Tillskott för muskler?

tinafinis

Trådstartare
Finns det något tillskott man kan ge som är bra och stärker hästens muskler?

Jag trodde ju att glukosamin var till för det men det var det tydligen inte trots att det står "Är ett kroppseget ämne som ger starkare vävnader i muskler, senor och skelett, vilket i sin tur skonar
kroppen under stark påfrestning. Behovet ökar i takt med träning och tävling."

Tips?

Sv: Tillskott för muskler?

Glukosamin är för att förbättra ledbrosk o ledvätska. Vilket i sin tur hjälper hästen att muskla sig.
Och för förbättrade leder är bara glukosamin är enligt min tro meningslöst. Ska kombineras med X antal andra komponeter!

Grovfoder med stor del protein, proteinkraftfoder tex lusern.
Jag skulle iaf satsa på ett bra grovfoder och något proteinrikt kraftfoder. Inte några tillskottsfoder.
Men "överdosera" inte; för mycket protein är inte heller bra.
Glucosamin tror jag är mest till för att lederna ska smörjas mer med ledvätska. Alltså ingen påverkan på muskler...

Tänk på att det som stor på tillskottsburken är väldigt överdrivet oftast, t.o.m. lögn ibland... :crazy:
Och väääldigt dyrt i längden om det inte ger sån powereffect som dem skriver...

Det finns inga genvägar. Om något saknas när man snickrat ihop sin foderstat (mineraler, protein etc) behöver man tillsätta detta. Men om det inte saknas är det inte automatiskt så att mer är bättre. Bara dyrare.

Glukosamin är för att förbättra ledbrosk o ledvätska. Vilket i sin tur hjälper hästen att muskla sig.
Och för förbättrade leder är bara glukosamin är enligt min tro meningslöst. Ska kombineras med X antal andra komponeter!
Där ser man vad man kan lura i folk annars.... (om man bara går efter det som står på förpackningen)

får hästen tillräckligt med e-vitaminer i sin foderstat?

annars är ju fodret a och o

Att det förbättrar ledbrosk och även funktionen hos slitna leder plus att det i stor utsträckning förhindrar/försenar artros från att uppkomma. Det är vetenskapligt bevisat. Så glukosamin är numera klassat som läkemedel. Därav att det numera är så dyrt att köpa på apotek.

Vad kan man ge som är likvärdigt glukosamin då det är väldigt dyrt??

Lånar knapp!:angel:

vilket foder innehåller mest E? hösilage, havre, lucern stå, lucern pellets eller krafft grov?
Om jag ska bygga muskler, vad är viktigast tillräckligt m protein eller tillräckligt med E?
Hon rids 5 dar i veckan, varierat, klättrar ibland och är bra i hull men saknar överlinje- främst baktill på ryggen, typ där sadeln slutar.

Kolla så att sadeln passar...

Sen analys på grovfodret så du vet vad du ger och vad som fattas, det blir så svårt att komplettera annars.

Men är hon muskelfattig så behövs det mer mat (proteiner).

Har gjort en analys, så hon har en balanserad kost. men kan äta hur mkt hö som helst- får nu 9 kg hösilage, liten häst, 149 cm.
Jag vill inte öka på hö så hon blir bukig.

men 9kg hösilage är ju inte så mycket...

9kg hösilage är verkligen inte mkt. Vad är det för värden på hösilaget? De blir inte bukiga av BRA mat som är i rätt proportioner.

min häst var oxå bukig (han hade proteinbrist) han är 156 cm och åt ca. 11 kg hösilage och 0.2 kg krafft ponny,mineraler, nu äter han ca. 18 kg hösilage 0.5 kg krafft ponny, 0.5 kg lusern och mineraler... Hans bukighet har minskat synligt på 3-4 veckor och han är mkt glansigare i pälsen och överlinjen börjar komma tillbaka :rofl:
Om jag var du skulle jag ge din häst lite mer hösilage....

varför skulle hästen inte kunna få 0,2 kilo mineraler då? min får nog strax under det... det är ju bara 200 gram, inte speciellt mkt!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 339
Senast: shia
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 899
Senast: skuggi
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V