artikeln ovan. Tyvärr brukar alla tala sig varma om den positiva verkan som naturläkemedel har men man ska vara medveten om att det talas tyst om biverkningar!

Jag håller med dig. Jag reagerade redan på första inlägget där det bara står vilka positiva effekter de olika örterna har. Jag är inte så insatt i detta men kollade upp olika läkeväxter inför en uppgift på jobbet i höstas. Enligt de böcker jag läste så hade nästan alla örter biverkningar. Dessutom har jag förstått det som att hästar kan reagera på ett annat sätt än människor det är också ngt att vara medveten om.
Johannesört tex är inte så nyttigt i större mängder.

Senast ändrad:

Johannesört ska inte användas invärtes!

Enda gången jag hört att man kan "äta" det är i en blandning med starksprit, som man sedan spär med vatten innan man dricker den., Mot vinterdepression. Men inte till djur.

Hade nog inte köpt något, vare sej på Tradera eller någon annanstans, bara för att testa, för kul. Man bör, som med läkemedel, rådgöra med någon med utbildning (inte helgskurser och egenlärd, utan verkligen utbildad). Såvida man inte vet att en växt är ofarlig, och helst naturlig för hästen att äta.

Jag har gett min eksemis ringblomma, glömde odla i år. Det verkade fungera, om inte annat var det bra på sår. Han käkade dem direkt från plantan om han kom åt.

Allting har biverkningar, om det har en verkan. Sen kan biverkningarna vara mer eller mindra kraftiga.

Många upprörda inlägg i denna tråd har jag märkt. Anledningen till att jag startade denna tråd var inte för att jag tänkt köpa mig något utav preparaten, eller att jag hyllade dessa jämfört med vanliga "mediciner". Anledningen var mitt intresse att se hur andra människor ställer sig till dessa preparat eller dess använding.

Gällande biverkningar tror jag, och då bara tror eftersom jag inte har ett hum, att vanliga mediciner har precis lika mycker biverkningar som örterna. Bara det att vi litar mer på det bara för att det används utav tex veterinärer. Örterna ska ju ändå vara ett naturligt preparat utan kemikalier. Men det är som sagt bara vad jag tror.

örter har färre biverkningar än vanlig medicin! domn flesta har inga kända biverkningar öht... och då har örter användts i mkt längre tid än alla nya mediciner. sen finns det ju giftiga örter som belladonna och digitalis, som givetvis har farliga biverkningar. men jag känner inte till att dessa används i ren form öht, och särskilt inte till djur!

jag känner mig trygg när jag ger mina hästar örter. men jag VET vad jag ger och vilka örter som kan ge biverkningar (som tex dk som kan ger magsår och är abortframkallande - dock är risken för magsår ännu större med nsaid). jag har studerat, plockat och läst om örter i många år. har man ingen erfarenhet själv så bör man rådfråga någon som är kunnig, inte bara köpa nåt för man har hört att det är bra..

finns många bra böcker i ämnet.

Det som skiljer mellan örter/örtbaserade läkemedel och "vanliga" läkemedel är att mängden aktiv substans är styrd/kontrollerad under framställningen av det "vanliga" medlet. Växter och örter kan ha kraftigt varierande halter av den eftersträvade aktiva substansen. Örter och andra naturprodukter kan också ta upp tungmetaller och olika miljögifter ur naturen och det finns normalt inget kvalitetssystem som garanterar att råvarorna inte innehåller ämnen som PCB, kadmium eller bly.

"Vanliga" läkemedel genomgår olika typer av prov och försök för att utreda verkan och bieffekter innan de får säljas. Att örtbaserade medel inte ger biverkningar är något som framhålls, sanningen är snarare att de i flera fall inte dokumenterats tillräckligt så att biverkningarna kartlagts!

Tyvärr är hästägare ovanligt pigga på att experimentera med olika preparat, även på friska djur. Jag vill inte spekulera i orsakerna till detta...

Örter och andra naturprodukter kan också ta upp tungmetaller och olika miljögifter ur naturen och det finns normalt inget kvalitetssystem som garanterar att råvarorna inte innehåller ämnen som PCB, kadmium eller bly.

Jag antar att alla växter dvs frukter, grönsaker, spannmål osv tar upp tungmetaller och andra gifter, alltså inte bara de som används som ex läkeväxter. Hur pass noga testas allt annat som sedan säljs som livsmedel? Jag undrar för jag vet inte alls.

såklart kan detta variera, men du ska ge enorma mängder av örter för att det ska ha skadlig effekt... då förutsätter jag givetvis att man inte använder giftiga eller på andra sätt olämpliga örter...

Jag antar att alla växter dvs frukter, grönsaker, spannmål osv tar upp tungmetaller och andra gifter, alltså inte bara de som används som ex läkeväxter. Hur pass noga testas allt annat som sedan säljs som livsmedel? Jag undrar för jag vet inte alls.

Ja, det du säger är helt korrekt. Det som skiljer är att huvuddelen av det foder vi ger våra hästar odlas i "vanliga" jordbruk på samma mark som vi odlar "människomat". Vi har också möjligheten att aktivt välja exempelvis KRAV eller andra ekologiska alternativ.

Efter att kollat runt litet på nätet (bland annat läkemedelsverket) kan man konstatera att:

"Naturprodukter med medicinska påståenden, som inte är naturläkemedel eller naturmedel, är att betrakta som olagliga. Olaga läkemedelsförsäljning hanteras av Läkemedelsverket. Naturläkemedel och naturmedel känns igen genom sin märkning."

"I dagsläget finns inga godkända naturläkemedel för djur."

"Tillverkarna av de naturmedel som fanns på marknaden 1993 kunde ansöka hos Läkemedelsverket om godkännande som naturläkemedel. I avvaktan på godkännande fick de fortsätta att försäljas som naturmedel och fortfarande finns det ett antal så kallade frilistade naturmedel på marknaden."

Ja, det du säger är helt korrekt. Det som skiljer är att huvuddelen av det foder vi ger våra hästar odlas i "vanliga" jordbruk på samma mark som vi odlar "människomat". Vi har också möjligheten att aktivt välja exempelvis KRAV eller andra ekologiska alternativ.

Efter att kollat runt litet på nätet (bland annat läkemedelsverket) kan man konstatera att:

"Naturprodukter med medicinska påståenden, som inte är naturläkemedel eller naturmedel, är att betrakta som olagliga. Olaga läkemedelsförsäljning hanteras av Läkemedelsverket. Naturläkemedel och naturmedel känns igen genom sin märkning."

"I dagsläget finns inga godkända naturläkemedel för djur."

"Tillverkarna av de naturmedel som fanns på marknaden 1993 kunde ansöka hos Läkemedelsverket om godkännande som naturläkemedel. I avvaktan på godkännande fick de fortsätta att försäljas som naturmedel och fortfarande finns det ett antal så kallade frilistade naturmedel på marknaden."

Jag tror att jag förstår hur du menar. Det handlar egentligen om två olika saker. Dels ev gifter som växten kan ha tagit upp och dels den aktiva substansen som har den påverkan på kroppen som man vill komma åt.
Men jag antar att om man väljer att köpa naturläkemedel eller naturmedel så borde det inte innehålla några gifter?
Sedan har jag förstått det som att man ska vara mkt försiktig med att ge hästar olika "läkeväxter" eftersom man är ganska osäker på hur de påverkar hästen.

Men jag antar att om man väljer att köpa naturläkemedel eller naturmedel så borde det inte innehålla några gifter?

Det är tillverkarens kvalitetskontroll som ska garantera detta. Vet ej om det finns en kontroll av importerade medel?

De ska vara godkända som foderproducenter!
SJV:"Godkända och/eller registrerade anläggningar tilldelas ett godkännandenummer som skall återfinnas på foderförpackningar och/eller följesedlar (bulkvaror)."

Om man tävlar så tänk på risken att fällas för doping!

Hästfolk.se: "Se också upp när det gäller naturläkemedel, örtpreparat och fodertillskott. Jordbruksverket har en lista på fodertillskott som är godkända. Står inte det preparat som du vill använda på listan, så använd det inte eller stäm av med din veterinär först, även om tillverkaren påstår att det inte innehåller preparat som räknas som doping.
Var försiktig om du köper preparat utomlands, du kan inte utgå från att sånt som säljs på hästmässor eller i ridsportaffärer är ofarligt. Ett av de allra första dopingfallen inom ridsporten i Sverige handlade just om det, ingen anade att det där hostpreparatet innehöll något förbjudet."

Tack för dina svar.
Jag har tidigare gett min hosthäst lite örter efter recept här. Han fick anis och timjan och ibland lakritsrot. Det köpte jag i en vanlig livsmedelsaffär. Jag tyckte att det hjälpte mot hostan. (har naturligtvis ändrat på allt annat som stallmiljö osv och han mår bra nu). Men sedan läste jag ngt inlägg här om att i alla fall ngt av det ej var bra i större mängder så blev jag lite betänksam.
Jag har också förstått det som att olika djurslag (och även människor) reagerar olika på olika örter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka