Tillskotssfoder för man/svans/hovar/hårrem?

Sv: Tillskotssfoder för man/svans/hovar/hårrem?

Min pålle stenvägrade att äta aspbarkpellets, hellre matvägrade han helt. Spelade ingen roll om han fick det torrt med havre, eller blött med betfor. Så det slutade jag med direkt. Dyrt var det oxå.:(
Nu ger jag honom kiselgur och Vimital Biotin för hans hovar.

Ja,som jag sa...Det smakar beskt, enligt hästarna ;) Min märr var lite skeptisk till detta ibörjan. Min shettis äter ALLT! :eek:
Båda får det blandat med kraftfoder. Märren får lite eftersom hon inte vill äta upp allt. Shettisen får 6dl aspbark per dag. Märren bara 0,5kg o det räcker, tycker hon.

Funderar på SteelJoint. Om man inte vill ge sin häst aspbark, eller om hästen inte gillar aspbarken kan man ge hästen SteelJoint om man vill att hästen ska ha starkare leder o skelett då är Steel Joint något att rekommendera också.
Funderar på detta förut, men tja...Vetefasen om gubben säljer det fortfarande. Kan alltid beställa det direkt från företaget, också o få det levererat vid dörren :angel:

Vad för något i aspbarken är det som är bra för skelett och leder? Lignin som det innehållet till störst del gör så att barken blir i princip osmältbar för hästen. Är säkert bra för tuggbehovet men något dyrt kanske när man kan ge halm tex.
Lignin används ju som träpelletsens bindemedel, och är olösligt i vatten läste jag när jag googlade. Jag är skeptiskt till om hästarna kan må bra av att få det så koncentrerat?
Jag antar att de får i sig mindre om de käkar asp naturligt.

Lignin används ju som träpelletsens bindemedel, och är olösligt i vatten läste jag när jag googlade. Jag är skeptiskt till om hästarna kan må bra av att få det så koncentrerat?
Jag antar att de får i sig mindre om de käkar asp naturligt.

Är detta koncentrerat? Alltså aspbarkspelletsen i säcken? :eek: Det ska ju vara ett naturligt tillskottsfoder. Men tja, det innehåller ju 10%melass i................90% aspbark.

Jag vet inte så noga, jag skrev att jag var skeptisk till detta och vet inte hur det förhåller sig med mängd lignin. Så jag har inga fakta på mängd eller så.

Ja, kiselgur finns i steeljoint.... men jag menar ren, det är billigt och jag har fått super effekt på min pållas hovar/hud/hårrem/tagel.
Jag rekomenderar det starkt!
Eclipse finns att köpa G-gården
Sen finns det en annan sort som e lite bättre men lite dyrare. Kommer inte riktigt ihåg vad den heter. Dr. S....nånting

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 851
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 657
Senast: super
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 853
Senast: orcide
·
Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Allevo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka