Tillskotssfoder för man/svans/hovar/hårrem?

Rimfaxe

Trådstartare
Finns det något tillskott som man kan ge hästen för att främja tillväxten av man, svans, hovar, päls ( hårrem )?
Annars sätter han päls precis som vanligt och fäller den som vanligt, han har börjat fälla en del nu.

Min hästs man växer så otroligt långsamt. Sambons häst som är av samma ras och står i samma stall,får samma foder, hennes man, hovar etc växer mycket snabbare!

Jag tänkte åtminstone fråga om det finns något man kan göra för att öka på tillväxten.

Jag provade att ge Biofarmabs kiselgur som tillskott i nästan ett års tid men upplevde inte att något särskilt hände. En bekant som gav det till sin häst, dess hovar började växa i raketfart. Annars sägs ju kiselgur vara bra för hovtillväxten?

För oss människor finns det väl selentillskott, Silica nånting, om jag minns rätt? Min mamma åt det under en lång period och fick hårdare naglar. Hon hade ganska mjuka naglar innan, men åt väl samma mat som vi övriga i familjen. Hur funkar selentillskott på hästar, i rimliga mängder givetvis?

När bör man se resultat när man börjar ge ett fodertillskott? Hur länge får man vänta innan det syns om preparatet har effekt eller ej?

Förslag emottages tacksamt! :bow:

Sv: Tillskotssfoder för man/svans/hovar/hårrem?

Jag ger mina pållar aspbarkspellets. Dom har fått finare päls, stenhårda hovar, man o svansen lätta borsta.
Jag tycker faktiskt att aspbarken har visat effekt på hästarna.
Det lugnar även deras magar o ger längre tuggtid.
Man ska blanda detta med ordinarie kraftfoder, endel blandar detta med betfor eller något annat.

Tack för svar! :) Hur mycket aspbark fodrar du per dag och till vad för slags häst?

Mina hästar äter så här års gärna aspbark och annan bark på träd, trots fri tillgång på hö i hagen och även inne samt att gräset har börjat tränga fram under snön.

Fler som har andra förslag?

På säcken (aspbarken) står det 0,1-1,0kg per dag. Men det beror väldigt mycket på vad man använder hästen till också.
Jag ger min märr (en travare) 1-1,5kg aspbark per dag blandat med Groov.
Shettisen får 0,5kg per dag med Groov. Dom gillar detta.

Men vill bara tillägga att aspbarkspelletsen är väldigt populärt hos travfolk. Inte ALLA som ger detta till sina travare, men många.

Sören Nordin förespråkar detta tillskottsfoder stenhårt! :bow:

Jag kanske blir den andre förespråkaren för aspbarkspellets? :angel:

Självklart kan ALLA sorts hästar äta aspbarkspellets!

Aspbarkpellets innehåller 3MJ energi 12 g smb rp, dessa låga värden pga dess höga lignininnehåll. Är uppbyggt lika som ett EXTREMTsent taget hö. Det som hår och hovar är uppbygt av är proteiner.

Det är nog bra för tuggbehovet och sysselsättningen med aspbark men något annat tillför det knappast, då är det förmodligen placeboeffekt på hästägare.

Är hästen inte i underhull utan får tillräckligt med energi och proteiner så är det nog en burk nya gener på granngården du får köpa =)

jag ger mina hästar Steel Joint!
Innehåller mycket kalcium......
Ger bra effekt på hovar, dessutom ger det mycket fin hårrem, och man och svans.......

Ger starkare senor och leder, ffa om man fodrar med detta mineralfoder till unghästar.

Bara positiva erfarenheter av detta tillkott från mig.
Det man får se upp med är att det innehåller hemskt lte fosfor, så man kan få tillsätta tex fosforbalans om inte kvoten Ca/P blir bra , eller dagsbehovet av fosfor täcks av annat foder.

foderjäst är det bästa jag prövat, innehåller mycket B-vitaminer å biotin. även selen.

Hur mycket ger du dina hästar foderjäst per dag? Eller ges detta 2 givor per dag?

det är lite olika för olika tillverkare tror ja. men jag har alltid haft protect foderjäst från lactamin. när jag hade stora hästar fick de 1-1½ dl en gång om dagen nerblandat i betforen.
Nu när jag bara har en shettis så får han klara sig med ½ dl. Det märks resultat snabbt! :banana:

Hm ja, underhull är han knappast i och proteiner får han tillräckligt av då höet är tänkt för köttboskap. :crazy:

Nåväl, jag tänkte bara höra med er om det fanns något man kunde skynda på tillväxten med, men antagligen har han taskiga gener som sagt. Man och svans och hovar växer väldigt långsamt. Pälsen är fullständigt normal däremot. :)

Aspbarkpellets innehåller 3MJ energi 12 g smb rp, dessa låga värden pga dess höga lignininnehåll. Är uppbyggt lika som ett EXTREMTsent taget hö. Det som hår och hovar är uppbygt av är proteiner.

Det är nog bra för tuggbehovet och sysselsättningen med aspbark men något annat tillför det knappast, då är det förmodligen placeboeffekt på hästägare.

Är hästen inte i underhull utan får tillräckligt med energi och proteiner så är det nog en burk nya gener på granngården du får köpa =)

Japp, aspbarkspelletsen är ju både protein- och energilåga. Men det ger jag mina pållar för att dom ska gnaga på något än att gnaga på träväggar osv trots att dom går i lösdrift dygnet runt, o det tycker dom om, alltså aspbarkspelletsen.
Det ska vara bra för leder o skelettet främst de unghästar eller dräktiga ston.
Men det är även bra för alla sorts hästar, inte alla hästar som gillar detta kanske för det smakar "beskt" har jag för mig.
Men mina pållar äter det dagligen blandat med proteinfoder o det funkar utmärkt. De får det som "godis" o det funkar bra då dom slutat gnaga på halva ligghallen...... :crazy:

Jag ger mina pållar aspbarkspellets. Dom har fått finare päls, stenhårda hovar, man o svansen lätta borsta.
Jag tycker faktiskt att aspbarken har visat effekt på hästarna.
Det lugnar även deras magar o ger längre tuggtid.
Man ska blanda detta med ordinarie kraftfoder, endel blandar detta med betfor eller något annat.

Var finns det att köpa? Pris? :banana:

Wiromin AB säljer aspbarkspellets. http://www.wiromin.se/
Det är lite olika priser från återförsäljare till återförsäljare.
Jag har 2 stycken, den ena tar 219:- och den andra 180:-
Alltså köper jag 2-3 säckar aspbark av den andre för 180:- /st. 25kg säck.

Om du har vägarna förbi Falun-Borlänge kan du få en påse Aspbarkpellets av mig. Jag köpte i höstas, har tagit väldigt lite ur den för jag märkte att hästen fick bruna tänder efter en säck och inte hjälpte den mot mask som var anledningen att jag började ge detta. Nu vet jag ju inte hållbarheten på öppnad säck ?

Senast ändrad av en moderator:

Om du har vägarna förbi Falun-Borlänge kan du få en påse Aspbarkpellets av mig. Jag köpte i höstas, har tagit väldigt lite ur den för jag märkte att hästen fick bruna tänder efter en säck och inte hjälpte den mot mask som var anledningen att jag började ge detta. Nu vet jag ju inte hållbarheten på öppnad säck ?

Nu har man ju hört att aspbarken inte ger nån avmaskande effekt. Men jag kan bara tala om att aspbarken ger starkare leder o skelett. Magen på en häst blir lugnare av det. Längre tuggtid,men det tror jag nog redan att du vet?

Bruna tänder? Har inte märkt något av det, då jag har koll på hästarnas tänder. OBS! Jag gör inget med hästarnas tänder,men jag kontrollerar i deras mun ifall man ser nåt konstigt o det är veterinären/hästtandläkaren som fixar deras tänder.

Det hjälper ju inte att ge hästarna aspbarken om dom bara fått det ett litet tag. Dessutom ska man ju göra träckprov för o se om dom har mask eller inte. spelar ingen roll om dom avmaskats eller icke.
Anledningen till att jag ger mina hästar aspbarken är för att dom gnagde på ALLT träväggar, trästolpar, osv.
Sedan dom börjat äta av aspbarken har dom slutat att gnaga successivt. Och nu uppskattar dom detta tillskottsfoder väldigt mycket. Jag ger dom detta med ordinarie kraftfoder.
Om man vill ha hästen helt maskfri bara för att man tror att aspbarken ska ha en avmaskande effekt skall man vänta efter ett år/eller ett par år för att det ska visa något resultat, men jag ger inte dom detta bara för det utan det är för att dom gnager på allt o aspbarken gör att dom äter hellre detta o det är ett bra tillskottsfoder men det är väldigt lågt protein o låg energi.
Det är ett naturligt tillskottsfoder, med andra ord. Mineraler i dessa rötter är det, har jag hört.

Senast ändrad av en moderator:

Japp, aspbarkspelletsen är ju både protein- och energilåga. Men det ger jag mina pållar för att dom ska gnaga på något än att gnaga på träväggar osv trots att dom går i lösdrift dygnet runt, o det tycker dom om, alltså aspbarkspelletsen.
Det ska vara bra för leder o skelettet främst de unghästar eller dräktiga ston.
Men det är även bra för alla sorts hästar, inte alla hästar som gillar detta kanske för det smakar "beskt" har jag för mig.
Men mina pållar äter det dagligen blandat med proteinfoder o det funkar utmärkt. De får det som "godis" o det funkar bra då dom slutat gnaga på halva ligghallen...... :crazy:

Vad för något i aspbarken är det som är bra för skelett och leder? Lignin som det innehållet till störst del gör så att barken blir i princip osmältbar för hästen. Är säkert bra för tuggbehovet men något dyrt kanske när man kan ge halm tex.

Bra fråga!

Jag läste att gamle travlegenden Sören Nordin, som förespråkar detta tillskottsfoder stenhårt. Han har väl gjort det i många år.
Han gav detta till sina hästar både unghästar, dräktiga ston o tävlande travare.
Måste leta efter detta varför aspbarken ska ha effekt för o förstärka leder o skelettet främst hos unghästar.

Sen så har jag märkt att mina hästar har fått väldigt fina päls, man o svansen tjockare o lättare att borsta, hovarna stenhårda.
Sen detta med att tillskottsfodret ska ha en avmaskande effekt har jag inte en susning om dåjag inte gjort nåt träckprov på ett tag.
Men jag avmaskar dom regelbundet o ska göra träckprov snart för jag vill ha rätt preparat till dom.
Om detta ska ha avmaskande effekt eller icke, det spelar ingen roll, det är det som är mest intressanta är att hästarna slutat gnaga på träväggar o stolpar när dom börjat äta detta!
Och deras päls, manen o svansen, oxå.

KISELGUR!!! :bow: :bow:
Det är super bra och billigt!!

Kiselgur finns väl i SteelJoint.... :angel: Tydligen ska det vara bra. Kanske testa?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 851
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 657
Senast: super
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 853
Senast: orcide
·
Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Allevo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka