Tillskott för leder/atros

jasseeh

Trådstartare
Hej! Har läst massa trådar men inte riktigt fått de svaret jag letat efter.
Har en 9åring med artros i knän, märks inte alls, men vill motverka att de blir mer problem och vill därför ge honom något tillskott.
Har testat nypon, köpt från BoT tror jag det var. Ingen stor skillnad... Även testat "ren" hyalousyra (stavas?). Ni får gärna berätta om era artros hästar med, vad som passar bäst för er häst, hållas igång mkt, gå på gräs eller grus osv...
Min är hopphäst och hoppas fortfarande utan problem, så är antagligen inget som stör alls.

Vad har ni för erfarenhet av:

- nypon
- djävulsklo
- flexijoint
- cosequin
- glucosamin (hört att man ska "mixa" med annat preparat)

Eller andra preparat? Tacksam för många svar och era åsikter!!

Mycket tacksam för svar!!!:)

Sv: Tillskott för leder/atros

Jaså? Men i flexijoint tror jag de är en mix av massa, så den är jag mest på just därför :) tack! Fler?

Hej! Har läst massa trådar men inte riktigt fått de svaret jag letat efter.
Har en 9åring med artros i knän, märks inte alls, men vill motverka att de blir mer problem och vill därför ge honom något tillskott.
Har testat nypon, köpt från BoT tror jag det var. Ingen stor skillnad... Även testat "ren" hyalousyra (stavas?). Ni får gärna berätta om era artros hästar med, vad som passar bäst för er häst, hållas igång mkt, gå på gräs eller grus osv...
Min är hopphäst och hoppas fortfarande utan problem, så är antagligen inget som stör alls.

Vad har ni för erfarenhet av:

- nypon
- djävulsklo
- flexijoint
- cosequin
- glucosamin (hört att man ska "mixa" med annat preparat)

Eller andra preparat? Tacksam för många svar och era åsikter!!

Mycket tacksam för svar!!!:)

Om artrosen inte "märks av alls" så är det väl inte konstigt om du inte får märkbara resultat av tillskotten.

Nypon (ska vara av en sort som innehåller hög halt GOPO) samt hyaluronsyra finns det vetenskapliga studier på som visat att de har effekt. Har för mig att hyaluronsyran visade sig ge mindre ledsvullnad postop. efter borttagande av OC.

Min har inte artros men är äldre och lite stel, då hon får gurkmeja märker jag jättestor skillnad. ½-1 dl/dag. :)

Jag har också en äldre häst som är lite stel och knackig. Hon får 2 msk gurkmeja och blir mycket mjukare och smidigare med det. Det märks väldigt tydligt när hon inte får det (som nu under dräktighet)

Min har inte artros men är äldre och lite stel, då hon får gurkmeja märker jag jättestor skillnad. ½-1 dl/dag. :)

oj! SÅ mkt? ger du det alltid? hur får du i hästen allt det där? nåt bra att blanda i? ;)

jag ger också min 20åring gurkmeja. håller sig fräsch tycker jag! men jag ger bara ca ½ till 1 msk per dag. och inte några dagar före tävling pga karens.

Min häst är en stel typ och jag gav Flexioint i hyfsat hög dos som kur, och ag tycker hästen känns mjukare. Samtidigt fick han i och för sig behandling av kiropraktor, så jag vet inte exakt vad som är vad. Nu har jag gått över till gurkmeja och tycker det fungerar bra. Ger ca 2 msk per dag och hästen är mjukare än tidigare.

Gurkmeja - noll effekt.
Flexijoint har jag gett till två - den ena märkbar effekt, den andra noll effekt.

Nuvarande har jag på vets inrådan och efter att själv känt att jag vill ge oral tuppkam hellre än glukosamin etc gett Condrogen EQ.

Man måste nog börja med att fundera på VAD det är man vill att tillskottet ska göra för hästen.
Glukosamin anses väl ha en stärkande effekt för ledbrosk, som börjar bli "dåligt", t.ex vid artros.
Nypon och djävulsklo är naturens egna antiinflammatoriska örter, som man ger vid samma tillfällen som butta, finadyne eller metacam.
Hyaluronsyran måste jag erkänna att jag inte kan verklingsmekanismen på, men den används ju ursprungligen mot inflammation i lederna.
MSM har en ytterligare annan verkan, som jag glömt för stunden (var påläst för några år sen när jag själv provade det)
MSM har jag hört ska vara bättre än glucosamin. :)
Med tanke på det jag skrev ovan, så kan man inte säga generellt att så är fallet.

Man måste nog börja med att fundera på VAD det är man vill att tillskottet ska göra för hästen.
Glukosamin anses väl ha en stärkande effekt för ledbrosk, som börjar bli "dåligt", t.ex vid artros.
Nypon och djävulsklo är naturens egna antiinflammatoriska örter, som man ger vid samma tillfällen som butta, finadyne eller metacam.
Hyaluronsyran måste jag erkänna att jag inte kan verklingsmekanismen på, men den används ju ursprungligen mot inflammation i lederna.
MSM har en ytterligare annan verkan, som jag glömt för stunden (var påläst för några år sen när jag själv provade det)

Med tanke på det jag skrev ovan, så kan man inte säga generellt att så är fallet.

gurkmeja då? vad är det bra för? :)

OM jag inte missminner mig så faller det under samma grupp som nypon och djävulsklo

OM jag inte missminner mig så faller det under samma grupp som nypon och djävulsklo

Jag har testat det mesta.
Flexijoint sluta min häst knäppa i lederna meninte mer än det.
Det som funkar är Bioglucomin+HA från biofarm.
Super nöjd, ger resultat inom 1 vecka

Beror på vad du menar med större, men t ex 1 kilos finns på Citygross, Willys osv.

Vill man ha ännu större så på "invandraraffärer" (vet tyvärr inget bättre namn för att förklara), t ex i Uppsala Aydin Matcenter.

Tack! Letade faktiskt på Willys här i Gävle för nån vecka sen men hittade bara små påsar med nån enstaka dl i. Får ta och fråga nästa gång =)

Ger endast vintertid och då 3 veckor och sen 1 veckas uppehåll. Har inte gett nu alls sen i april och det funkar jättebra :) Blandar med betfor och det går ner utan problem!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka