Tillskott för muskler?!

Sar

Trådstartare
Min häst har problem med musklerna efter en skada för ca ett år sedan. Finns det något fodertillskott som skulle kunna vara till hjälp för att skynda på läkningsprocessen?

Sv: Tillskott för muskler?!

Det enda som jag hört verkligen ger effekt är väl risklibaserat kraftfoder. Tyvärr innehåller det gamma-oryzanol som har samma effekt som anabola steroider. Tror att det kan vara bra i ett uppbyggnadsskede men inte som tävlingsfoder. Sök på Mitavite/Vitamite. :laugh:

Noa

Jag har provat gurkmeja åt min häst med stela muskler, vilket har gett ett överraskande positivt resultat.

Jag tackar för alla svaren:bow: Ska genast läsa på om det som rekommenderas!

Jag extra E-vitamin till min och det är jätte skillnad:) Ska gå över till VSL när hinken är slut eftersom det även innehåller selen.

Lycka till!

Nathalie

Vad är det för muskelproblem mera specifikt?

Kolla om foderstaten innehåller tillräckliga mängder av selen, e-vitamin, magnesium och lysin först och främst!
Foderstaten ska helst tillfredsställa alla behov förstås!

Lite KL

Jag har undvikit just selenberikad e-vitamin för att jag är rädd att överdosera selenet, behöver man inte vara det?

Vad är det för muskelproblem mera specifikt?

Min häst skadade sig allvarligt i hagen, antagligen rumplade han rejält. Det tog högt upp och långt in, främst på vänster sidan men även höger var starkt påverkad. Efter ett helt gäng med antiinflammatoriska behandlingar blev han till slut sprutad i båda si-lederna bak vilket gav väldigt bra resultat.
Det som märks nu är att han blivit "kort i kostymen" när det gäller muskler på kors och överlinje, han har svårt att kunna sätta under sig riktigt korrekt eftersom det stramar och tar emot. Området kring vänster höft samt ett muskel band därifrån som går upp mot kors/länd, samt det muskelband som går från höft upp mot svansrot är han som mest spänd i.
Han får hjälp med laser, akupunktur etc. och tömkörs med och utan bommar. Men jag undrar om det dessutom kan finnas något tillskott som skulle vara gynnsamt för musklerna, både bildandet men även de han redan har.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
474
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama