Tillsägelse utav domaren, när?

LitenIsa

Trådstartare
När vår klubb har tävlingar brukar vi nästan alltid anlita samma domaren eftersom vi tycker det funkar bra med henne. Det absolut bästa är att hon sköter allt snabbt samt inte drar sig för att säga till de ponnyryttare (och även hästryttare även om det inte är lika vanligt) som använder spöt onödigt mycket. Oftast säger hon en kommentar efter ritten om det inte är extremfall. Säger även till om någon skriker på sin häst osv.

För några veckor sedan fick hon förhinder när våra tävlingar var. Så vi hade en annan domare. Hon sa inte ett knyst om spö, skrik osv på HELA dagen. Trots att det fanns ryttare som la till spöet framför varje hinder. :eek:

Det jag nu funderat på är om det finns någon regel för när domaren ska säga ifrån? Eller är det individuelle från domare till domare?

/Isa

Oj, insåg att det lät som om hon lät bli att säga till hästryttare. Så är inte fallet utan jag menade att det inte är lika vanligt att ryttare till stor häst piskar runt sin häst. Fast självklart kan det förekomma och då säger hon till där med.

Det finns ju inga andra regler än TR för domare att följa.
Och de tolkar ju väldigt olika vad "otillåtet" är tyvärr!

Jag har tom varit med om att en ryttare (min kompis som tävlade min häst hon hade på foder) gått till domaren på en tävling och upplyst om att det förekom GROV misshandel av en häst på parkeringen.
Gjorde domaren ngt?! Nääää... :smirk:

Men samtidigt så vet jag en domare "häromkring" som inte är sen att kalla upp ryttare till sekretariatet med orden "när du suttit av hästen kom upp till domartornet" när de använt spö och sporrar samt "ryck och slit" i tygeln.
Och han "hugger" direkt! Har tom hört honom hojta till i högtalaren "HÄR spöar vi inga hästar framför hindret" när en ryttare vägrat ut sig, och sedan anser att en lämplig bestraffning är att göra halt framför hindret, och sedan damma på med spöet bakom skänkeln.
Denna domare är suverän! :bow:
Dessutom är han inte larvig, när ngn använder spöet rätt, dvs som drivning, så får den inte tillsägelse.

Men er klubb kan ju främja god ridning genom att välja domaren som säger till. Då lär ni ju på så sätt ryttarna att göra rätt, eftersom de får tillsägelse när de behandlar hästarna för hårt.

Och ja, det finns en del ryttare på stor häst som också behandlar hästarna fel på tävling... :smirk:
Bla så har jag sett en ryttare på en regional tävling som jag vet startat svår hoppning.
Denne ryttare ansåg att det var lämpligt att lära en unghäst att vägran var fel, genom att ställa upp unghästen framför hindret, och sedan damma in skänklarna allt han orkade samt dänga till med spöet.
Den chockade unghästen försökte hoppa stillastående, vilket resulterade i att den fastnade i hindret.
Ryttaren fick ingen tillsägelse.
Scenariot var dessutom mitt framför domartornet... :smirk:

Jaa du.. det där är väldigt individuellt. tyvärr. :(
För det finns ju drösvis med folk som sitter o slår o hackar o skriker på sina hästar inne på banan.
O jag tycker faktiskt att det är rätt dumt att inte säga åt dem som gör så.
För det är ju inte så kul för dom heller, att dom får en tillsägelse, det kanske (jaja förhoppningsvis) får dem att tänka efter liiite iaf.

Jag tycker att domarna borde säga till lite oftare.
Fast tyvärr så är det ju så att domarna kanske inte ser det som mycket när vi gör det heller.
:( :smirk:

*lånar knapp*

Visst borde en del domare säga till lite oftare. Jag tror att man får sig en ordentlig tankeställare när man får sig en tillsägning i högtalarna.

Nån gång hörde jag en dommare som sa
- Jag tycker inte att lilla *** ska piska sin ponny så mycket, för då kan ponnyn bli arg och lilla *** kan trilla av och slå sig och det vill vi ju inte.

Den här lilla tjejen har sett senare och hon har ALDRIG (vad jag sett) gjort om en sådan runda där hon använde spöet på fel sätt.

Finns mycket att säga om detta ämne. Men då vet jag iallafall att domaren bara har TR att rätta sig efter. Tack för svaren.

Jag blev tillsagd på en tävling en gång att jag använde spöt för mycket, det var min fösta lokala och jag var jättenervös. Min häst har en förmåga att bli lite fjantig och jag blev arg och besviken. Blev tillsagd på första rundan, red ut och grät för att jag varit så hemsk. Andra rundan skippade jag spöt, vägrade ut mig på fösta hindret, men jag var mer samlad och insåg att vi var lite för gröna för tävlingen så hästen fick en klapp på halsen sen red vi ut från banan.
Sedan dess har jag varit mycket mer "seriös" och medveten med spöhjälp.
Men det var riktigt pinsamt :o och jag var säker på att alla tyckte att jag red som en häxa och bara slog min häst, fick förklarat för mig att jag inte skulle ta det så hårt, det händer faktist ibland, hästen tyckte lika mycket om mig även om han vart lite kluven över allt, han är så fin :love:.
Man får bli arg, men det får inte gå överstyr.

/e

Vissa domare är toppen... Var med om en gång när en som red utom tävlan var tvungen att lämna banan för att hon slog sin häst mellan öronen "i förskott" (historien var att hästen hade lärt sig att om hon stog på bakbenen tillräckligt länge pep det i högtalaren och då fick man gå hem utan att göra något alls... och när hon fick ställa upp utom tävlan så slog hon hästen mellan öronen innan den hade hunnit resa sig...) men just att domaren brydde sig så hårt han/hon ansträngde sig och tittade på vad som hände även utom tävlan tycker jag kändes seriöst...

Annars hör man inte så mycket tillsägelser på tävlingar, inte jag i alla fall... och ibalnd används det alldeles för mycket spö...

det kan skilja mellan domare som dag och natt, en som var domare på våra ponnytävlingar kallade upp var och varannan till domartornet. Men bara den är "jämn" (utan att vara för slapp)för idag var ja på en 1,10-1.20 hoppning och en tjej fick tillsägelse för två snabba "rapp" medans en del som verkligen som straffade sin häst klarade sig.

Liknande trådar

K
Hoppning I år har jag besökt samtliga hopptävlingar som har varit i vårt distrikt, där jag på har sett betenden som jag anser vara olämplig...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 555
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar